×

40 درصد تماس ها با اورژانس مزاحم تلفنی است

40 درصد تماس ها با اورژانس مزاحم تلفنی است

معضل مزاحمان تلفنی پس از سالها هنوز ادامه دارد اگرچه این معضل از طریق تلفن‌های ثابت بسیار کاهش یافته و حتی گفته می‌شود به صفر رسیده است، اما از طرق دیگری این مزاحمت‌ها ادامه دارد اما مشکل زمانی بیشتر می‌شود که این مزاحمتهای تلفنی، با مراکزی همچون اورژانس و آتش نشانی و امثال آن صورت می‌گیرد

40-درصد-تماس-ها-با-اورژانس-مزاحم-تلفنی-است وکیل 

معضل مزاحمان تلفنی پس از سالها هنوز ادامه دارد. اگرچه این معضل از طریق تلفن‌های ثابت بسیار کاهش یافته و حتی گفته می‌شود به صفر رسیده است، اما از طرق دیگری این مزاحمت‌ها ادامه دارد. اما مشکل زمانی بیشتر می‌شود که این مزاحمتهای تلفنی، با مراکزی همچون اورژانس و آتش نشانی و امثال آن صورت می‌گیرد.

در همین زمینه مدیر روابط عمومی اورژانس کشور گفت: 40 درصد تماس‌های مردمی با اورژانس مزاحمت تلفنی است. در برخی شهرها مثل دزفول این میزان به 80 درصد هم می‌رسد. این مسئله موجب مشکلات شنوایی برای کارکنان اورژانس، گیر کردن مأموران در ترافیک و دیر رسیدن به مأموریت‌های واقعی شده است. آرزو دهقانی در گفت‌وگو با فارس گفت: 40 درصد تماس‌هایی که به اورژانس 115 می‌شود از نوع مزاحمتهای تلفنی است که این آمار متوسط کشوری است و نمی‌توان به صورت روزانه آن را اعلام کرد. وی ادامه داد: در برخی شرهای کشور این آمار مزاحمت بسیار بالاست به عنوان مثال در شهری مثل دزفول 80 درصد تماس‌ها مزاحمت است.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور گفت: این آمار مزاحمت ارتباطی با میزان جمعیت شهرها ندارد. در شیراز، 97 هزار تماس مزاحمت تلفنی در 6 ماهه ابتدایی سال در اورژانس ثبت شده است.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات به دست آمده در 6 ماهه ابتدایی سال 92، در استان اصفهان 44 هزار تماس، در کرمانشاه 30 هزار تماس،شاهرود 5500 تماس،بیرجند 26 هزار و سمنان 10 هزار تماس مزاحمت تلفنی با اورژانس ثبت شده است. دهقانی گفت: این مزاحمت‌های تلفنی موارد مختلفی دارد. گاهی دانش آموزان پس از تعطیلی از مدارس با اورژانس تماس می‌گیرند و در گوشی تلفن جیغ می‌کشند. گاهی فحاشی یا مزاحمت ناموسی نسبت به اپراتورهای اورژانس در این تماسها صورت می‌گیرد.

دهقانی تصریح کرد: این تماس‌های تلفنی مزاحم باعث خستگی نیروهای اورژانس شده است و حتی باعث کاهش قدرت شنوایی برخی از این افراد در مدت زمان کوتاهی هم شده است. مدیر روابط عمومی اورژانس کشور افزود: یکی از موارد زیانبخش این است که پس از تماس و اعلام تصادف و بیماری، مأموران اورژانس به منطقه اعزام می‌شوند و این مأموریت در ترافیک و شلوغی و صرف ساعت‌ها انجام می‌شود در حالی که در همین موقع امداد واقعی برای فردی که دچار ایست قلبی و مغزی یا تصادف شدید شده یا زن بارداری که نیاز به کمک دارد وجود دارد اما مأموران اورژانس برای مأموریت دیگری که بی نتیجه است اعزام شده‌اند.

دهقانی گفت: هفته گذشته فردی در شهرستان قم 1700 تماس تلفنی مزاحم در روز با اورژانس 115 قم برقرار کرده که خوشبختانه شناسایی شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.در این 3 سال اخیر نیز 13 نفر در تبریز به دلیل همین مزاحمتها دادگاهی شده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر موارد قانونی مشخص و اعلام شده داشته باشیم و نیروی انتظامی هم با اورژانس همکاری کند تا این شماره‌هایی که مزاحمت ایجاد می‌کنند را بتوانیم پیگیری کنیم. این تعداد مزاحمت را بسیار کم خواهد کرد. این درحالی است که بسیاری از این تماس‌ها از تلفن عمومی یا خط تلفن‌های اعتباری انجام می‌شود و اگر پیگیری شوند مشکلات ما کمتر خواهد شد. مدیر روابط عمومی اورژانس کشور اظهار کرد: تعداد تماسهای مزاحمتی به اورژانس بسیار بالاست.به اورژانس تهران روزی حدود 4 تا 5 هزار تماس برقرار می‌شود که از این تعداد فقط 1500 تماس مأموریت واقعی است. دهقانی ادامه داد: با این وجود مهمترین دل نگرانی ما این است که اورژانس به محل حادثه دیر برسد عوامل بسیاری مثل ترافیک،نبود نیروی کافی و کمبود تجهیزات وجود دارد اما همین ماموریتهای کاذب باعث می‌شود ماموران اورژانس دیر به صحنه حوادث برسند.

مجازات مزاحمان تلفنی

کیفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی، حبس از یک تا شش ماه خواهد بود که بر مبنای موضوع ماده641قانون مجازات اسلامی است و در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به دلیل اینکه این جرم از جرایم عمومی است و ماده 727 قانون مجازات اسلامی این جرم را در عداد جرایم قابل گذشت احصا نکرده است. منظور از مقررات خاص که در ماده اشاره شده است ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تأسیس شرکت مخابرات است که مقرّر می‌دارد:

«هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود برای بار دوم ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن نموده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد نمود». پس برای مجازات مزاحمت‌های تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند که این مجازات ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد. همچنین مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شوند. در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است متشاکی در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد. در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.

روزنامه مردم سالاری

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.