×

دبیرکل بانک مرکزی تشریح کرد؛ سامانه‌های الکترونیک جدید نظام بانکداری

دبیرکل بانک مرکزی تشریح کرد؛ سامانه‌های الکترونیک جدید نظام بانکداری

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام که پورتال جامع بانکی به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به صورت مجازی طراحی شد، افزود ‌سامانه مدیریت مجوزها به منظور افزایش، تسهیل عملیات و انجام دستور برداشت‌های مستقیم به صورت خودکار در مرکز پایا راه‌اندازی شد

دبیرکل-بانک-مرکزی-تشریح-کرد؛-سامانه‌های-الکترونیک-جدید-نظام-بانکداری وکیل 

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام که پورتال جامع بانکی به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به صورت مجازی طراحی شد، افزود: ‌سامانه مدیریت مجوزها به منظور افزایش، تسهیل عملیات و انجام دستور برداشت‌های مستقیم به صورت خودکار در مرکز پایا راه‌اندازی شد.

سیدمحمود احمدی گفت: وضعیت ابزارها و تجهیزات بانکداری الکترونیک بیانگر گذر از دوران رشد سریع و ورود به دوران شکوفایی است. پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تقریبا تمامی شهروندان از خدمات کارت بانکی بهره‌مند شده‌اند.
 
دبیرکل بانک مرکزی با اعلام راه اندازی پورتال جامع بانکی به صورت مجازی، اظهار کرد: با توجه به حدود 22 هزار شعبه بانکی و 2 میلیون واحد صنفی، میزان نصب خودپردازها و پایانه فروش‌های فروش و شعب به حد نهایی خود نزدیک شده است. احمدی افزود: رشد چشمگیر صدور کارت اعتباری در سال 89 با رشدی ملایم‌تری در سال 90 ادامه یافت، اما سهم این کارت‌ها در ترکیب کارت‌های صادره کشور همچنان اندک است.
 
وی با بیان اینکه رشد سریع نصب پایانه‌های فروش در 2 سال گذشته اثر خود را در سال 90 به خوبی نشان داد، تصریح کرد: سهم زیر 10 درصد تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروش در سال 87، تنها ظرف 3 سال به بیش از 30 درصد رسید. با توجه به تحولات سال گذشته و ایجاد شاپرک برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این سهم احتمالا تا پایان سال 91 به حدود نیمی از تراکنش‌ها برسد. احمدی بیان کرد: با ظرفیت سازی شاپرک، بانک مرکزی موفق به پشتیبانی و مدیریت 28 میلیون تراکنش در روز پرداخت عیدانه و 31 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند سال قبل شد.دبیرکل بانک مرکزی با توجه به تغییر رویکرد نظارتی بانک مرکزی به نظارت داده‌‌محور و الکترونیک، با تصویب دستورالعمل شفافیت و تجمیع اطلاعات بانکی گام مهمی در این باره برداشته شد گفت: لزوم حفظ منافع سپرده‌گذاران از یکسو و حفاظت از دسترسی غیرمجاز و غیرایمن به اطلاعات و داده‌های بانکی مشتریان از سوی دیگر موجبات پیش‌بینی و راه‌اندازی نظام مدیریت امنیت داده‌ها نماد بانکی را فراهم کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: به‌ منظور ‌یکپارچه‌سازی و توسعه خدمات الکترونیکی مالی، الکترونیک کردن دریافت‌ها و پرداخت‌های دولتی و خزانه کل کشور، ایجاد ارتباط و اتصال بین تمامی سامانه‌های بانکی با رویکرد دستیابی به بهره‌وری عملیاتی و توسعه‌پذیری زیرساخت‌های تسویه، سامانه بانکداری یکپارچه مرکزی نسیم با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) و با استفاده از فناوری بانکداری متمرکز الکترونیک در بهمن‌ماه سال 90 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. احمدی با بیان اینکه در زمینه تحول در راهبردها و شیوه‌های خدمات‌رسانی به مشتریان و به منظور تسهیل در فرآیند پاسخگویی رفع مغایرت خدمات شتاب، میز امداد شتاب (Help Desk) در شهریورماه سال 90 معرفی و بهره‌برداری شد، اضافه کرد: طراحی پروژه خزانه مرکزی سامانه «تابا» به منظور راه‌اندازی فاز دوم سامانه تابا و ارایه اوراق بهادار الکترونیک به مردم و مشتریان بانک‌ها نیز عملیاتی شده است. این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که توسعه ارتباطات بین‌المللی مرکز شتاب به منظور پذیرش کارت‌های بین‌المللی در داخل کشور انجام گرفت، تاکید کرد: توسعه ارتباطات بین‌المللی از طریق طرح پیشنهادی ایجاد شبکه پرداخت منطقه‌ای با قابلیت انتقال وجوه از طریق کارت و حساب مشتریان شبکه بانکی کشور نیز مد نظر قرار گرفت. وی مکانیزه کردن فرایند صدور اسناد تسویه و رفع مغایرت‌‌های شتابی ‌را منجر به افزایش سرعت کار و کاهش ضریب اشتباهات نیروی انسانی در ورود دستی اطلاعات خواند و تصریح کرد: سامانه جامع نظارت اطلاعات کارتی «سناک» به منظور گسترش پوشش نظارتی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها و دریافت اطلاعات شبکه بانکی و تولید گزارش‌های مدیریتی راه‌اندازی شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.