×

90 درصد شکایات از قضات، فاقد وجهه قانونی است

90 درصد شکایات از قضات، فاقد وجهه قانونی است

معاون دادسرای انتظامی قضات در امور نظارت و ارزشیابی گفت نزدیک به 10 هزار نفر در کشور امر قضاوت را بر عهده دارند ضمن اینکه به حدود 4000 نفر دیگر در این زمینه نیازمندیم

90-درصد-شکایات-از-قضات،-فاقد-وجهه-قانونی-است

معاون دادسرای انتظامی قضات در امور نظارت و ارزشیابی گفت: نزدیک به 10 هزار نفر در کشور امر قضاوت را بر عهده دارند ضمن اینکه به حدود 4000 نفر دیگر در این زمینه نیازمندیم.

 "علی رنجبر" پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف این معاونت اظهار کرد: نظارت بر عملکرد و وضعیت قضات، جابه‌جایی‌ها، عزل و نصب‌ها، اعطای سمت‌ها، میزان کارایی قضات و توانمندی آنها و ... از جمله شاخصه‌های نظارت محسوب می‌شوند.

رنجبر به بندهای 13 و 14 ماده 24 آئین‌نامه نظارت و ارزشیابی قفضات اشاره و با برشمردن ملاک‌های موکد این ماده گفت: رعایت نزاکت، اخلاق و آداب، حُسن خلق، رعایت شأن قضایی، قدرت استنباط، دانش و مهارت قضایی، رعایت جهات پیشگیرانه و بسیاری موارد دیگر جز ملاک‌های نظارت به شمار می‌روند.

وی افزود: افرادی که در مجموعه دادگستری فعالیت می‌کنند بایستی ویژگی‌هایی همچون تعهد، روحیه بدهکاری به نظام، صحیح العمل بودن، تلاش و... را داشته باشند زیرا کار قضاوت بسیار حساس و خطیر است.

رنجبر با بیان اینکه قضات و کوه‌ها مشابه یکدیگر هستند تصریح کرد: همانگونه که کوه‌ها موجب برقراری زمین و آرامش هستند قضات هم در جامعه با صبر و عملکرد مثبت موجب ایجاد آرامش خواهند شد ضمن اینکه قضاوت هم فن است و هم تحمل.

معاون دادسرای انتظامی قضات در امور نظارت و ارزشیابی گفت: بر اساس ماده 11 قانون نظارت بر رفتار قضات، عملکرد قضات دادگستری کل استان کرمان و تمام شعبات حتی در دورافتاده‌ترین مناطق بررسی شده و نتیجه این بازرسی‌ها با رضایت کلی از نحوه عملکرد آنان برابر بود.

رنجبر تصریح کرد: با توجه به کثرت کار و حجم انبوده پرونده‌ها همچنین کمبود کادر اداری و قضایی همه همکاران در این نهاد لیاقت تشویق دارند اما از میان قضات استان تعداد 17 نفر به عنوان افراد شاخص و توانمند معرفی شدند.

وی با اشاره به حساس خواندن کار قضاوت تاکید کرد: بایستی یکسری امکانات جهت تجدید قوای قضات فراهم و برای استفاده بهینه از این نیروها تمهیداتی اندیشیده شود.

معاون دادسرای انتظامی قضات در امور نظارت و ارزشیابی گفت: یکی از وظایف دادسرای انتظامی رسیدگی به شکایات مردم است از این رو سامانه 129 آماده ارائه راهنمایی‌ و مشاوره به مردم و همچنین دریافت شکایت، پیشنهاد و انتقاد از سوی مردم است.

رنجبر ادامه داد: ضمناً مردم می‌توانند با مراجعه حضوری به دادسرای انتظامی و یا به نمایندگان ارزشیابی قضات که در همه استان‌ها حضور دارند مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند که البته بهترین کار این است که قبل از اقدام به شکایت و یا سایر موارد ابتدا به یک مشاور امین و حقوقدان مراجعه شود.

وی اظهار کرد: نزدیک به 10 هزار نفر قاضی در کشور امر قضاوت را بر عهده دارند ضمن اینکه به حدود 4000 نفر دیگر در این زمینه نیازمند هستیم و قرار است سالانه 800 نفر به مجموعه دادگستری اضافه شوند که با این روند در مدت پنج سال کمبود نیرو تامین خواهد شد.

رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از 90 درصد شکایات مردم از قضات وجهه قانونی ندارد زیرا مردم به دلیل عدم آگاهی و مثلاً به جای درخواست تجدید نظر در رای، اقدام به شکایت از قاضی می‌کنند.

معاون دادسرای انتظامی قضات در امور نظارت و ارزشیابی تاکید کرد: البته بایستی یادآوری کرد که اگر مردم هم از قضات شکایت نداشته باشند خودِ ما همواره عملکرد، رفتار و سوء برخوردهای قضات را بررسی خواهیم کرد.

رنجبر یادآوری کرد: باتوجه به اینکه شکایت کمی از سوی مردم مبنی بر نارضایتی از قضات استان کرمان مطرح شده است از این رو این استان در زمینه کسب رضایت مردم جزء استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود.

وی همچنین با مثبت و مطلوب خواندن عملکرد مجموعه قضات استان تصریح کرد: 70 درصد کادر قضایی استان کرمان تامین شده است و این استان با عملکرد قضات بومی بسیار خوب توانسته‌ میزان رضایت بالای مردم را کسب کند.

وی در پایان به اجرای طرح «تناد» در آینده اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح مخفف تحلیل و نقد آراء دادگاه‌ها می‌باشد و قرار است آنلاین شدن آراء را بدنبال داشته باشد به گونه‌ای که از لحاظ آموزش قضات تازه‌کار نیز بسیار مفید خواهد بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.