×

کشف 899 هکتار زمین خواری در 5 استان

کشف 899 هکتار زمین خواری در 5 استان

روز گذشته مقام معظم رهبـری در دیـــداری که با مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست داشتند، پدیده زمین‌خواری و اخیراً کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از مسائل رنج‌آور و اسفبار دانستند و تأکید فرمودند باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده‌کننده، بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند

کشف-899-هکتار-زمین-خواری-در-5-استان

روز گذشته مقام معظم رهبـری در دیـــداری که با مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست داشتند، پدیده زمین‌خواری و اخیراً کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از مسائل رنج‌آور و اسفبار دانستند و تأکید فرمودند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده‌کننده، بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

عدم جدی در برخورد با زمین خواران و متصرفان اراضی - ضرورت رفع خلأهای قانونی مقابله با زمین خواری - سنددار کردن تمامی عرصه ها زمین خواری را به شدت کاهش می دهد - زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی

براین اساس سید احمد نبوی، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات محیط زیست نیز اعلام می‌کند که با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب حفاظت از اراضی ملی و مقابله با پدیده زمین خوارهی به شکل جدی در دستور کار قرار دارد و تدابیر مربوط به این بخش نیز تشدید خواهد شد. این در حالی است که محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران معتقد است به علت برخورد ضعیف نهادهای نظارتی امروزه زمین‌خواران (مقالات مرتبط زمین خواری - سوالات مرتبط زمین خواری ) جری‌تر شده‌اند حتی به کوه‌ها نیز رحم نمی‌کنند. براین اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نقطه عطف و هشداری برای تمامی سازمان‌ها و نهادهای دخیل و به خصوص شورا و شهرداری‌های کلانشهر‌ها بود که به موضوعاتی همچون مشکلات زیست‌محیطی توجه داشته و مداخله جدی داشته باشند. به عبارتی می‌توان گفت این مسئولیت در شهرهایی که زمین خواری در آن‌ها بیشتر از سایر مناطق کشور مشاهده می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است و به طور قطع مسئولان استانی در این محدوده‌ها نیز باید بیش از سایر همتایان خود در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند. به عنوان مثال تهران به دلیل ارزش افزوده بالای اراضی زمین خواری و تصرف در صدر تمام استان‌های کشور قرار دارد.

کشف 899 هکتار زمین خواری

موضوعی که هادی حیدر‌زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران هم به آن اشاره می‌کند. با این وجود نبوی در گفت‌و‌گو با «حمایت» از کشف 899 هکتار زمین خواری در پنج استان کشور خبر می‌دهد که از مردادماه سال 92 تاکنون محقق شده است. به گفته وی در برخی از استان‌ها این اقدام تنها از سوی  افراد حقیقی  صورت نگرفته است و برخی از  افراد حقوقی  بخشی از محدوده‌ای که جزو مناطق حفاظت شده به شمار می‌رفته است را به بهانه اردوگاه دیوار کشی کرده‌اند و بعد این اراضی را با استناد به مصوبه زیربنایی دولت در قالب مسکن مهر واگذار کرده‌اند و چنین مواردی بیشتر در استان‌های فارس، البرز، ایلام و اصفهان رخ داده است.  به عنوان مثال 260هکتار از پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان در قالب مسکن مهر واگذار شده یا 556‌هکتار از پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه غازی همچنین منطقه حفاظت شده قمصر، بَرزک و موته به تصرف زمین خواران درآمده است. 

سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری  - مشکل برخورد با زمین خواری عدم نظارت است نه خلاء قانونی

زمین خواران در شهر تهران آسایش ندارند

در این میان اما رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی خبر خوبی هم برای تهرانی‌ها دارد، زمین خواران در شهر تهران آسایش ندارند، زیرا آنقدر هزینه تخلفات توسط شورای شهر افزایش یافته است که این اقدام را به صرفه نمی‌بینند.

هرچند که گفته می‌شود 40 درصد از زمین‌های پایتخت اراضی حفاظت بوده و در بازه زمانی سال‌های 88 تا 90 به دلایل مختلف که ناشی از ضعف نظارتی به شمار می‌رود، تعداد تخلفات و به عبارتی تصرفات غیر مجاز افزایش داشته است، نکته‌ای که حیدرزاده نیز به آن اشاره می‌کند و اینکه چنین تخلفاتی مشکلاتی چون از بین رفتن زیستگاه‌ها، تغییر یا انسداد کریدورهای حیات وحش به علت دیوار کشی و ویلا سازی و نیز درون آمیزی در گله‌های حیات وحش که تعداد زایمان‌های موفق را به حداقل کاهش داده است و نیز به هم ریختن زیبایی منظر و تخریب گونه‌های جانوری و گیاهی را در پی داشته است. از سوی دیگر زمین خواری‌ها (مقالات مرتبط زمین خواری - سوالات مرتبط زمین خواری ) یا توسط افراد حقیقی از سوی اشخاص حقوقی صورت می‌گیرد و تعداد تصرفات از طرف افراد حقیقی بالا، اما متراژ آن کم بوده و برعکس تعداد تصرفات توسط دستگاه‌ها و ادارات کم و در متراژ زیاد انجام شده است. در بحث حفاظت از اراضی ملی دستگاه‌ها متعددی مانند وزارت نیرو، در حریم رودخانه‌ها، سازمان منابع طبیعی و محیط زیست حضور دارند. به گفته وی شورای حقوق بیت المال در قوه قضائیه نیز مباحث مربوط به تصرف غیر مجاز اراضی ملی را پیگیری می‌کند.

برپایی جلسات با هدف تحقق منویات رهبری

البته سالاری در این راستا خبر دیگری نیز دارد که می‌توان به نوعی تهران را از گزند زمین خواران بیش از گذشته مصون کند. اینکه کمیسیون‌های شهرسازی، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، طرح‌های خوبی را در راستای صیانت از فضای سبز و باغات به صحن شورا تقدیم کرده‌اند و به طور قطع اعضای شورای شهر در هفته‌های باقیمانده به تعطیلات نوروز جلسات تخصصی و عمومی به منظور تحقق واقعی منویات مقام معظم رهبری سندی تدوین خواهند کرد، هرچند که از سال گذشته نیز مجموعه اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است

نباید این نکته را فراموش کرد، همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشته‌اند حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح‌های عمرانی و صنعتی همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.  سندی که در آن با توجه به قیمت زمین در استان‌های شمالی، فارس و تهران که با توجه به ارزش افزوده محاسبه شده میزان تصرفات غیرقانونی زمین در آن‌ها گسترش بیشتری دارد، بیش از سایر نواحی کشور مد نظر قرار گیرد.

زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی - سند تک برگ پدیده زمین خواری را کاهش می دهد

جریمه 40 میلیون تومان نیز برای قطع هر درخت

در این میان نباید از اهمیت جنگل‌ها و پرداختن به آن‌ها نیز غافل بود. موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب نیز به آن اشاره کرده‌اند. به گفته ایشان دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.  آن هم در شرایطی که طبق اظهارات رییس سازمان جنگل‌ها ما با کاهش 14 هزار هکتاری جنگل‌های ایران در دهه اخیر روبرو بوده‌ایم. هرچند که گفته می‌شود روند کاهشی 0.1 درصدی در سطح جنگل‌های ایران قابل مشاهده است، اما نباید فراموش کرد که این میزان نسبت به روند کاهشی در جهان بسیار امیدوارکننده‌تر است، چرا که وسعت جنگل‌های جهان با کاهش 3.8 درصدی یعنی 3800 برابر ایران مواجه بوده که نشان می‌دهد جنگل‌تراشی در کشورهای جهان جایگاه بالایی دارد که به دلیل تبدیل جنگل‌ها به زراعت و استفاده از آن به عنوان دیگر کاربری‌ها رخ داده است. ضمن اینکه ارزش جنگل‌های ایران و جهان از دو منظر بازاری و اکولوژیکی قابل بررسی است که ارزش اکولوژیکی یک جنگل یا یک اصله درخت معمولا سه برابر ارزش بازاری آن محاسبه می‌شود. ارزش برخی از گونه‌ها و درختان که در تخریب و تصرفات غیر قانونی مورد ارزیابی قرار گرفته و جرائم آن از متخلفان دریافت می‌شود تا حدود 40 میلیون تومان نیز برای هر درخت محاسبه می‌شود؛ به گونه‌ای که ارزش بازاری یک درخت می‌تواند بسته به نوع چوب و ارزش آن در بازار تا 10 میلیون تومان برسد که به اضافه ارزش اکولوژیکی سه برابری آن، حدود 40 میلیون تومان ارزش‌ دارد. همچنین خسارت سالانه ناشی از پدیده بیابانی شدن حدود یک هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود که همه اینها ضرورت توجه به منویات مقام معظم رهبری را بیش از پیش گوشزد می کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.