ضرورت جرم انگاری در تعیین حدود قانون امر به معروف و نهی از منکر
رئیس اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری گفت چنانچه قانونگذار در تعیین حدود و کیفیت قانون امر به معروف و نهی از منکر جرمانگاری کند، از بسیاری از مشکلات در این زمینه جلوگیری خواهد شد
رئیس اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری گفت: چنانچه قانونگذار در تعیین حدود و کیفیت قانون امر به معروف و نهی از منکر جرمانگاری کند، از بسیاری از مشکلات در این زمینه جلوگیری خواهد شد.
"بهمن کشاورز" رئیس اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت تعیین حدود و کیفیت قانونی برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امر به معروف و نهی از منکر را حق و وظیفه متقابل مردم نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم اعلام کرده است.
وی ادامه داد: نحوه امر به معروف و نهی از منکر در شرع مشخص و روشن است، به طوری که آمر به معروف و ناهی از منکر باید ابتدا با بیاعتنایی و نگریستن توام با تاسف و انتقاد اقدام به امر کند و اقدامات دیگر پس از این مرحله انجام میشود، البته اعمال فیزیکی و بازداشتنهای عملی در صلاحیت و اختیار مردم عادی نیست، چرا که ممکن است این اقدام آغازگر برخوردهای خشن و فیزیکی باشد که از نظر دین مبین اسلام نیز پذیرفته نیست.
کشاورز تصریح کرد: بازداشتنهای عملی در اختیار ضابطین و ماموران دولت است چراکه آنها قوانین و ضوابط ناظر به موضوع را میدانند، البته این اختیار در صورتی قانونی است که آنچه صورت گرفته مصداق جرم و مشهود بوده و وصف مجرمانه داشته باشند.
رئیس اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است چنانچه قانونگذار در تعیین حدود و کیفیت قانون امر به معروف و نهی از منکر جرمانگاری کند از بسیاری از مشکلات در این زمینه جلوگیری خواهد شد و امر به معروف و نهی از منکر به صورت شفافتری توجیه قانونی مییابد.
منبع : باشگاه خبرنگاران
جذب 4 هزار قاضی در دستگاه قضایی غفلت بانک صادرات و رفاه در پرداخت تسهیلات برای آزادی زندانیان
نظرات (1)
ما انقلابیون 57 با انهمه سختگیری در ازادیهای مدنی اوایل انقلاب، پس از 40 سال حکومت دینی ناکارامد و بی قانون و خودرای و سرکوبگر به این نتیجه رسیده ایم که اسلام مانند بچه داخل قنداق نیست که دایه دلسوزتر از مادر برایش باشیم. دین صاحب دارد و زمانیکه امام عصر (عج ) عجله ای برای ظهور ندارد مانباید خود را جانشینش بدانیم و با تفسیر و تشخیص به رای با هدف جهانی کردن اسلام قدرتی وباصطلاح زمینه سازی ظهور، موجب بی ابرو شدن دین شویم. دیگر نیازی نمی بینم وقتی حکومت هیچ حکمی از اسلام را اجرا نمیکند و اسلام معنوی را فدای اسلام سیاسی سراسر دروغ و فریب و ظلم و سرکوب برای ماندگاری و اقتدار جهانی میکند، بر اموری که به عقاید و باورهای فردی بستگی دارند، تعیین تکلیف کنیم. اوایل انقلاب تقریبا همگی به اسلام خوشبین و از تذکر نهی از منکر ناراحت نمیشدند اما اکنون که حکومت با اعمال خلاف اسلام خود بزرگترین منکر است و دین را به انزوا رانده، امر به معروف و نهی از منکر معنی ندارد.