اجرای طرح LEZ تا پایان آبان به تعویق افتاد
درحالی روز گذشته رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از اجرایی شدن طرح LEZ تا پایان آبان خبر داده که در طول ماههای قبل جایگزین شدن طرح مذکور به جای طرح زوج و فرد در کلانشهر تهران به موضوعی قابل بحث میان مسئولان شهری و راهور تبدیل شده است برنامه جدیدی که اجرای که با وجود تاکیدات فراوان همچنان از سوی پلیس به طور کامل مورد قبول قرار نگرفته است
درحالی روز گذشته رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از اجرایی شدن طرح LEZ تا پایان آبان خبر داده که در طول ماههای قبل جایگزین شدن طرح مذکور به جای طرح زوج و فرد در کلانشهر تهران به موضوعی قابل بحث میان مسئولان شهری و راهور تبدیل شده است. برنامه جدیدی که اجرای که با وجود تاکیدات فراوان همچنان از سوی پلیس به طور کامل مورد قبول قرار نگرفته است.
اهکارهای قانونی مهار ترافیک - نقش عوامل نرم افزاری در مهار معضل ترافیک - قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور
اجرای طرح کاهش یا همان LEZ که پیش از این مقرر شده بود از ابتدای مهرماه شکل اجرایی به خود بگیرد به دلیل اظهارنظرهای مخالف و فراهم نبودن بسترهای لازم همچنین به درخواست اعضای شورای شهر تهران برای انجام پژوهشهای زیرساختی به تعویق افتاد. طرحی که قرار بود جایگزین ممنوعیت تردد خودروها با توجه به پلاک آنها در محدودهای از کلانشهر تهران شود، برنامهای که بعد از گذشت حدود یک دهه برخی از مدیران شهری و مسئولان راهور از موفق نبودن آن سخن میگویند. اما اینکه چرا بعد از گذشت این همه سال اکنون سخن از ناموفق بودن آن به میان میآید موضوعی است که باید مورد بررسی کارشناسی دقیقتری قرار گیرد تا ایدههای جدید نیز به سرانجام آن دچار نشوند.
چرا زوج و فرد موفق نبود؟
همانطور که پیشتر اشاره شد حدود یک دهه از اجرایی شدن طرح زوج و فرد میگذرد، آن هم در شرایطی که همچنان نخستین مشکل شهرهای بزرگ از جمله تهران آلودگی هواست که نشان میدهد راهکار مورد نظر نتوانسته به اهداف خود دست یابد، اما اینکه چرا این موفقیت حاصل نشده است؟ پرسشی است که در پاسخ به آن باید گفت، اجرای طرحهایی از جمله زوج و فرد، خانوادهها را به سوی خرید 2 خودرو، یکی با شماره فرد و دیگری با شماره زوج، سوق داده است. این روند موجب شده تا کارشناسان شهری و نهادهای مسئول در این حوزه را به این باور برساند که باید قوانین و مقررات ویژهای در خصوص کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ در نظر گرفت، زیرا که شرایط کنونی هر موجب بروز مشکلات فراوانی برای سلامت مردم شده است. در این روند البته راهکارهای زیادی نیز مطرح شد. به طور نمونه کاهش فاصله زمانی معاینه فنی خودروها و ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ از جمله این موارد بود.
نیروی انتظامی خودروهای فاقد طرح ترافیک وارده به محدوده طرح را نباید قفل بزند - اتصال کارت های طرح ترافیک به شبکه شتاب از اول خرداد
ایدههایی که گاهی پیش از این نیز مطرح شده، حتی شکل مصوبهای دولتی را به خود گرفته بود. به عنوان مثال میتوان به ممنوعیت خودروهای فرسوده اشاره کرد که در سال89 در دولت به تصویب رسد و براساس آن 100درصد خودروهای فرسوده اجازه تردد نداشتند، اما هیچگاه به طور کامل شکل اجرایی بود خود نگرفت. شرایطی که سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران علت آن را اینگونه بیان میکند که هیچ فردی نمیتواند در تمام سطح شهر و روستاها به دنبال این خودروها بگردد تا به آنها اجازه تردد ندهد.
به هر حال همانگونه که عباس قائید رحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان میکند، در سالهای اخیر طرحهای بسیاری برای ایجاد محدودیت در تردد خودروها با هدف کاهش آلودگی هوا وضع شده است، حتی طرحهایی که مبنای آنها جریمه متخلفان بوده است، اما تاکنون هیچ یک در کاهش آلودگی هوا چندان موفق عمل نکردهاند. همه اینها امروز تبدیل به توضیحی برای به میان ایده و برنامهای جدید شده است که مخالفانی هم دارد. صاحب نظرانی که برای موافق نبودن خود دلایلی را نیز مطرح میکنند.
مخالفان LEZ چه میگویند؟
درتهران بیش از چهار میلیون خودرو تردد می کند، این در حالی است که توان ترافیکی پایتخت حدود 800 هزار خودرو است. آمار و ارقامی که سردار سید تیمور حسینیu رییس پلیس راهور پایتخت هم آن را تایید میکند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اما براین باور است که نشانه شکست زود هنگام طرح LEZ از هم اکنون نمایان است. اینکه گفته می شود خودروها می توانند با دریافت یک برگه معاینه فنی نسبت به ادامه تردد خودروهای خود در سطح شهر اقدام کنند خود نشانه ای براین امر است، زیرا ما در بحث معاینه فنی هنوز به یک استاندارد قابل قبول نرسیده ایم از طرف دیگر شاهد تخلفاتی در مراکز معاینه فنی خودروها هستیم به این صورت که خودروها بدون مراجعه به مراکز مربوطه، برگه معاینه را دریافت می کنند، بنابراین باید به یاد داشته باشیم که نباید به دنبال اجرای صوری طرحی در این حوزه باشیم، بلکه باید مشکل ترافیکی شهر را حل کنیم. دیگر اینکه طرح پنجساله معاینه خودرها باید مورد بازنگری قرار گیرد و ما روی این موضوع نقد جدی داریم و معتقدیم که معاینه خودروها باید هر 2سال یکبار صورت بگیرد. این درحالی که وحید حسینی در کسوت مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بر این باور است طرح زوج و فرد دیگر قادر نیست، جلوی آلودگی هوا را بگیرد و طرح LEZیا همان طرح کاهش آلودگی هوا باید جایگزین آن شود.
جریمه های رانندگی در کنار تسهیلات ترافیکی باشد - مسئولیت کیفری آلودگی هوا در قانون جدید مجازات اسلامی - طرح های مقابله با آلودگی هوا ازمنظر حقوقی
همه اینها موجب شده تا وی به این نکته تاکید داشته باشد که طرح LEZ به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. به باور حسینی ما حدود سه میلیون خودروی سواری در سطح شهر داریم که از این تعداد 10 درصد کاربراتی تولید سال 82 به قبل هستند، از سال 82 ما خودروسازان را مجبور به اجرای استاندارد یورو2 روی خودروهای تولیدیشان کردیم، هدف ما از اجرای طرح LEZمحدودیت تردد خودروهای 82 به قبل است.
با وجود همه این توضیحات اما مسئولان راهورا همچنان بر این باورند که طرح مذکور کاراییهای در نظر گرفته شده را ندارد. براین اساس باید گفت یک سوی عملیاتی شدن این برنامه همچنان تمایلی به اجرایی کردن آن ندارد و در چنین اوضاعی دادن وعده عملیاتی شدن شاید چندان قابلیت اجرا نداشته باشد. در این میان ولی تشکری هاشمی درباره احتمال به تعویق افتادن زمان اجرای طرح LEZ در صورت عدم اقناع پلیس بیان میکند که ما جلساتی زیادی با پلیس داشتهایم و کاملا با هم هماهنگ هستیم.در این زمینه نه اختلافی وجود دارد و نه عدم اجرای طرح طولانی خواهد شد؛ چراکه اشکالات و ابهاماتی مطرح شده اما دیدگاهها به هم نزدیک است و قطعا برطرف خواهد شد.
ارتباط فقه محیط زیست با آلودگی هوا و بنزین - آئین نامه جلوگیری از آلودگی هوا
وی حتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از انتقادات پلیس به اجرای طرح این است که با اعمال محدودیت در تردد خودروهای آلاینده در محدوده کاهش، این آلودگی از نقطهای به نقطه دیگری از شهر منتقل میشود و قابل کنترل نیست، هم میگوید نمیتوانیم به طور ناگهانی شهر تهران و حومه را از آلایندهها پاکسازی کنیم. همه اینها موجب میشود تا احمد دنیا مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم عنوان کند که این ایده میتواند آغاز گر راهی باشد که به تولید خودورهای هیبریدی در کشور منتهی شود و مسئولان باید به فکر تولید این خودرو در داخل کشور باشند، چرا که واردات این خودروها هزینه قابل توجهی دارد و نمی توان با ورود محدود آن، نتایج مورد نظر را کسب کرد. براین اساس به نظر میرسد این روزها دوباره سلامت ریههای تهراننشینان به ایدهای جدید که همچنان اجرا کنندگان ان به اتفاق نظری واحد نرسیدهاند گره خورده است باید منتظر ماند و دید آیا پایان آبان شروعی بر طرح LEZ خواهد بود یا همچنان این موضوع در هاله آزمون و خطا سرگردان میماند.
منبع : روزنامه حمایت
نیمی از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس رسیدگی شد تسهیل در سرمایه گذاری خارجی با پیوستن به اتحادیه جهانی سردفتران