×

سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام جرم است؟!

سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام جرم است؟!

قوانین جمهوری اسلامی هیچ نهادی حق ندارد بدون دستور قوه قضاییه اموال شخصی افراد را توقیف نماید،ولی متأسفانه ما در بورس شاهد توقف نماد شرکت ها بدون اعلام قبلی و عدم پاسخگویی مسئولین بازار سرمایه تا هر زمان که صلاح بدانند هستیم واقعاً سهامدار جزء به چه جرمی باید مجازات شود؛ آیا جرم آن سرمایه گذاری در بورس است؟ آیا خرید سهام تخلف است؟

سرمایه-گذاری-در-بورس-و-خرید-سهام-جرم-است؟! وکیل 

درپی تداوم توقف های طولانی مدت نماد شرکت های بورسی

قوانین جمهوری اسلامی هیچ نهادی حق ندارد بدون دستور قوه قضاییه اموال شخصی افراد را توقیف نماید،ولی متأسفانه ما در بورس شاهد توقف نماد شرکت ها بدون اعلام قبلی و عدم پاسخگویی مسئولین بازار سرمایه تا هر زمان که صلاح بدانند هستیم .واقعاً سهامدار جزء به چه جرمی باید مجازات شود؛ آیا جرم آن سرمایه گذاری در بورس است؟ آیا خرید سهام تخلف است؟

در حالی که هر روز شاهد اقبال بیشتر مردم به بازار سرمایه و رکورد شکنی های پی در پی شاخص کل بورس به تبع رشد قیمت سهام شرکت ها بنا به دلایلی بنیادی و غیر بنیادی هستیم اما همچنان شاهد سرمایه گذارانی هستیم که با چشم های نگران و پر از حسرت به تابلوی معاملات بورس خیره شده اند. این افراد، سرمایه گذارانی هستند که در بهترین شرایط بورس اوراق بهادار کشور سرمایه خود را به دلیل توقف نماد معاملاتی شرکت مورد سرمایه گذاریشان بلوکه شده می بینند.

بنابر گزارش بورس نیوز، همیشه بحث توقف نماد شرکت ها و چگونگی اجرای این قانون یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بازار سرمایه بوده که به دفعات از مسئولین بورس اوراق بهادار راجع به این مسئله سؤال شده که هر بار نیز به دو پاسخ یکسان برخورد کرده ایم.

نخست آنکه مسئولین بازار سرمایه توجه پرسشگران را به قانون بازار اوراق بهادار و اجازه این قانون به آنها از بابت این اقدام جلب می کنند و در جواب بعدی این اقدام را به جهت حفظ منافع سهامدار خرد و جلوگیری از تضیع حقوق آنها عنوان می کنند که به نظر می رسد سرمایه گذاران این پاسخ ها خود عذر بدتر از گناه می باشد.

اما سؤال اینجاست که آیا این قانون بدون اشکال است؟ آیا قانون بازار اوراق بهاداری که در آن هیچ مرجع مشخص و صالحی که به شکایت سهامداران از نحوه عملکرد مسئولان بورسی در اجرای قانون رسیدگی کند دیده نشده است، نیاز به بازنگری ندارد؟

نکته قابل توجه آنست که اگر سهامداری چه حقیقی و چه حقوقی نسبت به عملکرد سازمان بورس شکایت داشته باشد هیچ مرجعی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد مگر آنکه این شکایت به دیوان عدالت اداری برده شود که آنهم به علت خود انتظام بودن سازمان بورس این موضوع جزو موارد خاص محسوب شده و چالش های مربوط به خود را دارد که کمتر سهامداری توانایی پیگیری آن را دارد.

به عنوان مثال پلیس کشور با اختصاص شماره 197 پلیس خود شده و به شکایت مردم رسیدگی می کند یا شهردرای با اختصاص شماره 137 از نحوه عملکرد خود و میزان رضایت مردم آگاهی پیدا می کند ولی متأسفانه مسئولین سازمان بورس با علم به اینکه هیچگونه قصور و خطایی از مدیرانش سر نمی زند تنها مرجعی شده برای برخورد با متخلفین خارج از سازمان بورس که البته این نیز جای بحث فراوان دارد.

بنابراین گزارش در زمانی که قانون اوراق بهادار به تصویب رسید به علت اینکه رؤسای سازمان بورس تمایل به تفویض اختیارات بیشتر از سوی مجلس در امور بازار سرمایه داشتند اختیارات دبیرکل را نامحدود بیان کردند و دبیرکل یا رییس سازمان بورس می تواند در همه موارد دخالت کند به عنوان مثال در بخش دستورالعمل اجرایی توقف نماد معاملاتی اوراق بهادار ماده 2، تبصره 3 عنوان شده که "بنا به تشخیص دبیر کل سازمان، مدت توقف نماد معاملاتی ورقه بهادار قابل تمدید می باشد" به عبارتی دیگر سهامدار تا هر زمان که دبیرکل صلاح بداند از دسترسی به سرمایه و پول متعلق به خود محروم می ماند و این مهمترین اختلاف نظر بین سرمایه گذاران و سهامداران بازار سرمایه با سازمان بورس در قانون اوراق بهادار می باشد.

شایان ذکر است که سازمان بورس چند سالی است که به جای دبیر کل، رییس را جایگزین نموده حال آنکه هنوز در این قانون از واژه دبیر کل سازمان بورس استفاده شده است.

نکته جالب در این خصوص آن است که به نظر می رسد اختیارات رییس سازمان بورس در امور بازار سرمایه بیشتر از اختیارات رییس جمهور در امور کشورداری است چراکه رییس جمهور برای تصمیم گیری در مسائل مالی کشور با نظر شواری پول و اعتبار اقدام به تصمیم گیری می نماید و یا برخی موارد دیگر در هیأت دولت مطرح و تصمیم گیری می شود اما در سازمان بورس تنها با نظر دبیر کل (رییس سازمان) قوانین بطور خاص قابل تغییر است که تبصره هایی از این دست در قانون اوراق بهادار نوعی استبداد در رأی را به جامعه بازار سرمایه القاء می کند.

لزوم بازنگری قانون بورس و اوراق بهادار

اما چرا قانون اوراق بهادار نیاز به بازنگری دارد و به نظر در اجرا نوعی بی قانونی را به نمایش می گذارد؟ براین اساس آنچه که باید در اجرای این قانون مورد نظر قرار گیرد حق مالکیت افراد در مدیریت دارایی و سرمایه شان می باشد.

در قوانین جمهوری اسلامی هیچ نهادی حق ندارد بدون دستور قوه قضاییه اموال شخصی افراد را توقیف نماید، حتی نیروی انتظامی که خود ضابط قضایی محسوب می شود فرد متخلف را دستگیر و به قوه قضاییه معرفی می نماید به عبارت دیگر مجازات را به آن قوه می سپارد.

جرم سرمایه گذار چیست؟

ولی متأسفانه ما در بورس شاهد توقف نماد شرکت ها بدون اعلام قبلی و عدم پاسخگویی مسئولین بازار سرمایه تا هر زمان که صلاح بدانند هستیم و این موضوعی است که با اصل حقوق مالکیت شخصی افراد در تضاد است. در اینکه باید سهامدار عمده و حقوقی در صورت تخلف مورد بازخواست قرار بگیرد شکی نیست اما سهامدار جزء آن شرکت که با توقف به یکباره نماد از دسترسی به دارایی و سرمایه زندگی خود منع شده به چه گناهی باید مجازات شود. اگر فردی در زمان بسته بودن نماد شرکتی که سهامدار آن است به نقدینگی خود به دلایل مختلف از جمله بیماری، بدهی، مراسم عروسی و عزا و غیره نیاز پیدا کرد تکلیفش چه می شود؟ آیا با توجه به مشکلاتی که پس از این موضوع برای آن فرد به وجود می آید و می تواند حتی زندگی خانواده ای را برهم بزند ما بازهم می توانیم دم از حفظ منافع سهامدار جزء بزنیم؟ آیا این همان عذر بدتر از گناه نیست؟

واقعاً سهامدار جزء به چه جرمی باید مجازات شود؛ آیا جرم آن سرمایه گذاری در بورس است؟ آیا خرید سهام تخلف است؟

اگر در یک آپارتمان مسکونی شخصی از واحد خود استفاده اداری نماید شهرداری تنها آن واحد را پلمپ می کند و مالک را مجازات می نماید یا کل آپارتمان و ساکنان آن مجازات می شوند.

نکته قابل توجه آن است که در برخی مواقع سازمان بدون انجام تخلف اقدام به توقف یک نماد می نماید به عنوان مثال در شرایط حال حاضر که شاهد رشد بازار سرمایه و شاخص بورس هستیم سهامداران "رنا" نماد سهامشان را متوقف می بینند و نکته جالب آنکه سازمان بورس علت این امر را اتفاقی که هنوز رخ نداده بیان می کند چراکه شرکت سرمایه گذاری رنا قرار است بیش از 11 درصد از سهام ایران خودروی خود را طی روزهای آینده به فروش رساند در صورتیکه در موارد مشابه هیچگاه شاهد چنین رفتاری از سوی سازمان بورس نبودیم.بهتر نیست سازمان بورس نیت خوانی را کنار گذاشته و واقع بین گردد. بهتر نیست اجازه دهیم رویداد ها و اتفاقات پس از وقوع اثرات خود را نمایان سازند نه قبل از اینکه روی دهند ما برای پیش بینی آن پیش دستی کنیم.

راهکار چیست؟

پیشنهاد می شود سازمان بورس در مواقع لزوم تنها با توقف کد معاملاتی سهامدار عمده و آزاد گذاشتن کد سهامداران حقیقی و حقوقی تنها دارایی فردی را متوقف نماید که ملزم به  ارایه اطلاعات مورد نیاز سازمان بورس است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.