×

نظریه های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به قانون نحوه اجراء اصول (85) و (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نظریه های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به قانون نحوه اجراء اصول (85) و (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نظریه های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به « قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

نظریه-های-رئیس-مجلس-شورای-اسلامی-موضوع-صدر-ماده-واحده-و-تبصره-(4)-الحاقی-به-قانون-نحوه-اجراء-اصول-(85)-و-(138)-قانون-اساسی-جمهوری-اسلامی-ایران

نظریه های رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به « قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی - شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است -  نگاهی دیگر به قانون اساسی کشورمان - ساز و کارهای همه پرسی در قانون اساسی - اصول قانون اساسی در مورد خانواده - اصل نودم قانون اساسی 

854

1

13/8/1394 ب/هـ57879شماره

حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 75791/ت51001هـ مورخ ٬11/6/1394 موضوع: «آئیننامه ایجاد٬ اصلاح٬ تکمیل٬ درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها»٬ متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آییننامه اجرایی آن٬ مراتب متضّمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون٬ آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است٬ ملغیالاثر خواهد بود.

ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - تفسیر اصل 111 قانون اساسی - وظایف مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی - ضرورت تغییر قانون اساسی و انتخاب دادستان ها 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ توضیح اینکه شمارههای فوق مربوط به ترتیب درج در روزنامه رسمی کشور میباشد.

« طبق تبصره«1» ماده(7) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی ـ مصوب1370 با اصلاحات بعدی ـ وزارت راه و شهرسازی٬ «مرجع صدور٬ تمدید٬ تعلیق یا لغو مجوز تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی است.» جزء«16» بند«ج» ماده(1) مصوبه٬ «دفاتر خدمات مسافرتی» را از مصادیق «تأسیسات گردشگری» دانسته و بالتبع در این بند و سایر مواد٬ سازمان میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری را مرجع صدور٬ تمدید٬ تعلیق یا لغو مجوز آنها اعلام کرده است٬ از اینرو جزء مذکور و سایر بندها و مواد مصوبه از حیث تغییر مرجع صدور مجوز در مورد دفاتر خدمات مسافرتی٬ مغایر قانون است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

855

13/8/1394 ب/هـ57889شماره

حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 89304/ت52161هـ مــورخ ٬9/7/1394 موضوع: «کمک شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران به کمیته امداد امام خمینی(ره)»٬ متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آییننامه اجرایی آن٬ مراتب متضّمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون٬ آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است٬ ملغی الاثر خواهد بود.

«1ـ اولاً٬ طبق مواد (71) و (71 مکرر) قانون محاسبات عمومی ـ مصوب 1366ـ پرداخت وجه توسط شرکتهای دولتی به افراد و مؤسسات عمومی غیردولتی به عنوان کمک٬ بدون مجوز قانونی ممنوع است. ثانیًا٬ مفاد مصوبه صدرالاشاره در پی موافقتنامه قبلی هیأت وزیران به شماره 129742/36488 مورخ 11/10/1385 صادر شده که حکم مقرر در آن مبنی بر واگذاری کالا به کمیته امداد امام خمینی (ره) را تنفیذ کرده و آن را به عنوان «کمک» قلمداد کرده است. فارغ از موافقتنامه مذکور که به هیأت تطبیق واصل نشده بود تا در زمان مقرر٬ مجال اظهارنظر در مورد آن فراهم گردد٬ مفاد مصوبهی صدرالذکر از حیث کمک از محل بودجه شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران به کمیته امداد امام خمینی (ره)٬ به دلیل فقدان مجوز قانونی٬ مغایر قانون است. 2ـ فارغ از ایراد فوق٬ با توجه به احکام متعدد قانونی از جمله ماده (2) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380ـ که تصمیمگیری در خصوص اموال منقول و بودجه شرکتهای دولتی را درصلاحیت مجمع عمومی آنها میداند٬ بنابراین٬ متن مصوبه از حیث اخلال در اختیارات مجمع عمومی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران٬ مغایر قانون است.»

 نقش رییس جمهور در اجرای قانون اساسی - حقوق اهل سنت در قانون اساسی 

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

856

13/8/1394 ب/هـ57893شماره حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 46457/ت50549هـ مــورخ ٬14/4/1394 موضوع: «امهال بازپرداخت تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی»٬ متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آییننامه اجرایی آن٬ مراتب متضّمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون٬ آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است٬ ملغیالاثر خواهد بود.

« بند«د» ماده(1) قانون برنامه چهارم توسعه که مفاد آن در ماده(85) قانون برنامه پنجم توسعه تنفیذ شده٬ پرداخت تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی را صرفًا به اشخاص غیردولتی مجاز دانسته است. بنابراین٬ متن مصوبه که با استناد به تصمیمنامه شماره 455/20ـ رـ س/ت35779ن مورخ ٬24/7/1385 علاوه بر پرداخت تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی به دستگاههای اجرایی ـ که عمدتًا اشخاص دولتی هستند ـ حکم به امهال بازپرداخت اقساط آن داده است٬ فارغ از تصمیمنامه مذکور که به هیأت تطبیق واصل ّما مفاد مصوبه صدرالذکر از حیث تجویز ارائهی تسهیلات از محل نشده بود تا در زمان مقرر٬ مجال اظهارنظر در مورد آن فراهم آید٬ ا حساب ذخیره ارزی به اشخاص دولتی٬ مغایر قانون است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.