×

ضعف در اعمال قانون یا روش های نظارتی؟

ضعف در اعمال قانون یا روش های نظارتی؟

چندی پیش حسین شـــهیــدزاده، قائم مقام شرکت کنتــــرل کیفیت هوای تهران اعلام کرد خودروهای فاقد‌معاینه فنی و کاربراتوری 2 متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند

ضعف-در-اعمال-قانون-یا-روش-های-نظارتی؟ وکیل 

چندی پیش حسین شـــهیــدزاده، قائم مقام شرکت کنتــــرل کیفیت هوای تهران اعلام کرد خودروهای فاقد‌معاینه فنی و کاربراتوری 2 متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند. این در حالی است که روز گذشته ولی آذرنوش، مدیر‌عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرده است 80درصد خودروها در پایتخت فاقد معاینه فنی هستند. این آمار در شرایطی رسانه‌ای می‌شود که مدت‌هاست پلیس راهور با خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت جدی برخورد می‌کند، همچنین قرار است به زودی طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد در پایتخت شود، طرحی که اساس آن بر سنجش دقیق آلاینده‌ها توسط خودروها و اجازه برای تردد در محدوده طرح ترافیکی مذکور است.

آئین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودروتعیین بهای خدمات انجام معاینه فنی - اصلاح تصویب نامه ها موضوع تعیین نرخ هزینه های معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها

فصل سرما از راه رسیده است و به زودی وارونگی دما و افرایش ذرات آلاینده در هوای کلانشهر تهران به معضلی جدی برای ریه‌های پایتخت‌نشینان تبدیل خواهد شد. دغدغه‌ای که حتی شاید کار را به تعطیلی برخی از پایه‌های تحصیلی یا در نظرگرفتن تمهیدات ویژه از سوی پلیس راهور برای آمد و شد بکشاند. اما اینکه چرا بعد از اجرای همه طرح‌های نظارتی از سوی پلیس و دیگر نهادهای مسئول تنها 20درصد خودروها دارای تاییدیه سلامت فنی هستند، سئوالی است که در پاسخ به آن باید گفت؛ اگرچه از راه‌اندازی نخستین مرکز معاینه فنی خودروها در پارک سوار بیهقی در حدود 15 سال می گذرد، علاوه براین اجرای طرح ویژه نظارت بر ایمنی خودروها و در راس آن بحث معاینه فنی وسایل نقلیه سابقه‌ای طولانی دارد، اما به نظر می‌رسد اعمال قانون و شیوه‌های نظارتی در این رابطه موفق نبوده‌اند. به عنوان نمونه خردادماه سال 92سردار حسین رحیمی که در آن زمان ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را بر عهده داشت، اعلام کرده بود موضوع معاینه فنی برای پلیس نه تنها یک بحث اجرایی بلکه یک بحث اعتقادی است. حتی یک سال قبل از این اظهار نظر نیز به عبارتی تیرماه سال 91 سرهنگ جمال بذرافشان جانشین وقت رییس پلیس راهور تهران به این نکته اشاره کرده بود که اجازه نمی دهیم خودروی فاقد معاینه فنی در سطح شهر تردد کنند. با این وجود به نظر می‌رسد تشدید برخورد با این موضوع به صورت مقطعی، همچنین نبود سیستم نظارتی جامع برای کنترل مستمر همه خودروها در طول سال خود عاملی است تا پلیس تنها در هنگام توقیف خودروها یا اجرای طرح‌های ترافیکی ویژه به این موضوع بپردازد. به طور نمونه شاهد هستیم درزمان اعمال قانون رانندگان متخلف و جریمه این افراد برگه معاینه فنی در کنار سایر مدارک کنترل نمی‌شود، بنابراین مالکان وسایل نقلیه تنها در شرایط خاص ملزم به ارائه این مدرک هستند به عنوان مثال می‌توان به دریافت سالانه مجوز تردد به محدوده طرح ترافیک اشاره کرد که در کنار سایر مدارک خودرو برگه معاینه فنی نیز باید ارائه شود.

همراه داشتن تجهیزات ایمنی و معاینه فنی خط قرمز پلیس در زمستان -  تغییرات جدید در قانون معاینه فنی خودروها 

 قانونی که 47ساله است

البته اشاره به این نکته ضرورت دارد که سال‌ها قبل تعداد کم مراکز معاینه فنی خودرو یکی از دلایل برای پایین بودن امار مراجعه به مراکز مورد نظر بود، این در حالی است که اکنون ماجرا برعکس شده است. همانطور که مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای پایتخت بیان می‌کند، درحال حاضر 14مرکز معاینه فنی شهر تهران با 40خط معاینه روزانه آمادگی پذیرش 6هزار خودرو را دارند اما هم اکنون مراجعه روزانه به مراکز یکهزار و یکصد دستگاه خودرو بوده و حدود 70درصد ظرفیت مراکز خالی است.

آن هم در شرایطی که الزام داشتن معاینه فنی برای خودروهای مشمول و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس در قوانین مختلفی که از سال های 47 تاکنون مصوب شده  ذکر شده است، به طوری که براساس آخرین قوانین و آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب هفتم آبان‌ماه 82 هیات وزیران و قانون اخذ جرائم و تخلفات رانندگی مصوب مجلس در هشتم اسفندماه 89 همچنین آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب 14 دی‌ماه سال گذشته هیات وزیران  و مصوبه‌های شورای شهرتهران این موضوع مورد تایید قرار گرفته است. با این وجود همچنان گفته می‌شود، حدود سه میلیون خودرو در پایتخت وجود دارد که نیازمند معاینه فنی هستند و در آلودگی هوای هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. روندی که ادامه آن افزایش میزان آلودگی هوا در نیمه دوم سال را بدنبال خواهد داشت.

 ارسال نامه  به مجلس

از نبود برنامه نظارتی مستمر در این خصوص که بگذریم شاید بتوان گفت پس از تصویب قانون افزایش معافیت خودروهای نو از 2سال به پنج سال آمار مراجعه وسایل نقلیه به مراکز مذکور نیز تحت شعاع قرار گرفت شد و به شدت کاهش یافت.

الزام رانندگان به داشتن گواهینامه رانندگی، کارت شناسایی خودرو و بیمه نامه متعلق به شخص ثالث و برگ معاینه فنی

موضوعی که آذروش با تایید آن به این موضوع نیز اشاره می‌کند که کاهش آمار مراجعات از لحاظ کمی و کیفی به این خدمات آسیب می زند، به این معنا که از یک سو رغبت نداشتن بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری موجب کاهش تدریجی مراکز و از‌سوی دیگر به علت نبود پوشش هزینه‌های جاری، تخلفات افزایش پیدا می کند، یا تعدادی از مراکز در آستانه تعطیلی قرار می‌‎گیرند.

شاید همه این دلایل در کنار هم موجب شده تا اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران هم  اعلام کند که اعضای این شورا در این‌باره نامه‌ای به مجلس نوشته‌ و درخواست کرده‌اند تا مدت معاینه فنی خودروها را از پنج سال به 2سال کاهش یابد.

  در این میان نباید فراموش کرد که با توجه به وضعیت و شرایط کنونی کشور تنها راه کاهش آلودگی هوا و قابل تحمل کردن هوای تنفسی در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران انجام دقیق معاینه فنی همه خودروها، محدود کردن تردد خودروهای کاربراتوری در سطح شهر و رعایت قانون ممانعت از تردد خودروهای فرسوده است.

درخواست مدیریت شهری از پلیس راهور

بااین وجود به گفته مسئولان از سه میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در شهر تهران با سپری شدن هفت ماه از سال تنها 230هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

 نتیجه این می‌شود که مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو شهر تهران در ارتباط با اعمال قانون و جریمه نشدن خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس براین نکته تاکید می‌کند که  با افزایش سرما و پدیده وارونگی هوا با وضعیت آلودگی شدید هوا روبرو خواهیم شد. بنابراین با توجه به همکاری نکردن شهروندان‌، برای پیشگیری از بروز مشکل پلیس باید هر چه زودتر نسبت به اتصال به سامانه معاینه فنی شهر تهران و اعمال قانون جریمه به صورت سیستماتیک و نرم افزاری اقدام کند.

 حلقه گم‌شده در اجرای طرح LEZ

اگر یک قدم فراتر بگذاریم و از بررسی دلایل و پیامدهایی این موضوع بگذریم با طرحی مواجه می‌شویم که قرار است به زودی جایگزین ممنوعیت تردد خودروها باتوجه به پلاک آنها در محدوده زوج‌و‌فرد شود. ایده‌ای که اساس آن سنجش میزان تولید آلاینده‌ها توسط خودروهاست. به عبارتی همانطور که شهیدزاده گفته است در طرح کاهش به جای نگاه کردن به زوج و فرد بودن پلاک خودرو، به میزان آلایندگی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود، توجه می‌شود، بنابراین به طور حتم باید همه خودروها مورد سنجش قرار گیرند در غیر این صورت اجرای طرح مذکور معنایی نخواهد داشت. در کنار همه این‌ها می‌توان پیشنهاد داد؛ برای صدور بیمه شخص ثالث خودروها داشتن برگه معاینه فنی الزامی شود تا شاید با اتخاذ این راهکار مشکلات موجود در این زمینه کاهش یابد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.