×

برای حفظ آثار باستانی فکر اساسی کنیم

برای حفظ آثار باستانی فکر اساسی کنیم

یک وکیل دادگستری گفت اگر آثار باستانی کشورمان در خارج از کشور رونمایی شد، باید با اعلام مالکیت و ارایه اسناد و مدارک در مهلت قانونی آثار باستانی کشورمان را پس بگیریم

برای-حفظ-آثار-باستانی-فکر-اساسی-کنیم

یک وکیل دادگستری گفت: اگر آثار باستانی کشورمان در خارج از کشور رونمایی شد، باید با اعلام مالکیت و ارایه اسناد و مدارک در مهلت قانونی آثار باستانی کشورمان را پس بگیریم.

برای حفظ آثار باستانی فکر اساسی کنیم - بازگرداندن آثار تاریخی به کشور ، بهترین نمونه تاثیر گفتمان حقوقی است - راهکارهای جلوگیری از قاچاق نفایس ملی 

نعمت احمدی ، درباره صدور رای از سوی دادگاه بلژیک به نفع ایران در یک مبارزه حقوقی و نقش گفتمان حقوقی در استیفای حقوق ملت، اظهار کرد: سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور، باید آثار باستانی کشورمان را مورد سنجش قرار دهند. باید کارشناسانی را در این زمینه داشته باشیم تا اگر آثار باستانی کشورمان در کشورهای دیگر رونمایی شد، بتوانیم آن‌ها را بازگردانیم.

وی با بیان اینکه قوانین داخلی کشور ما در زمینه حفظ آثار باستانی ناقص است، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما هیچ حمایتی از اشیایی که پیدا می‌کنیم، نمی شود و حتی در بعضی از مواقع آن را جرم می‌دانیم و فردی که شی‌ای را پیدا می کند، انگیزه ای برای تحویل دادن آن شی به مقامات دولتی ندارد.

احمدی افزود: اگر دولت به عنوان کشف اشیای باستانی یا هر شی دیگری به مردم فراخوانی می‌داد، ما شاهد اتفاقات ناگوار در زمینه دست‌درازی به آثار باستانی کشورمان نبودیم؛ بنابراین ضروری است که ما فکری اساسی برای حفظ آثار باستانی کشورمان کنیم.

بازگرداندن آثار تاریخی به کشور ، بهترین نمونه تاثیر گفتمان حقوقی است 

این حقوقدان با بیان این که قاچاق آثار باستانی یکی از بزرگترین مافیای کشور است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تا مدت‌های طولانی یک قرارداد بین المللی در زمینه حفظ آثار باستانی وجود نداشت تا اینکه کنوانسیونی زیر نظر یونسکو تشکیل و در آن کنوانسیون قانونی گنجانده شد مبنی بر اینکه هر گاه آثار باستانی یک کشور در کشور دیگر رونمایی شد و اگر کشور مدعی توانست با ارایه مستندات، ادعای خود را اثبات کند، در آن صورت آثار باستانی به کشور مدعی تعلق می گیرد.

این وکیل دادگستری افزود: اما اگر آثار باستانی یک کشور در کشور دیگری رونمایی شود و تا 30 سال دیگر کشور صاحب اثر اسناد و مدارک مالکیتش را ارایه نکند و موضوع را به یونسکو اعلام نکند، در آن صورت اثر مربوط به دارنده کنونی‌اش می شود و دیگر متعلق به کشور مدعی نیست؛ زیرا مشمول مرور زمان شده است.

قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور - گذشت در جرائم علیه میراث فرهنگی 

وی با اشاره به صدور رای از سوی دادگاه بلژیک به نفع ایران که موجب استیفای حقوق ملی شد، گفت: گفته می شود پیروزی در بلژیک نشانگر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت حقوقی کشورمان است که البته در این زمینه کشور ما اسناد را ارایه کرد و دادگاه بلژیک هم با ارایه اسناد و مدارک و اثبات شدن این موضوع حکم به بازگرداندن آثار باستانی کشورمان صادر کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.