آئین نامه اجرائی قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور

آئین نامه اجرائی قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور

آئین-نامه-اجرائی-قانون-آموزش-مداوم-جامعه-پزشکی-کشور
شماره 54027/ت 17197هـ 21/2/1376

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/2/1376 بنا به پیشنهاد شماره 6565 مورخ 2/7/1375 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (6) قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور – مصوب 1375 – آئین نامه اجرائی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- اهداف کلی اجرای قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور – مصوب 1375 – که در این آئین نامه به اختصار قانون نامیده می شود، ارتقای سطح دانش و مهارتهای شغلی موضوع ماده (1) قانون ، بهینه سازی خدمات بهداشتی – درمانی کشور و دستیابی به استانداردهای کارآمد و مطلوب خدمات پزشکی و حرفه های وابسته منطبق با نیازهای جامعه به روشهای یادشده زیر است:
الف – افزایش سطح آگاهیهای علمی، دانش فنی و مهارتهای حرفه ای مشمولان قانون.
ب – به هنگام کردن دانش پزشکی مشمولان قانون به منظور آشنایی با تازه های علمی و عملی حرفه مربوط و انطباق آنها با نیازهای جامعه.
ج – آشنا کردن جامعه پزشکی با سیاستها ، جهت گیریها و اولویتهای بهداشتی – درمانی کشور و جلب مشارکت آنها.
د – تقویت و تحکیم آموخته های درست قبلی.
هـ - آشنایی جامعه پزشکی با استانداردهای کارآمد و مطلوب خدمات پزشکی و حرفه های وابسته .
ماده 2- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیلات لازم برای تحقق اهداف قانون را پیش بینی می کند.
ماده 3- چگونگی کنترل و شرکت افراد مشمول قانون (موضوع ماده 1 و تبصره 3 و 4 آن و ماده 4) به شرح زیر تعیین می شود:
1- پزشکان ، دندانپزشکان ، دکترهای داروساز، متخصصان علوم آزمایشگاهی، دکترای حرفه ای ، علوم آزمایشگاهی و دکترای علوم بهداشتی در زمان صدور پروانه اشتغال اعم از پروانه مطب دایم یا موقت، یا پروانه تأسیس و مسؤول فنی مؤسسه از زمان فارغ التحصیلی موظف به ارائه گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم تا آن زمان هستند و پس از آن نیز باید هر (5) سال یک بار برای تمدید آن ، پس از کسب امتیازهای لازم آموزش مداوم اقدام کنند، در غیر این صورت پروانه اشتغال اشخاص یاد شده تا تمدید مجدد و شرکت در دوره های آموزشی مطابق ضوابط ، اعتبار ندارد.
2- شاغلان حرف وابسته پزشکی نظیر مامایی، فیزیوتراپی، ساخت اندام مصنوعی، ساخت عینک طبی، لیسانسهای داروسازی توانبخشی، دندانسازان تجربی و کلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی – مصوب 1334 – و اصلاحات بعدی آن نیز موظف به ارایه گواهی شرکت در برنامه های آموزش مداوم هستند و پس از آن نیز باید هر (5) سال یکبار برای تمدید آن ، پس از کسب امتیازهای لازم آموزش مداوم اقدام کنند، در غیر این صورت پروانه اشتغال آنها از درجه اعتبار ساقط می شود.
3- کلیه اقشار پرستاری شاغل لیسانس و بالاتر که مشمول قانون هستند، برای ارتقای گروه و ارزشیابی موظف به ارائه گواهی شرکت در دوره های آموزش مداوم مربوط هستند.
4- صاحبان پروانه تأسیس و مسؤول فنی مؤسسات پزشکی (بیمارستان، درمانگاه، مرکز جراحی محدود و معین ، رادیولوژی ، فیزیوتراپی، طب هسته ای، داروخانه ، آزمایشگاه و نظایر آن) که دارای یکی از مدارک دکترای پزشکی، دندانپزشکی ، علوم آزمایشگاهی ، داروسازی و دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی باشند در هنگام اخذ پروانه یا تمدید پروانه خود – هر 5 سال یک بار – موظف به ارائه گواهی بازآموزی هستند و تمدید پروانه، منوط به ارائه گواهی بازآموزی می باشد.
تبصره 1- کلیه شاغلان حرف وابسته پزشکی در بخش خصوصی که نیاز به مجوز یا پروانه کار ندارند طبق قانون موظف به شرکت در دوره های بازآموزی بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور العمل مربوط را تنظیم و اجراء می کند. برای این گروه کارت اشتغال توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی صادر می شود.
تبصره 2- چگونگی شرکت و کنترل اقشار پرستاری شاغل در بخش خصوصی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می شود.
ماده 4- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمان مسؤولیت اجرای ماده (3) این آئین نامه را در هنگام صدور یا تمدید پروانه اشتغال ، مجوز دفتر کار و پروانه های تأسیس و مسؤول فنی بر عهده دارند.
ماده 5- مصادیق تسهیلات و امتیازهای مندرج در بند (2) ماده (4) قانون – که افراد مشمول در زمان استفاده از آن موظف به ارائه گواهی شرکت کامل در دوره های آموزش مداوم هستند – عبارتند از : مأموریت در داخل و خارج کشور، استفاده از سهمیه دارو، لوازم طبی و آزمایشگاهی ، امتیازهای نوبت داروخانه و آزمایشگاه، استفاده از تسهیلات بانکی، شرکت در امتحانات تخصصی، استفاده از بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی.
تبصره – شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی مجاز است هر (5) سال یک بار در راستای سیاستهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مصادیق تسهیلات و امتیازها را تعدیل، اضافه یا کم کند.
ماده 6- تنها مورد معذوریت از شرکت در برنامه های آموزش مداوم، عدم فعالیت حرفه ای فرد مشمول قانون است. مرجع تشخیص و تطبیق معذوریت براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تهیه می کند، تعیین می شود.
ماده 7- کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت ، همچنین بخشهای خصوصی و سایر دستگاهها، موظف به رعایت مفاد این آئین نامه و ایجاد امکان شرکت کارکنان مشمول قانون در دوره های آموزش مداوم هستند.
ماده 8- منابع پیش بینی شده در بندهای «الف» ، «ب» و «ج» ماده (5) قانون تنها در زمینه اجرای آموزش مداوم هر دانشگاه استفاده می شود.
تبصره – اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای قانون در هر دانشگاه پیش بینی می شود.
ماده 9- تعیین مقدار حق ثبت نام شرکت کنندگان در برنامه های مختلف آموزشی، با دریافت و بررسی نظرات دانشگاهها توسط شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی تعیین و ابلاغ می شود.
ماده 10- کلیه شرکتهای دارویی (تولیدی و توزیعی) موظفند معادل یک درصد (1%) فروش خود را – موضوع بند «الف» ماده (5) قانون – به طور جداگانه در فاکتورهای فروش درج و مبالغ آن را در پایان هر ماه به حساب خزانه – که از سوی خزانه داری کل بدین منظور تعیین و افتتاح می شود – واریز کنند. شرکتهای یادشده موظفند هنگام تقاضای تسهیلات ارزی، دریافت یارانه و سهمیه های دارویی مدارک پرداخت (1%) فروش خود را به معاونت درمان و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ارائه کنند.
تبصره – وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است هنگام رسیدگی مالیاتی شرکتهای یادشده، برگ تسویه حساب یک درصد (1%) را براساس نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شرکت مربوط مطالبه یا فیشهای واریزی به حساب خزانه داری کل را کنترل کند.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/02/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.