×

امکان یا عدم امکان اجرای حکم اعدام

امکان یا عدم امکان اجرای حکم اعدام

مقاله پیش رو به بررسی اجرای مجدد حکم برای فردی که اعدام شده ولی بعد از اجرای حکم دوباره زنده شده است می پردازد ، برای این بررسی لازم است ابتدا موضوع را به دو قسمت تقسیم کنیم قسمت اول مربوط به اعدام ناشی از قصاص و قسمت دوم اعدام مربوط به غیر از قصاص نفس همانند حمل و نگهداری مواد مخدر و است

امکان-یا-عدم-امکان-اجرای-حکم-اعدام

مقاله پیش رو به بررسی اجرای مجدد حکم برای فردی که اعدام شده ولی بعد از اجرای حکم دوباره زنده شده است می پردازد ، برای این بررسی لازم است ابتدا موضوع را به دو قسمت تقسیم کنیم قسمت اول مربوط به اعدام ناشی از قصاص و قسمت دوم اعدام مربوط به غیر از قصاص نفس همانند حمل و نگهداری مواد مخدر و .... است .

درباره دسته نخست باید بیان شود که اجرای حکم مجدد برای اینگونه افراد به این مطلب بستگی دارد که قاتل چند نفر را کشته است اگر یک نفر را کشته باشد تنها یکبار می توان او را اعدام کرد و اگر بیش از یک نفر را کشته باشد به تعداد مقتولین می توان او را اعدام کرد ، جرایمی هم که در دسته دوم قرار می گیرند تنها یکبار قابل مجازات هستند یعنی اینکه چه فردی که تنها یک نفر را کشته و چه فردی که مرتکب جرم قتل نشده اما مجازات وی اعدام باشد هر دو آنها تنها یکبار قابل اعدام می باشند و اگر بعد از اجرای درست آن حیات یابند دیگر نباید اعدام شوند و حتی قابل تحبیس هم نیستند مگر فرد برای جامعه خطر آفرین باشد که در این صورت تنها می توان وی را زندانی کرد در مورد فرد قاچاقچی ای هم که چند روز پیش اعدام شده ولی بعدا زنده شده هم مسئله فوق جاری بوده و امکان اعدام مجدد وی وجود ندارد و تنها در صورت لزوم می توان وی را زندانی کرد چرا که وقتی فردی اعدام میشود و فوت وی هم تصدیق می شود ولی بعدا زنده می شود این از نشانه های قدرت بی انتها و زوال ناپذیر خدا است و اوست که زنده می کند و می میراند ( ان الله له ملک السماوات و الارض یحیی و یمیت و ما لکم من دون الله من ولی و لا نصیر / حکومت آسمانها و زمین تنها از آن خدا است ، اوست که زنده می کند و می میراند ، و جز خدا ولی {سرپرست مهربان } و یاوری ندارید . سوره مبارکه توبه آیه 116 ) اینگونه افراد یکبار به مجازات خود رسیده اند و مطابق اصول مجازات عمومی هرجرمی تنها یکبار پس از صدور رای قطعی در مورد ٱن جرم قابل مجازات است در پایان به این نکته اشاره میشود که اگر گفته می شود استفتائات مراجع تقلید اجرای مجدد حکم را بیان می کند کاملا مطلبی نادرست و به دور از شرع مقدس و نسبتی ناروا به مراجع است چرا که چگونه خدایی که گفته است هر کس فردی را زنده کند همانند این است که همه مردم را زنده کرده است ( و من احیاءها فکانما احیاء الناس جمیعا / هر کس انسانی را { به حق } از مرگ رهائی بخشد چنان است که گوئی همه انسان ها را زنده کرده است * سوره مبارکه مائده آیه 32 ) چگونه راضی می شود که فردی را که خود دوباره حیات بخشیده با وجود اینکه می دانیم که جز او و بدون اذن او هیچ کس قادر به زنده کردن و میراندن هیچ موجودی نیست اعدام کنیم و آیا نباید به این احتمال توجه کنیم که شاید خداوند می خواسته است به وی فرصت توبه دهد ؟ به نظر نگارنده چون قانون مجازات اسلامی و قانون اجرای احکام ساکت است و در نتیجه از استفتاء استفاده می کنیم دلیلی برای اعدام مجدد اینگونه افراد نیست اگر فتوایی هم از سوی مرجعی صادر شده باشد مربوط به جرم قتل نفس بیش از یک نفر که در فوق بیان شد می باشد از این رو اعدام فرد قاچاقچی بلاجهت بوده و آمر به آن خود مشمول قصاص خواهد بود و باید از اجرای مجدد حکم جلوگیری شود ، همچنین شاید سکوت قانونگزار ناشی از دو بعد باشد یکی بعد بدیهی بودن عدم اجرای مجدد حکم و دیگری نادر بودن چنین اتفاقی که همگی من حیث المجموع عدم جواز اعدام مجدد را در اینگونه موارد می رساند و وقتی استفتاء هم می کنیم باید سوال را بطور کامل تشریح کنیم تا فتوا به درستی صادرشود.

طه پوستین دوز / کارشناش ارشد حقوق

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.