×

شرح و بررسی حقوق تامین اجتماعی در یک کتاب

شرح و بررسی حقوق تامین اجتماعی در یک کتاب

شرح و بررسی حقوق تامین اجتماعی در یک کتاب

شرح-و-بررسی-حقوق-تامین-اجتماعی-در-یک-کتاب وکیل 

شرح بررسی مبانی، اصول و جایگاه تامین اجتماعی در نظام حقوقی کشور در کتابی با عنوان «نحقوق تامین اجتماعی» به قلم محمد رضا مجتهدی تالیف و ازسوی انتشارات آیدین روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حقوق تامین اجتماعی نگاه کاملی به حقوق تامین اجتماعی در کشورهای دیگر و قوانین و مقررات آن در ایران دارد و تلاش می‌کند تامین اجتماعی را از نظر حقوقی ارزیابی کند. چنان‌چه اکنون در ارزیابی میزان رشد و پیشرفت کشورها، دیگر درآمد سرانه یا سهم صادرات به تنهای معیار مطمئن و قابل قبول به شمار نمی‌رود، بلکه در کنار آن میزان و رقم تخصصی به تامین اجتماعی از کل درآمد ناخالص ملی یکی از ضوابط و عوامل تاثیرگذار به حساب می‌آید.

نظام تامین اجتماعی در ایران از دو روش «غیر مشارکتی» و «مشارکتی» پیروی می‌کند. در روش غیر مشارکتی، کمک‌ها از محل بودجه عمومی یا موسسات و نهادهای داوطلب، تامین می‌شود که همه در زیر مجموعه کمک‌های اجتماعی و خدمات اجتماعی قرار دارند. این روش در نظام تامین اجتماعی کشور دامنه اجرایی محدودی را داراست، اما روش مشارکتی که ساختار و بدنه اصلی نظام تامین اجتماعی کشور را تشکیل می‌دهد، قلمروی اجرایی گستره‌ای دارد.

بر اساس مطالب کتاب، ویژگی نظام تامین اجتماعی ایران به تنوع مراکز مدیریتی، کمک‌ها معیار و مبانی و همچنین به افراد مشمول آن است. با این حال، به استثنای پاره‌ای از برنامه‌ها تکمیلی (تامین اجتماعی) استفاده مختلف از برنامه‌های مختلف تامین اجتماعی مانند انواع بیمه، امکان‌پذیر نیست. در واقع حقوق تامین اجتماعی بر اصل استفاده از نظام یکپارچگی و تک برنامه بودن، تنظیم شده است.

در بخشی از این کتاب درباره نحو وصول و محاسبه حق بیمه آمده است: «مطابق مقررات قانونی کارفرما باید از هرگونه وجوه و مزایای نقدی و غیر نقدی مستمر که در مقابل انجام کار بیمه شده می‌پردازد، حق بیمه را کسر و با سهم متعلق به خود به سازمان پرداخت نماید.

بنابراین وجوه و مزایایی نقدی یا غیر نقدی مستمر که در مقابل بیمه شده داده می‌شود، مشمول حق بیمه است. از بیمه‌شدگانی که کارمزد در یافت می‌کنند نیز حق بیمه کارآموزان نیز به نسبت مزد یا حقوق آنها پرداخت می‌شود. در صورتی که مزد یا حقوق کارآموزان کمتر از حداقل دستمزد باشد، مابه‌التفاوت حق بیمه سهم کارآموز بر عهده کارفرما خواهد بود. بدین ترتیب هرگونه دریافت نقدی و غیر نقدی مستمر بیمه شده اعم از حقوق یا دستمزد یا کارمزد فوق‌العاده شغل اضافه‌کاری نویت کاری و غیره شامل کسر حق بیمه می‌شود، لکن برخی دریافت‌های بیمه شده مانند هزینه سفر و فوق‌العاده ماموریت و عیدی و کمک هزینه اولاد حداکثر تا دو فرزند باز خریدی و ایام مرخصی مشمول حق بیمه نمی‌شود.»

این کتاب نگاهی به حوادث ناشی از کار دارد و به شرح کاملی از حقوق افراد بیمه شده می‌پردازد. در بخش غرامت نقص مقطوع از کار افتادگی آمده است: «بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار بین 10 تا 33 درصد توانایی کار خود را از دست بدهد، استحقاق دریافت غرامت مقطوعی تحت عنوان غرامت نقص عضو را خواهد داشت. میزان غرامت مزبور عبارت است از سی و شش برابر مستمری استحقاقی مقرر در ماده 72 قانون تامین اجتماعی ضرب در درصد از کار افتادگی که به صورت یک جا به منظور جبران نقص عضو یا جبران کاهش در آمد بیمه شده پرداخت می‌شود.»

این کتاب از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن شامل هفت فصل است در فصل اول آن شناخت، وظایف، راهبردها مطرح می‌شود . در فصل دوم مخاطرات اجتماعی و انواع آن، در فصل سوم روش‌های تامین اجتماعی و سیر تحول تاریخی آن، در فصل چهارم مساعی بین‌المللی مربوط به تامین اجتماعی، در فصل پنجم تامین اجتماعی در کشورها، در فصل ششم ویژگی‌های کلی نظام تامین اجتماعی و در فصل هفتم به مناسبات تامین اجتماعی با اقتصاد، جمعیت‌نگاری و نظام مالیاتی بیان می‌شود.

بخش دوم این کتاب به نظام تامین اجتماعی در ایران می‌پردازد که فصل نخست آن کلیات سیر تحول تاریخی و جایگاه تامین اجتماعی در قانون اساسی و فصل دوم سازمان تامین اجتماعی، فصل سوم کمک‌های اجتماعی و خدمات اجتماعی، فصل چهارم بیمه‌های اجتماعی و فصل پنجم به مخاطرات مورد حمایت قانون عنوان شده‌اند.

این کتاب نیز در دو پیوست خود، قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 شمسی و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی را کامل شرح می‌دهد.

چاپ اول این کتاب در شمارگان 1000 نسخه، 270 صفحه و قیمت 50000 هزار ریال از سوی انتشارات آیدین منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به نفل از خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.