حمایت از دانش آموزان آسیب دیده و آسیب پذیر اجتماعی
در ضرب المثلها آمده است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع در ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مورد گوشزد است به طوری که اگر جرمی در جامعه رخ ندهد مجازاتی نیز لازم نیست برایناساس برنامهریزیهایی از سوی مسئولان قضایی درراستای کاهش جرم در جامعه ارایه میشود که یکی از آنها طرح حمایت از دانشآموزان آسیبدیده اجتماعی است
در ضرب المثلها آمده است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع در ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مورد گوشزد است به طوری که اگر جرمی در جامعه رخ ندهد مجازاتی نیز لازم نیست برایناساس برنامهریزیهایی از سوی مسئولان قضایی درراستای کاهش جرم در جامعه ارایه میشود که یکی از آنها طرح حمایت از دانشآموزان آسیبدیده اجتماعی است.
طرح جامع حمایت از دانشآموزان آسیبدیده و آسیبپذیر
چندی پیش معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوهقضاییه از اجرای طرح حمایت از دانشآموزان آسیبدیده و آسیبپذیر در استان های فارس، سیستان و بلوچستان وخراسان رضوی خبر داد.
این در حالی است که محمد باقر الفت اجرای این طرح را در راستای تاکیدهای مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه مبنی بر ضرورت توجه و اقدام در عرصه پیشگیری رشدمدار میداند.
به گفته وی این طرح سازمانیافته است که با کمک نهادهای حاکمیتی و دولتی در راستای شناسایی به هنگام دانشآموزان آسیبدیده و آسیبپذیر در سنین 7تا 14 ساله مشغول به تحصیل و نیز ارجاع مناسب آنان برای دریافت بستههای خدمتی و حمایتی اجرا میشود.
این مقام مسئول تصریح میکند: در این طرح از طریق چک لیستهای شناسایی نشانههای روانی و رفتاری آسیبهای رایج درمیان دانشآموزان آسیبپذیر و آسیبدیده معین میشود و پسازآن به شورای متخصصان برای درمان مناسب ارجاع داده میشود این روند از طریق بستههای خدمتی و حمایتی با کمک نهادهای مسئول و ذیربط صورت میگیرد.
طرح مصونسازی آسیبهای اجتماعی در مدارس خراسان رضوی
رییس سابق اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش وپرورش خراسانرضوی از اجرای طرح مصونسازی آسیبهای اجتماعی در مدارس این استان خبر میدهد.
علی ناطقیان اظهار میکند: این طرح، کار توانمندسازی دانشآموزان سالم به لحاظ رفتاری و اجتماعی را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه دانش آموزان مدارس به سه گروه سالم، آسیبپذیر یا مرزی و آسیبدیده تقسیم شدهاند، تصریح میکند: با انجام مشاورههای گروهی و کارگاههای آموزشی، افراد به سمت و سوی سلامت روان هدایت میکند.
وی با اشاره به اینکه در پیشگیری اولیه، عوامل محافظتی و خطرساز احصا و کار علمی انجام میشود در خصوص دانشآموزان مرزی اذعان میکند: مراکز مشاوره، درمان گروهی با اجرای برنامههای مختلف به آنان آموزش میدهد تا در مقابل آسیبها مقاومت کنند.
رییس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزشوپرورش خراسانرضوی، در خصوص دانش آموزان آسیب دیده نیز میگوید در تلاش هستیم تا این افراد را با روشهای درمانی به زندگی سالم باز گردانیم.
طرح حمایت از دانش آموزان آسیب دیده با هدف پیشگیری از جرم
با توجه به اینکه روند افزایشی جرم در جامعه موجب نگرانی مسئولان شده است بر این اساس با اجرای برنامهریزیهای مختلف در تلاش برای کاهش این موضوع در جامعه هستند ایندرحالی است که افرادی که آسیبدیده هستند زمینه بیشتری برای ارتکاب جرم دارند. بر این اساس معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستانوبلوچستان میگوید که پیادهسازی الگوی جامع دانشآموزان آسیبدیده و در معرض آسیب در استانهای فارس، خراسانرضوی و سیستانوبلوچستان اجرا شده است.
محمدعلی حمیدیان ادامه میدهد: پیادهسازی الگوی جامع دانشآموزان آسیب دیده و در معرض آسیب که بر اساس طرحی برای آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای علمی در رابطه با طلاق، بیان کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با بحث طلاق تاکید زیادی دارند به طوری که طلاق را جز مسایل امنیت اجتماعی مطرح کردند.
رییس کل دادگستری استان اظهار میکند: همه نهادهای دولتی و سه قوهقضایی، مقننه و اجرایی در موضوع پیشگیری از وقوع جرم نقش دارند و باید با دستگاهقضا کمال همکاری را داشته باشند.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی با اشاره به گسترش جرایم در جامعه بیان میکند: هدف اصلی دستگاه قضایی کنترل و متوقف کردن رشد جرایم در جامعه است.
وی میافزاید: رشد جرایم در جامعه برای مسئولان نگرانکننده است و باید تمامی دستگاهها برای کنترل جرایم نقش اساسی خود را ایفا کنند.
وی ادامه میدهد: پیشرفت و توسعه در هر جامعهای جز در سایه کنترل آسیبهای اجتماعی محقق نمیشود.
انجام کارهای پژوهشی در راستای کاهش جرم
این در حالی است که رییس کل دادگستری سیستانوبلوچستان معتقد است که پیشگیری از وقوع جرم بدون کار تحقیقی و پژوهشی امکانپذیر نیست و این کار باید به صورت جدی مورد توجه دستگاههای امنیتی و انتظامی قرار گیرد.
حجت الاسلام حمیدی تاکید میکند: انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در اولویت دستگاههای دستاندرکار پیشگیری از جرم قرار گیرد.
وی تصریح میکند: در مواجهه با آسیبهای اجتماعی باید آسیبشناسی صورت گیرد زیرا برخورد فیزیکی مانند یک مسکن موقت عمل میکند. وی اظهار میکند: علاوه بر برخورد قضایی با افراد مجرم باید کلاسهای مهارتی نیز برای این افراد تشکیل شود تا دیگر سراغ جرم نروند. رییس کل دادگستری سیستانوبلوچستان گفت: تمامی سازمانها باید سهم خودشان را در فرهنگسازی ایفا کنند تا دیگرشاهد جرم در جامعه نباشیم.
اگرچه برخوردهای قهری یکی از روشهای کاهش جرم در جامعه است اما این روش همیشه کارساز نیست و باید از مهارتهای زندگی و راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم بهره گرفت که برای این موضوع آموزشوپرورش یکی بهترین نهادهای تاثیرگذار دراین زمینه محسوب میشود.
منبع : روزنامه حمایت
جایگاه دیوان عالی کشور در رسیدگی ماهوی به دعاوی کیفری نرخ بیکاری کشور تک رقمی خواهد شد؟