×

عوامل اجتماعی و تاثیر آن در بزهکاری اطفال کشور مصر

عوامل اجتماعی و تاثیر آن در بزهکاری اطفال کشور مصر

برای همه واضح ومبرهن است که اهمیت اولین بلوک ساختمان جامعه، یعنی کودکانی که تکه تکه وجودشان جهت قوت بنیاد جامعه بنا نهاده شده است؛ این یک بلوک از یک ساختمان پیچیده است که باعث می شود

عوامل-اجتماعی-و-تاثیر-آن-در-بزهکاری-اطفال-کشور-مصر وکیل 

مقدمه

برای همه واضح ومبرهن است که اهمیت اولین بلوک ساختمان جامعه، یعنی کودکانی که تکه تکه وجودشان جهت قوت بنیاد جامعه بنا نهاده شده است؛ این یک بلوک از یک ساختمان پیچیده است که باعث می شود رهبران و مردان آینده را همین کودکان بسازند. بزهکاری اطفال در جهان پدیده خطرناکی است ؛ و تهدیدی برای امنیت و ثبات جامعه که ساخت و ساز آنرا در برخواهد داشت.و پدیده جدیدی نیست این موضوع در سطح جهان گسترده شده است و نه تنها با کشور های در حال توسعه بلکه جوامع دیگرنیز به دلایل مختلف از جمله سیاسی؛اجتماعی ؛اقتصادی به این امر مبتلا شده اندو اگر کمی جدی تر به این مسئله نگاه کنیم می بینیم بیش از 50% از جمعیت در کشورهای در حال توسعه همان کودکان در معرض آسیب و بزهکاری میباشند.

صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم اطفال - مرجع صالح رسیدگی به جرایم موادمخدر اطفال - پذیرش مسئولیت تدریجی اطفال و نوجوانان - آیین دادرسی کیفری اطفال 

محدودیتهای پژوهش: مشکل پیش رو در مطالعه بر روی پدیده بزهکاری اطفال، که نشان دهنده یک تهدید در حال رشد به امنیت و ثبات جامعه است؛ و به طور کلی وجود مشکلاتی برای شناسایی عواملی که منجر به بزهکاری کودکان و شناسایی عوامل اجتماعی و تاثیر آنها بر گسترش پدیده بزهکاری اطفال است. اهداف پژوهش: الف. شناسایی عوامل که منجر به بزهکاری کودکان میشود. ب. بررسی علل اجتماعی که منجر به بزهکاری اطفال میشود. ج. قرار دادن برخی از راه حل های که ممکن است به کاهش بزهکاری ا طفال کمک کند . فرضیات پژوهش: .الف. رابطه بین فروپاشی خانواده و بزهکاری اطفال وجود دارد. ب. رابطه بین سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده و بزهکاری اطفال وجود دارد. ج. بالا بودن تعداد اعضای خانواده باعث بزهکاری نوجوانان است. د. .ارتباط تنگاتنگی بین دوستان بد و بزهکاری اطفال وجود دارد. ه. ارتباط تنگاتنگی بین رسانه های تصویری و شنیداری وبزهکاری اطفال وجود دارد. علل انتخاب موضوع: انتخاب موضوع پژوهش،از مهمترین پدیده شناسایی علل اجتماعی بزهکاری کودکان که این پدیده جدی و تهدیدی برای امنیت، ثبات و توسعه جامعه است. انتخاب در مورد این موضوع به منظور شناسایی اندازه پدیده بزهکاری کودکان در جامعه و توصیه هایی به منظور کاهش این مشکل (بزهکاری) منابع مطالعه: : این مطالعه در منابع مختلف، از جمله: الف. کتابهایی که با این پدیده برخورد کرده اند. ب. آمار منتشر شده از سوی نهادهای مربوط. ج. مصاحبه های شخصی، مطالعات موردی و تجزیه و تحلیل. روش مطالعه: الف. رویکرد توصیفی و پدیده بزهکاری اطفال ب. رویکرد تحلیلی، تجزیه و تحلیل واقعیت پدیده و پیدا کردن علل بزهکاری ج. ارزیابی و نتیجه گیری، از لحاظ ارزیابی نتایج و گسترش پیشنهادات و توصیه های برای کاهش این مشکل از بزهکاری اطفال اهمیت پژوهش: این مطالعه به ماکمک خواهد کرد جهت شناسایی علل اجتماعی که منجر به بزهکاری اطفال میشود و همچنین طرح برخی پیشنهاداتی جهت کاهش مشکل بزهکاری کودکان تعریف طفل: " کلمه از کودک در زبان عربی به "کوچک تکمیل هفت سال از سن تا هجده سالگی.در مصر رشد مسولیت کیفری 7 سال میباشد. معنای این کلمه در قانون و جامعه شناسی متفاوت است ( ) تعریف قانونی کودک: کودکی که سن تمییز را گذرانده و از سن بلوغ تجاوز نکرده است. تعریف اجتماعی کودک: کودکی که وجودش با اجتماع عجین شده و ادراک کامل و تام در مقابل مسائل جسمانی و روانی داردو شناختش از طبیعت واطرافش کامل گشته است و احاطه به مسائل روز و اتفاقات واقع شده در جامعه دارد عوامل تشکیل دهنده بزه و بزهکاری: اقدام به ارتکاب جرایمی مثل آزار و اذیت و سرقت وغیره و کسی که مرتکب این اعمال میشود بزهکار نامیده میشود و جهت محاکمه وسپردن او به موسسه اصلاح وتربیت اقدام میشود. جرایمی که اطفال بزهکار مرتکب میشوند: جرایمی که مرتکب میشوند دارای انواع متفاوتی میباشد و نمونه آنها سرقت ؛مشاجره؛توزیع مواد مخدر و استفاده از آنها؛اعمال منافی عفت؛قتل غیر عمد وقتل عمد( ) عوامل ایجاد بزه: بزهکاری کودکان یک مشکل جدی است و نشان دهنده یک تهدید جدی و در حال رشددر جامعه، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، از جمله مصر از آنجا که کودکان در حدود 50٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهند، این بر ثبات جامعه و توسعه برنامه ها و ساختار خانواده اثر میگذارد.

مسئولیت کیفری اطفال - رویکرد قانونگذار نسبت به کودکان بزهکار - بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیامدهای قانونی آنان 

دیدگاه ها و نظرات و تفسیر عوامل و علل بزهکاری اطفال متفاوت اند کودک بزهکار درک درستی از شرایط اجتماعی ندارند و بزه انسان عادی را از شرایط مطلوب اجتماعی دور میکند وبه سمت انحراف و سوق به بی نطمی در جامعه می دهد. مهم است در مورد عوامل بوجود آورنده بزهکاری اطفال که چه عواملی باعث ایجاد بزه در کودک میشودو این عوامل چه سهمی در به انحراف کشاندن کودک به بزهکاری دارد بحث شود. اسباب و دلایل موجد بزهکاری متعددند و در اینجا تعداد محدودی از این عوامل را نام میبریم: 1- دلایل اجتماعی 2-دلایل اقتصادی علاوه بر اینها عواملی نیز در وجود کودک ممکن است او را به سمت بزهکاری سوق دهد. اکنون میخواهیم در این پژوهش به تفصیل عوامل اجتماعی موثر در بزهکاری و سوق دادن کودک به سمت بزهکاری را توضیح دهیم. دلایل اجتماعی بوجود آورنده بزهکاری در کودکان: این عوامل عبارتند از: اولا :خانواده و مسائل مرتبط با آن خانواده یکی از مهمترین موارد و بوجود آورنده شخصیت کودک است کودک در زیر سایه خانواده گذران عمر میکند و سالهای اولیه عمر کودک و بنای اساسی تفکر وشعور و عادات ووابستگیهای عاطفی کودک در خانواده شکل میگیرد وادامه پیدا میکندو زندگی آینده کودک در آنجا شکل میگیرد پس خانواده میتواند دلیل ثبات وبی ثباتی کودک باشد و بعد از آن مدرسه و شغل و توسعه حرفه ای که در پیش دارد استرس های موجود در این موارد باعث ایجاد انحراف و فرار از خانواده و گرفتار معضل بزهکاری باشد مهمترین این دلایل: 1- شکاف موجود در خانواده غیبت پدر یا مادر یا هر دو یکی از این عوامل است وشکی نیست عدم حضور والدین به تنهایی یا هردو موجب بروز بزهکاری در کودک شود. هویر در خلال تحقیقات انجام شده تاکید کرده در شهر پاریس در سال 1942 88% از بزهکاران از خانواده های از هم جدا شده میباشند.( ) 2- اشتغال مادر در بیرون از خانه مادری که دائما بیشتر ساعات را درخارج از خانه مشغول بکار است و از علائق فرزندانش اطلاعی نداردو نمیتواند اشرافی براعمال فرزندانش داشته باشد زمینه شروع بزه را برای فرزندان فراهم میاورد. 3- شکست اخلاقی خانواده هر گونه عدم تعادل و یا اختلال که در روابط بین غالب افراد خانواده و سوء تفاهمات بین اعضاء خانواده وانعکاس آن بر روی شخصیت فرزندان؛ عدم آگاهی به روشهای تربیت صحیح و سالم تحقیقات انجام شده در مصر ؛جدایی خانواده از هم جنایت و حوادث که اکثر خانواده ها عدم وجود ساختار فرهنگی مناسب و پیوسته باعث ایجاد عوامل مزاحم در خانواده علی الخصوص فرزندان میشود جدایی خانواده و انحلال رابطه خانواده سبب ایجاد این رویداد میشود و به سمت بزهکاری کشیده میشود و این تداوم پیدا میکند این فقدان عامل بازدارنده اخلاقی است که رشد می کند و رشد می کند تا در یک خانه در یک صدا و منسجم در باد و مستعد ابتلا به سرعت در حال لغزش و عدم کنترل وبراحتی قابل کنترل نباشد. هدایت می شود و برای اصلاح رفتار خود دیگر راهی باقی نمگذارد و رفتار به صورت منفی انعکاس پیدا میکند و راه صحیح زندگی را به مخاطره میاندازد( ) 4- پایین بودن سطح آموزش و فرهنگ پدر و مادر این افراد که در یک محیط احاطه شده از جهل و فاقد آگاهی و راهنمایی زندگی میکنند ؛در حال سقوط در دام معاونت جرم وجنایت که در آن پدر ومادر قادر به هدایت و ارشاد نیستند و راهی برای مقابله مناسب با الزامات جلو گیری از این فساد را ندارند. 5- عدم نظارت و پیگیری از پدر و مادر عدم پاسخگویی و پیگیری اعمال کودک و یا تاخیر برخی از رفتارهای انجام شده کودک به خوبی توسط اولیاء دیده نمی شود، و بنابراین کودک احساس نمی کند که یک ناظر همیشه مراقب او در انجام جرم وجنایت است . 6- عدم آگاهی والدین به روش تربیت صحیح جهل والدین از تربیت صحیح به شکل سالم باعث جهت گرفتن اطفال به سمت جرم و جنایت شود پس تربیت صحیح فقط در تامین مایحتاج روزانه مثل غذا و لباس و محل زندگی نیست بلکه , تمام مجموعه عوامل مهم و موثر در تربیت صحیح از خانواده شروع وبه مدرسه ختم میشودضعف تربیت عدم تعامل لازم با کودک تحقیر مداوم از طرف خانواده و ندادن فرصت لازم جهت اثبات وجودش این عوامل ممکن است باعث ایجاد حسادت و حس انتقام و کشیده شدن به سمت بزه شود وهمچنین میتواند مولد ناامیدی و وجود بدرفتاری مداوم شود. 7- ضعف مسئولیت دینی که خانواده عدم آگاهی خانواده به آموزه های دین اسلام، که در تمامیت خود را با هدف بالا بردن آینده ای صالح و عاری از مشکلات اجتماعی همسو سازد( ) ثانیا: محیط مدرسه و نقش آنها در پدیده بزهکاری اطفال مدرسه مهمترین مکان جهت رشد و تکامل کودکان است موفقیت یا عدم موفقیت کودکان بستگی به توانایی های روانی بالقوه و به نوع درمان آنها در مدرسه، اعم از معلمان یا همکلاسی دارد. 1- شکست در مطالعه شکست در مطالعه به دلایل مختلف از جمله کمبود ذهنی یا عدم تمایل به علم و یا عدم هماهنگی با برنامه های آکادمیک در دیگران همه این مسائل تاثیر مستقیم در شخصیت طفل داردو راهی برای فرار از مدرسه، و یا فریب دادن دوستان و سرقت و یا نشان دادن واکنش به جامعه یابه دوستان خود به عنوان یک نتیجه از احساس حقارت و نارسایی 2- سختگیری در نظام داخل مدرسه در اینجا مدرسه باتحمیل حداقل قوانین و مقررات که به کودکان کمک کند تا نقش خود را براحتی ایفا کنند که اگر چه تحمیل این قوانین یک روش سخت است اما سازگاربا مرز طبیعی و چیزهایی است که منجر به گریزاز آنها توسط دانش آموزان از مدرسه وطفره رفتن ازآن نشونددر نتیجه بوجود آمدن یک پاسخ جدید برای جلوگیری از انحراف است. 3- نقش معلم در پرورش این واقعه نقش مدرسه در جامعه تا حد زیادی بستگی به شخصیت معلم، که نشان دهنده قدرت او واطاعت کودک از او در امور میباشد، ومعلمان ایده آل برای کودکان هستند ثابت شده است که از چیزهایی که ممکن است باعث بزهکاری کودکان شود و یا ایجاد شرایط برای ناتوانی جرم و جنایت شود از سوی معلمان به دلیل عدم درک ماهیت روح کودک است. ( ) ثالثا: رسانه و ارتباطات سهم وسایل ارتباطی رسانه ای در شیوع بزهکاری؛ تجاوز و اعمال نامناسب را نمیتوان نادیده گرفت وآنها نیز در توسعه بزهکاری سهیم هستند اشتهای کودک را در انجام بزهکاری را تشدید میکندو باعث دو برابرشدن قدرت خشونت ذاتی در طبیعت انسان میشود.همانطور که کودکان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در برخورد با روشهای تربیتی ناصحیح جهت بروز یکسری جرایم وهمینطور احساس به خطا را درآنها گسترش میدهد وبتدریج به دنبال گرایش به سمت خطا میروند. رابعا: دوستان وهمسالان همراهی و رفاقت با همسالان بیشترین تاثیر را بر شخصیت کودکان میگذارد وباعث شکل گیری رفتار کودکان میشودهمانطور که این ارتباطات همگام با جامعه و وفاق عمومی باشدکه همین ارتباطات باعث کشش به سمت انحراف میشودبویژه دوستانی که در بیشتر مواقع با هم در ارتباط هستندمثلا تشویق کودک به کشیدن سیگار وسوسه کردن او جهت بیشتر از محیط خانواده دور ماندن وسوسه کودک جهت از بین بردن شخصی (قتل)و تمامی این موارد نتیجه اهمال خانواده از فرزندان است وجود فقر و فساد اخلاقی در خانواده و سوق کودک به سمت دوستان ناباب وجود ستم در خانواده راه را برای رسیدن کودک به انحراف باز میگذارد عنصر گروه آنها نشان دهنده قدرت و ایمنی برای برآوردن نیاز خود وبرای بدست آوردن امنیت و اتکا به نفس، بنابراین آنها جسارت این امر را برای رسیدن به اهداف خود، که می تواند آنها را در جرم و جنایت و بزهکاری نزدیک کند بدست می آورند ( ). خامسا:مجموعه عواملی که با روان کودک سرو کار دارد. 1- ماجراجویی عشق و دیدن ناشناخته ها یکی از روشهای بروز بزهکاری در کودکان ماجراجویی در عشق و دیدن مجهولات و ناشناخته هاست در اینجا شخص بزهکار که ممنوعیت در اعمال برخی از تجربه ها مانند نوشیدنی ممنوع دود کردن وکشیدن مواد مخدررا به صورت تجربه میخواهد کسب کند. 2- بی تفاوتی در زندگی و عدم مسوولیت کودکی که برنامه وهدفی سالم در زندگی را دنبال نمیکند و وجود وعدم وجودآن برایش تفاوتی نمی کند و تجسم این واقعه به علت نا آگاهی والدین از روش تربیت سالم است انگیزه ای جهت دفع این روشهای ناسالم از وجودش ندارد و این روشهای ناصحیح بوجود آورنده جرائم مستمر در وجود کودک میشود.

دادگاه اطفال و نوجوانان در قانون جدید با حضور دو مشاور تشکیل می شود -  مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه مکاتب مختلف 

3- حس تملک عشق به تملک در مورد هر چیزی یکی از بیماریهای روانی است که در برخی از عوامل به صورت متعدد بروز میکندو این کار باعث ایجاد یک جرم مثل سرقت که جهت در اختیار قرار گرفتن چیزهای غیر قابل دسترس می باشد. 4- عوامل مربوط به مسکن مسکن نقش روشنی در انسجام گروه و یا فروپاشی خانواده از نظر وسعت و محدود یت داردخانواده ای که دارای مسکن مناسب برای فرزندان باشد و فرزندان احساس راحتی و صمیمیت در آن داشته باشندوروابط وعلایق مثبتی بین افراد خانواده وجود داشته باشد بر خلاف خانواد های که دارای منازل بسیار کوچک که افراد خانواده رغبت سکونت ندارند و بیشترین وقت خود را در خارج از منزل میگذرانند و با افراد بیرون از خانواده در ارتباط هستندوفرصت کافی برای ارتباط با دیگر افراد خانواده ندارند و با افراد غیر از نزدیکان ارتباط برقرار میکنند واین امر زمینه ساز انحرافات گسترده میشود. در یک موسسه بنام ربیع رفاه اجتماعی در شهر غزه تعداد مجرمین در سال 1996 در سازمان "205" بزهکار همچنین سال1999 "657" در سال 2009 در موسسه بهار بنیاد تعداد بزهکاران نوجوان تحت مراقبت از بزهکاری "418" مورد، به طور متوسط ماهانه از 35 مورد، بین سنین 12 - 16 ساله، و در همه موارد متخلف در مردان رده سازمانی( ) سال 1996 1999 2009 تعدادمجرمین 205 657 418 جرم و جنایت نوجوانان در این سازمان بین جرائم سرقت، حمله به دیگران "غوغا،" مسائل اخلاقی برهم زدن امنیت عمومی، ، و قاچاق مواد مخدر، علاوه بر قتل غیر عمدی مطالعه موارد مختلف نشان می دهد موسساتی یافت شده است که علل بزهکاری کودکان درآنها ابعاد مختلف اجتماعی متعلق به خانواده، مدرسه و جامعه اطراف، از جمله رکود اقتصادی از شرایط اقتصادی بد، که در آن نقش این رویداد در بازار کار با تمام متغیرها و ابعاد آن در سال های اولیه و تاثیر در انزوای کودک است. دلایل غفلت پدر و مادر و عدم نظارت و پیگیری اقدامات کودک، بدون هیچ دلیل ؛پیگیری برای غیبت او از خانه برای مدت زمانی طولانی است و این چیزی است که او را تشویق به شرکت در گروه بچه ها و بهره گیری از عمل جنایی میکند. مصرف مواد مخدر بعنوان دارو برای بعضی از افراد خانواده که در حین کار مواد مخدر را استفاده میکنند او اشاره کرد که برخی از موارد دلیلی برای ارتکاب جرم سرقت ؛ توجه بیش از حد از والدین و انجام خواسته بی رویه او را به سمت انحراف سوق میدهد، ومطالعات نشان می دهد که بی توجهی پدر و مادر نسبت به روشهای سالم تربیتی زمینه ساز انحراف است. به عنوان مثال: انحراف توسط دوستان بد در محل کار .

بررسی قانون مدنی مصر - تعهدات اصلی وکیل در برابر موکل در حقوق ایران ، مصر و انگلیس 

اسباب متعدد بزهکاری اطفال از جمله دلایل اجتماعی مثل جهل والدین به تربیت صحیح ؛دور کردن کودکان از دوستان بد؛ حتی کنجکاوی کودک در انجام بزه همینطور عوامل اقتصادی دیگر که در آینده بحث میشود. برخی از پیشنهادات و توصیه هایی برای پیشگیری از بزهکاری کودکان تقویت نقش خانواده و اثر آن در حفاظت و حمایت از کودکان در برابر خشونت و سوء استفاده بالا بردن سطح آگاهی در میان پدر و مادر در مورد مشکلات بهداشتی، روانی و اجتماعی،و روش های درمان.که کودکان در معرض آن قرار میگیرند. تعمیق نقش مدرسه و همکاری با خانواده به منظور ساخت شخصیت ، علمی، روانی و اجتماعی کودک بسیاری از برنامه های آموزشی و تفریحی برای کودکان و نوجوانان به کودکان و نوجوانان این فرصت برای بیان مشکلات قرار داده که آن را از بین ببرند یا از مشکلات ترس نداشته باشند نظارت بر فعالیت، رویدادها و گردهمایی ها و دوستی کودکان و ایجاد محافل سالم رشد آگاهی دینی در جامعه، به ویژه آشنا نمودن کودکان و نوجوانان به این رشد دینی "منابع و کتب مورد استفاده" الکتب :کتابها العصرة , منیرة . رعایة الأحداث ومشکلة التقویم . الإسکندریة , المکتب المصری الحدیث , للنشر 1975 . شبیر , ولید شلاش . رعایة الأحداث . غزة ,الجامعة الإسلامیة , 2006م . جعفر , على محمود . حمایة الأحداث المخالفین للقانون والمعرضین لخطر الانحراف . بیروت , مؤسسة المجد ,2004م . عوین , زینب أحمد . قضاء الأحداث .مصر , دار الثقافة 2009م . المقابلات الشخصیة :مقالات شخصی حاتم عابد . أخصائى اجتماعی فی مؤسسة الربیع لرعایة الأحداث , غزة . مواقع شبکة الإنترنت :شبکه های اینترنت http://www.kenanaonline.com http://www.iraqilegal.net http://www.nour-atfal.org/studies http://www.alnasiriyah.com


پی نوشت :
افسانه امینی پاک استاد راهنما دکتر فریدون جعفری 2009-2012

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.