×

آیا اموالی که مرد پس از ازداج بدست می آورد (زمین و خانه و غیره) نصف ای

آیا اموالی که مرد پس از ازداج بدست می آورد (زمین و خانه و غیره) نصف این اموال مطعلق به زن هم میشود؟ در چه صورت میتوان از او گرفت؟ آیا نصف در آمدد ماهیانه مرد به مطعلق به زن میشود و زن میتواند از او بگیرد یا نه؟ حتی اگر زن خانه دار باشد؟

آیا-اموالی-که-مرد-پس-از-ازداج-بدست-می-آورد-(زمین-و-خانه-و-غیره)-نصف-این-اموال-مطعلق-به-زن-هم-میشود؟-در-چه-صورت-میتوان-از-او-گرفت؟

آیا-نصف-در-آمدد-ماهیانه-مرد-به-مطعلق-به-زن-میشود-و-زن-میتواند-از-او-بگیرد-یا-نه؟-حتی-اگر-زن-خانه-دار-باشد؟
از نظر حقوقی ونیز شرعی زن و مرد دارای استقلال اقتصادی هستند. در نتیجه هریک مالک اموالی که بدست می آورند می باشند.زن هیچ مالکیتی نسبت به اموال مرد اعم از حقوق ماهیانه او یا سایر دارایی هایش ندارد . تنها حقی که زن نسبت به اموال مرد دارد حق نفقه است. چنانچه مرد از پرداخت نفقه خودداری کند زن حق دارد متناسب با نفقه اش از اموال مرد حتی بدون اجازه او بردارد. لذا نصف شدن اموال در نظام حقوقی ما حاکم نیست. بله در صورتی که زوجین با هم شرط کنند که اموال بدست آمده پس از ازدواج میان هردوی آنها تقسیم می شود. چنین شرطی ممکن و صحیح است. امروزه در عقدنامه ها ی رسمی نیز شاهد این شرط هستیم که بعنوان مثال شرط می شود اگر مرد زن را طلاق بدهد مکلف است نصف دارایی که در دوره زوجیت بدست آورده را به زن بدهد. این تکلیف مرد ناشی از شرطی است که پذیرفته اما چنانچه این شرط نشده باشد مرد مکلف به دادن اموالش به زن نخواهد بود. اگر مردی مالی را به همسرش منتقل کند مثلا سند خانه ای را بنام همسرش بزند دیگر نمی تواند بدون رضایت زن آن را پس بگیرد.مگر آنکه هدیه ای داده باشد که شرایط خاص خود را دارد. و فروض مختلفی قابل طرح است.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.