×

آئین نامه استخدامی کارگزاران مجلس شورای اسلامی

آئین نامه استخدامی کارگزاران مجلس شورای اسلامی

آئین-نامه-استخدامی-کارگزاران-مجلس-شورای-اسلامی جلسه شماره 482دوره دوم

شماره 5684/1 21/10/1366
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای نخست وزیر
آیین نامه استخدامی کارگزاران مجلس شورای اسلامی مصوب 24/9/66
مجلس شورای اسلامی که کلیه ای مراحل قانونی را طی کرده است، ارسال می گردد تا برای اجراء در اختیار مسوولان گذارده شود
رئیس جمهور ـ سید علی خامنه ای

شماره 126660/ق 61
مجلس شورای اسلامی
آئین نامه استخدامی کارگزاران مجلس شورای اسلامی که در جلسه روز سه شنبه بیست و چهارم آذرماه یکهزارو سیصدو شصت وشش با پنج سال مدت آزمایشی آن موافقت گردیده و در جلسه مورخ 23/9/1366 کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و دیوان محاسبات تصویب و در تاریخ 15/10/1366 به تایید نگهبان رسیده و طی نامه شماره 5684/1 مورخ 21/10/1366 ریاست جمهوری به نخست وزیر یواصل گریده است جهت اجرا به پیوست ابلاغ میگردد.
نخست وزیر ـ میرحسین موسوی

فصل اول ـ کلیات
ماده 1ـ امور استخدامی کارگزاران مجلس شورای اسلامی که از این پس در این آئین نامه مجلس خوانده می شود، تابع این مقررات بود.
ماده 2ـ کارگزاران مجلس بردو نوع اند:
الف ـ کارگزاران رسمی که برای تصدی یکی از پستهای ثابت سازمانی مجلس استخدام شده یا می شوند.
ب ـ کارگزاران پیمانی (قراردادی ) که برای مدت معین و کار مشخص به استخدام مجلس در می آیند .
تبصره 1ـ ضوابط استخدامی کارگزاران پیمانی مجلس توسط امور اداری مجلس تهیه و پس از تایید شورای اداری به تصویب کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و دیوان محاسبات مجلس خواهد رسید.
تبصره 2ـ چنانچه برای انجام کارهای خدماتی مجلس نیاز به استفاده از کار افراد خارج از مجلس داشته باشد ، برابر قانون کار اقدام خواهد نمود.
ماده 3ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه و وظایفی که در آن مشخص گردیده است شورای اداری مرکب از کارپردازی ، بالاترین مفام اداری مجلس که از طرف رئیس مجلس منصوب می شود، نماینده کمیسیون اداری و استخدامی و نماینده کمیسیون دیوان محاسبات و رئیس کارگزینی مجلس تشکیل می گردد.
ماده 4ـ پست ثابت سازمانی عبارت از محلی است که برای یک شغل و ارجاع آن به یک کارگزار در نظر گرفته شده است .
ماده 5ـ امور اداری مجلس موظف تشکیلا و وظایف گروهها و پستهای ثابت سازمانی مجلس را ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه تهیه و پس از تایید شورای اداری به تصویب هیات رئیسه مجلس برساند هر نوع تغییرات بعدی در تشکیلات ، حذف یا ایجاد پستهای جدید به ترتیب فوق صورت خواهد گرفت .
فصل دوم ـ ورود به خدمت و استخدام
ماده 6ـ داوطلبان استخدام در مجلس باید دارای شرایط ذیل باشند:
الف ـ اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه .
ب ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران .
ج ـ تدوین و عاملیت به احکام اسلام .
دـ داشتن حداقل هجده سال تمام و حداکثر چهل سال تمام سن .
هـ دارا بودن برگ خاتمه خدمت زیر پرچم ( دوره ضرورت ) یا معاف دائم .
و ـ داشتن توانائی جسمی و تخصیص انجام کاری که برای آن استخدام می شود.
ح ـ معتاد نبودن به مواد مخدر.
ط ـ نداشتن سابقه محکومیت جزائی و سیاسی مؤثر.
تبصره 1ـ حداکثر سن مذکور در این ماده در مورد داوطلبین استخدام ایسانس به بالا برای مشاغل تخصصی نادر به تشخیص شورای اداری 45 سال تمام می باشد.
تبصره 2ـ مجلس می تواند افرادی را که پس از سال 1359 تا 29/12/1365 در مجلس اشتفال به کار یافته و تا این تاریخ اشتغال به کار دارند در صورتیکه سن آنان در هنگام اشتغال در مجلس از چهل سال متجاوز نباشد و واجد شرایط مذکر در این قانون باشند با توجه به پستهای سازمانی مصوب به رسمی تبدیل نماید.
ماده 7ـ استخدام افراد برای پستهای ثابت سازمانی بلاتصدی پس از کسب مجوز لازم از شورای اداری از طریق امتحان و مصاحبه و تحقیق انجام می شود.
ماده 8ـ امتحان ، مسابقه و مصاحبه ورودی برای استخدام افراد داوطلب توسط امور اداری و مراحل گزینش به وسیله گزینش انجام می گیرد .
ماده 9ـ داوطلبان استخدام در مجلس پس از گذراندن مراحل مذکور در ماده 8 یک دوره آزمایشی که حداقل آن شش ماه و حداکثر دو سال خواهد بود را طی خواهد نمود.
ماده 10ـ افرادی که در طی دوره آزمایشی به تشخیص بالاترین مسؤل مربوط و تایید بالاترین مقام اداری و تصویب کارپردازی لیاقت ، کاردانی و علاقه به کار از خود نشان بدهند و صلاحیت اداره خدمت داشته باشند ، در پایان دوره آزمایشی به استخدام رسمی برخواهند آمد و مدت خدمت آزمایشی جزو خدمت آنان محسوب خواهد شد .
تبصره ـ افرادی که در طی دوره آزمایشی صالح تشخیص داده نشوند به خدمت آنان خاتمه داده می شود . حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده به علاوه کثور بازنشستگی سهم مستخدم این قبیل کارگزاران به تناسب مدت خدمت به آنان پرداخت خواهد شد .
ماده 11ـ استخدام مستخدمین یکه از سوی هیاتهای پاکسازی ، بازسازی ، تخلفات اداری یا هیات های مشابه منفصل ، اخراج ، بازنشسته یا بازخرید شده اند در مجلس ممنوع می باشند .
فصل سوم ـ آموزش و ارزشیابی
ماده 12ـ کارپردازی مجلس می تواند به منظور تزکیه و ایجاد روح ابتکار ، خلاقیت ، نوآوری و ارتقاء بینش و توانائی های عملی و بالابردن سطح آگاهیهای عقیدتی ، سیاسی ، علمی و تخصصی کارگزان با توجه به احتیاجات خود در حدود خط مشی مصوب هیات رئیسه برنامه های آموزشی و کارآموزی لازم را تنظیم و به مورد اجراء در آمورد .
ماده 13ـ امور اداری مجلس موظف است در فواصل معین که حداقل کمتر از یک بار در سال نباشد استعداد ، لیاقت ، کاردانی ، تعهد ، عملکرد کارگزاران خود را از نظر بازدهی ، تخصص ، تجزریه و اگاهیهای سیاسی و اجتماعی مورد ارزشیابی قرار داده و میزان کیفی و کمی خدمات ارائه شده انان را در طی دوره ارزیابی به منظور اعطاء و یا عدم اعطاء پایه مشخص نماید . چنانچه عملکرد کارگزارن بر اساس نتایج ارزشیابی به عمل امده نشانگر کارآیی او باشد در پیایان هر دو سال یک پایه ترفیع به وی اعطاء خواهد شد.
تبصره ـ ارزشیابی در دوره های زمانی متناوب توسط مدیر بلافصل کاگزار انجام و پس از تایید مسؤلان بالاتر به شورا ی اداری ارسال میگردد تا در صورت تایید جهت اعطای پایه و گروه و سایر موارد مربوط به امور اداری داده شود.
ماده 14ـ عوامل معیارها و نحوه ارشیابی کارگزاران و همچنین و ظایف شورای اداری در این زمینه مطابق ضوابطی است که به تصویب هیات رئیسه خواهد رسید .
فصل چهارم ـ حقوق ومزایا
ماده 15ـ شورای اداری مجلس مکلف است براساس اهمیت وظایف و مسؤلیتها ، ضمن رعایت سادگی و اصل چند پیشگی و به کارگیری معلومات تجربه مفید و سایر شرایط موثر کلیه مشاغل مستمر خود را طبقه بندی و ارزیابی نموده و گروههای جدول موضوع ماده 16 تخصیص دهد .
تبصره ـ طرح طبقه بندی مشاغل که شامل دستورالعمل ارزیابی مشاغل و همچنین دستورالعمل اجرائی طرح و شرح وظایف و شرایط احراز گروههای مشاغل و فهرست تخصیص مشاغل به گروهها می باشد توسط امور اداری مجلس با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و پس از تایید شورای اداری به تصویب کمیسیون مشترک امور استخدامی و دیوان محاسبات خواهد رسید . در مواردی که ضرورت ایجاد کند هرگونه اصلاح و یا ایجاد مشاغل ( رشته های شغلی ) جدید به ترتیب مندرج در همین تبصره ارزیابی و به گروههای جدول تخصیص می یابد .
ماده 16ـ جئول متوسط حقوق ماهانه کارگزاران با ضریب یکصد ریال به شرح جدول پیوست تعیین می گردد .
تبصره 1ـ فوق العاده شغل کارگزاران مشمول این قانون و کمکهای عائله مندی و کمکهای غیر نقد آنان همانن مستخدیمن رسمی مشمول قانون استخدام کشوری تعیین و پرداخت خواهد شد .
تبصره 2ـ افزایش ضریب جدول حقوق منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
ماده 17ـ در صورت ضرورت می توان شغلی در گروه پائین تر به کارگزار ارجاع نمود . در این صورت در پایه ای از گروه جدید قرار خواهد گرفت که در گروه قبلی دارا بوده است .
تبصره ـ کارگزار موضوع این ماده در صورت عدم قبول نسبت به تنزل گروه شغلی خود آماده به خدمت خواهد شد .
ماده 18ـ کارگزار به استناد شغلی که برای آن استخدام می شود در پایه یک گروه شغلی مربوط منصوب می گردد و در صورتی که دارای سابقه خدمت مربوط به شغل مورد تصدی در دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و سایر دستگاههای که ازبودجه عمومی کشور استفاده می کنند باشد ، به ازای هر دو سال خدمت کربوط یک پایه در گروه شغل مورد تصدی به وی اعطاء می گردد .
تشخیص مربوط یا غیر مربوط بودن سوابق تجربی برای ارتقای گروه با شورای اداری می باشد .
ماده 19ـ فوق العاده اضافه کار فقط در قبال ساعت کار اضافی برای انجام وظایف مشخص به طور غیر مشتمر قابل پرداخت است . میزان این فوق العاده در حداکثر ساعت کار اضافی همانن سایر کارمندان دولت تعیین و پرداخت خواهد شد. انجام اضافه کار باید با موافقت قبلی مدیر واحد مربوطه و تایید مدیر اداری و مالی باشد .
ماده 20ـ برقراری فوق العاده روزانه ، نوبت کاری و کشیک و همچنین پرداخت هزینه های سفر ، نقل مکان و ایاب و ذهاب ، عیدی و پاداش و غیره به کارگزاران مجلس بر اساس مقررات مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
ماده 21ـ کارگزاران مجلس شورای اسلامی از نظر مرخصی استحقاقی، استعلاجی ، زایمان ، مشرف شدن به حج ، مرخصی بدون حقوق نحوه استعفاء و پذیرش آن ، نقل و انتقال و ماموریت ها ، رسیدگی به تخلفات اداری ، ترک تابعیت ، ساعت کار ، پاداش پایان خدمت و آماده به خدمت و نحوه بازخریدی و بازنشستگی تابع قانون استخدام کشوری خواهند بود.
تبصره 1ـ 15 روز از مرخصی موضوع این ماده در ایام تعطیلات مجلس به کارگزاران داده می شود مگر افرادی که در ایام تعطیل یک ماهه مجلس به علت نیاز و مرخصی آنها موافقت نشود .
تبصره 2ـ کارگزارانی که در فاصله 22 بهمن 1357 تا 1/1/1361 بازنشسته ( با 30 سال خدمت ) یا مستمری بگیر ( از کارافتاده یا متوفی) شده اند با اصلاحیه قانون مجلس شورای ملی سابق مصوب 1/9/1357 تطبیق وضع داده خواهد شد و تاریخ اجرای آن از 1/1/1367 خواهد بود و کسانی که در اجرای قانون پاکسازی یا بازسازی نیروی انسانی بازنشسته شده اند مشمول این تبصره نخواهند بود.
ماده 22ـ شورا یاداری مکلف است براساس مقررات این آئین نامه مستخدمین مشاغل را در گروه و پایه استحقاقی تخصیص دهد. در صورتی که کارگزار با توجه به طرح طبقه بندی مشاغل شرایط احراز گروه مورد تصودی را نداشته باشد به گروه استحقاقی تغییر و تازمان تصدی پست منحصرا از مزایا و فوق العاده شغل پست استفاده خواهد نمود.
تبصره : در صورتی که حقوق گروه و پایه فعلی کارگزارانی که به موجب این آئین نامه تطبیق وضع می یابند از حقوق گروه و پایه ای که قبلا براساس مقررات سابق دریافت می کرده اند ، کمتر شود ما به التفات به عنوان تفاوت تطبیق حقوق به آنان پرداخت می شود.هرگونه افزایش حقوق این کارگزاران از ما به التفات مذکور کشر خواهد شد.
ماده 23ـ هیات رئیسه مجلس می تواند براساس پستهای مصوب مستخدمین پیمانی و قراردادی خود را که در تاریخ 29/12/1365 به صورت تمام وقت و در مقابل پرداخت دستمزد در اختیار دارد با رعایت شرایط احراز، تقدم تاریخ اشتغال و صلاحیت گزینشی براساس درخواست آنان به رسمی تقدیم نمایند و در هر صورت مجموع کاگزاران رسمی و پیمانی مجلس از دوبرابر تعداد نمایندگان هر دوره تجاوز نخواهد کرد .
ماده 24ـ در مواردیکه این قانون مثکوت است ملاک قوانین و آئین نامه ها و اصلاحات بعدی استخدام کشوری خواهد بود و با تصویب این قانون کلیه مقررا قبلی مربوط به استخدام کارکنان مجلس شورای اسلامی وقوانین مغابر لغو می گردد .
ماده 25ـ امور استخدامی مستخدیمن مجلس شورای اسلامی از تاریخ 1/1/1366 تابع این مقررات خواهد بود و چنانچه براثر اجرای این قانون افزایشی در حقوق و مزایای مشاغل و پستهای سازمانی اجاد شود این افزایش (به استثنای ارتقاء گروه و ترفیع پایه ) از ابتدای سال 1367 محاسبه و قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 26ـ کاگزاران شورای نگهبان مشمول مقررات این ائین نامه خواهند بود.
ماده 27ـ بودجه اجرای ایان ائین نامه همه ساله طبق ماده 182 آئین نامه داخلی مجلس در بودجه عمومی کشور گنجانده و به تصویب مجلس خواهد رسید .
ماده 28ـ مدت اعتبار آزمایشی این آئین نامه 5 سال خواهد بود و پس از تصویب قانون استخدام مستخدمین دولت در سراسر کشور که در دست تهیه است کارکنان مجلس نیز تابع این قانون می باشند.
قانون فوق مشتمل بر 28 ماده و 13 تبصره منضم به جدول حقوقی کارگزاران مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 23/9/1366 کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و دیوان محاسبات تصویب و در جلسه علنی 24 آذرماه یکهزارو سیصدو شصت و شش با 5 سال مدت آزمایشی آن موافقت گردیده و در تاریخ 15/10/1366 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12510

تاریخ تصویب : 1366/09/24

تاریخ ابلاغ : 1366/11/12

دستگاه اجرایی : مجلس شورای اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.