متن کامل طرح یک فوریتی اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما
متن کامل طرح یک فوریتی اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.
"علی مطهری" نماینده تهران به نمایندگی از 34 نماینده دیگر طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در جلسه علنی امروز ـ چهارشنبه 29 تیرماه ـ مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.
نمایندگان نیز پس از صحبت های موافق و مخالف با 103 رای موافق، 49 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن با یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.
در مقدمه توجیهی طرح مذکور آمده است: همه قوانین مربوط به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قبل از بازنگری قانون اساسی در سال 1368 به تصویب رسیده و پس از آن اصلاح نشده است؛ تنها قانون الحاق یک ماده و 2 تبصره به قانون اساسنامه سازمان صدا و سیما در 23 خرداد 1388 یعنی بعد از بازنگری قانون اساسی تصویب شده است.
این قوانین عبارتند از اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، قانون خطمشی کلی و اصول برنامههای سازمان صدا و سیما و قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ لذا لازم است قانون اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصویب شود و اکثر قوانین قبلی ملغی اعلام شود. از این رو این طرح با قید یک فوریت ارائه میشود.
متن کامل طرح مذکور با 14 ماده به شرح ذیل است:
ماده1-
در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم(175) قانون اساسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در این قانون«سازمان» نامیده میشود، سازمانی است مستقل که طبق این قانون اداره و نظارت میشود و نصب و عزل رئیس آن با مقام معظم رهبری است.
ماده2- ارکان سازمان عبارتند از:
الف- هیأت امناء
ب - هیأت مدیره
پ - رئیس
ت - شورای نظارت
ماده3- هیأت امناء سازمان عبارتند از :
- رؤساء سه قوه - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
- رئیس مجلس خبرگان رهبری
ماده4- وظایف هیأت امناء عبارتند از :
الف- تهیه و پیشنهاد راهبرد و سیاستهای فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سازمان جهت تأیید مقام معظم رهبری
ب -تصویب برنامه درازمدت و میانمدت و کوتاهمدت سازمان
پ- تصویب بودجه سازمان
ت- تصویب تشکیلات سازمان
ث- تصویب ضوابط اجرائی و مالی معاملاتی سازمان
ج- بررسی گزارشهای شورای نظارت و تصمیمگیری درباره آن
چ- تصویب مقررات خصوصیسازی و نحوه اداره رادیو و تلویزیون خصوصی
تبصره -مصوبات هیأت امناء برای هیأت مدیره و رئیس سازمان لازمالاجراء است.
ماده5- هیأت مدیره سازمان مرکب است از:
الف- رئیس سازمان
ب -چهارنفر از معاونین به پیشنهاد رئیس سازمان و تصویب هیأتامناء
تبصره- رئیس شورای نظارت به عنوان ناظر در جلسات هیأتمدیره شرکت مینماید.
ماده6- مبناء تصمیمگیری در هیأت امناء و هیأت مدیره اکثریت مطلق است و براساس آییننامه داخلی هریک از این دو هیأت عمل خواهد شد.
ماده7- وظایف هیأت مدیره عبارتند از:
الف- تدوین راهبرد و سیاستهای فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سازمان جهت ارائه به هیأت امناء
ب -تدوین برنامه درازمدت، میانمدت وکوتاهمدت سازمان جهت ارائه به هیأت امناء
پ - تدوین بودجه سازمان جهت ارائه به هیأت امناء
ت -تدوین تشکیلات سازمان جهت ارائه به هیأت امناء ث -تدوین ضوابط اجرائی و مالی معاملاتی سازمان جهت ارائه به هیأتامناء
ج -اجراء نمودن مصوبات هیأت امناء
ماده8- شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما که براساس اصل یکصد و هفتاد و پنجم(175)قانون اساسی تشکیل شده است دارای وظایف ذیل است:
الف- نظارت بر نحوه اجرای ضوابط مالی و اداری
ب -نظارت بر نحوه اجرای سیاستهای فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی
پ -نظارت برنحوه اجرای برنامه درازمدت، میانمدت و کوتاهمدت
ت -نظارت بر نحوه اجرای بودجه مصوب
ث -نظارت بر نحوه اجرای مصوبات هیأت امناء
تبصره 1- شورای نظارت برای انجام وظایف خود میتواند از کارشناسان خبره در هر رشته استفاده نماید.
تبصره 2- در اجرای بند(ب) شورای نظارت میتواند بر مراحل ساخت برنامههای صدا و سیما از جمله سریالها نظارت داشته باشد.
تبصره 3- چنانچه شورای نظارت به تخلفاتی برخورد نماید، به رئیس و دبیرخانه هیأت امناء گزارش میدهد.
تبصره 4- شورای نظارت در مورد بندهای(الف) تا (ث) گزارش سالانه به هیأت امناء میدهد.
تبصره 5- بودجه شورای نظارت به تصویب هیأت امناء میرسد و در قوانین بودجه سالانه دارای ردیف مستقل است.
ماده9 -رئیس سازمان موظف به اجرای مصوبات هیأت امناء و دادن گزارشهای سهماهه به شورای نظارت و هیأت امناء میباشد.
ماده 10- رئیس سازمان موظف است در اجرای سیاستهای اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی:
الف- تمامی شرکتها و سازمانهای تابع سازمان را به بخش غیردولتی واگذار نماید.
ب -بخشهای مختلف سازمان غیر از«پخش»، اعم از تولید، راهاندازی و نگهداری را با تصویب هیأت مدیره و هیأت امناء به بخش غیردولتی واگذار نماید.
تبصره 1- نحوه واگذاری مطابق ضوابطی است که به تصویب هیأت امناء میرسد.
تبصره 2- موارد استثناء در واگذاری، با صلاحدید و تصویب هیأت امناء خواهد بود.
ماده 11-
بخش خصوصی میتواند با اجازه سازمان و در چهارچوب مقررات مصوب هیأت امناء رادیو یا تلویزیون تأسیس نماید.
تبصره 1- هیچیک از بخشهای دولتی و حاکمیتی غیر از سازمان صدا و سیما حق ورود به این عرصه را ندارند.
تبصره 2- بخش خصوصی در چهارچوب مصوبات هیأت امناء به جز حوزه خبر، با رعایت ضوابط اسلامی و مصالح ملی، در حوزههای فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میتواند برنامه پخش نماید.
تبصره 3- اساسنامه شبکه خصوصی رادیویی یا تلویزیونی و صلاحیت مؤسسین و مدیران مسؤول آن باید به تصویب هیأت مدیره و هیأت امناء سازمان برسد.
تبصره 4- نظارت و رسیدگی به تخلفات اینگونه شبکهها براساس ضوابطی است که به تصویب هیأت امناء میرسد.
ماده 12-
سازمان صدا و سیما میتواند با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی به تأسیس شبکه بینالمللی مبادرت ورزد. ضوابط و چگونگی این امر بهتصویب هیأت امناء میرسد.
ماده 13-
نحوه پخش برنامههای شبکههای بینالمللی در داخل کشور براساس ضوابطی است که سازمان تهیه میکند و بهتصویب هیأت امناء میرسد.
تبصره -استفاده از برنامههای شبکههای خارجی در شبکههای داخلی مطابق ضوابط مصوب در هیأت امناء خواهد بود.
ماده 14-
از تاریخ تصویب این قانون، قانون اساسنامه سازمان مصوب 27/7/1362، قانون اداره صدا و سیما مصوب 8/10/1359 و قانون شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما مصوب 11/7/1370 لغو میگردد و قانون خطمشی کلی و اصول برنامههای سازمان صدا و سیما و نیز ماده واحده مصوب 23/3/1388 مجمعتشخیص مصلحت نظام به قوت خود باقی است.
مطهریتهران- عبدالجبارکرمی- امینحسین رحیمی- کاتوزیان- عباسپورتهرانیفرد- سجادیان- مطهریشبستر- سعادت- سیدفاضل موسوی- برنابلداجی- بنایی- یوسفیانملا- نجفنژاد- کوچکینژاد- گرانمایهپور- بروغنی- جلالی- دهدشتی- کعبی- موسویجرف- ساعدی- سیدکاظم موسوی- یوسفنژاد- کمالیان- مسعودیریحان- نصیریقیدار- طباطبایینژاد- غلامرضاکرمی- علیخانی- شبانپور- بهمن اخوان- ذوالقدر- مرادنیا- مهدوی و سیدحسینهاشمی 35 نماینده ای بودند که طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما را امضا کرده بودند
نحوه رسیدگی به موارد استنکاف از اجرای حکم قطعی نظرات استدلالی شورای نگهبان در بررسی