×

افشای جزئیات و پشت پرده باند بزرگ جعل اسناد دولتی و قضایی برای آزادی زندانیان

افشای جزئیات و پشت پرده باند بزرگ جعل اسناد دولتی و قضایی برای آزادی زندانیان

به گفته جانشین پلیس آگاهی ناجا، متهمان با مراجعه به ادارات مختلف اسناد خام را به دست آورده و اقدام به جعل برگه های خام ادارات و سازمان های دولتی نموده و مهرهای مورد نیاز دستگاه های قضایی و سازمان های مرتبط را جعل و استفاده می‌کردند

افشای-جزئیات-و-پشت-پرده-باند-بزرگ-جعل-اسناد-دولتی-و-قضایی-برای-آزادی-زندانیان

 به گفته جانشین پلیس آگاهی ناجا، متهمان با مراجعه به ادارات مختلف اسناد خام را به دست آورده و اقدام به جعل برگه های خام ادارات و سازمان های دولتی نموده و مهرهای مورد نیاز دستگاه های قضایی و سازمان های مرتبط را جعل ( مقالات مرتبط با جعل - سوالات مرتبط با جعل ) و استفاده می‌کردند.

جعل در حقوق تطبیقی - سازوکارهای پیشگیری از جعل سند - بررسی جرم جعل سند و مجازات قانونی مرتکب آن - شکوائیه در رابطه با جعل سند عادی 

 باند بزرگ تبهکاری که از اسناد جعلی بعنوان وثیقه برای آزاد کردن زندانیان استفاده می‌کردند دستگیر شدند. تحقیقات از اعضای این شبکه تو در تو که سرکرده آن زنی سابقه دار است نشان می‌دهد آنها با اجرای نقشه‌ای حساب شده از طریق آگهی در روزنامه ها افرادی را که نزدیکان شان به زندان افتاده و برای آزادی نیازمند سند بودند را به دام می‌انداختند و در ادامه‌ با گرفتن پولهای کلان به آنها سندهای جعلی ارائه می کردند.

سرهنگ مسعود منفرد، جانشین  پلیس آگاهی ناجا در گفتگویی جزئیات بیشتری از فعالیت این باند را افشا کرد.

چه زمانی از فعالیت این باند با خبر شدید؟

چندی قبل یکی از بازپرس‌های دادسرای جرایم  اقتصادی به سند یکی از متهمان مشکوک شد و رسیدگی به این موضوع را به آگاهی محول کرد و در بررسی‌ها معلوم شد در جریان آزاد شدن متهم، وثیقه‌ای که او برای آزادی استفاده کرده جعلی است. این اولین سرنخ بود و دنبال کردن آن باعث شد کاراگاهان این شبکه را شناسایی کنند.

ادعای جعل در دعوی حقوقی - آیا تغییر دو کلمه در سند مصداق جعل است ؟ - جعل چیست و جاعل چه کسی است ؟ 

متهمان چطور طعمه‌های شان را به دام می‌انداختند؟

آنها ابتدا در روزنامه‌ها برای سپردن وثیقه آگهی می‌دادند و ادعا می‌کردند برای آزاد کردن متهمان می‌توانند وثیقه‌گذاری کنند. آنها دفتری در غرب تهران دایر کرده بودند که همه ملاقات‌هایشان در آنجا انجام می‌شد. یکی از آنها که وکیل دادگستری بود طعمه‌ها را انتخاب می‌کرد و با او وارد مذاکره می‌شد. اما سرکرده باند زنی سابقه دارد بود که همراه با 3 مرد اسناد جعلی را تهیه می‌کرد. آنها حتی مهرهای دادگستری را هم جعل کرده بودند و با استفاده از آنها با دادسراهای مختلف نیز مکاتبه می‌کردند.

اعضای این باند از چه ترفندهایی استفاده می کردند؟

آنها ابتدا به عنوان سندگذار به صورت فیش حقوقی متهمان را آزاد می‌کردند اما پس از مدتی که درآمدزایی خوبی داشتند شروع به تبلیغ در روزنامه‌های کثیرالانتشار به عنوان وثیقه گذار و سند برای آزادی زندانیان کردند. در واقع به متهمان  سند اجاره می‌دادند و در قبال آن پول‌های هنگفتی می‌گرفتند که بستگی به نوع جرم و مبلغ وثیقه‌گذاری داشتند که خوشبختانه پس از بررسی و تحقیقات میدانی موفق به دستگیری اعضای این باند شدیم. تعداد آنها 6 نفر بود که 3 نفر خانم و 3نفر آقا که یکی از آنها جاعل اصلی این اسناد بود و ساخت مهرهای جعلی و یکی از آنها متاسفانه وکیل بود که با اینها  از نظر حقوقی و تنظیم قرارداد هماهنگ می کرده و بابت این موضوع درصد قابل توجهی پول دریافت می‌کرد.

آیا متهمان سابقه کیفری داشتند؟

بله .یکی از زنان دستگیر شده چندین فقره سابقه کلاهبرداری و نگهداری مواد مخدر داشت. سردسته این باند یکی از بانوان است که دستگیر شده است که با آگهی در روزنامه ها و مذاکرات اولیه با نیازمندان  و درخواست‌کنندگان و هماهنگ‌کننده نفرات بعدی و تنظیم سند از طریق جاعل سند بوده است. جاعل سند برای خود اسم مستعار انتخاب کرده  و معروف به «مهران محسنی» بوده است.

خانواده زندانیان از طریق آگهی روزنامه ها  متهمان  با فعالیت  به ظاهر باند مذکور آشنا می شدند و بعد با  مراجعه به دفترشان قرارداد می بستند. معامله در دفتر سردسته باند، خانم «م-ز» صورت می گرفته است. بعد از قرارداد، سند مورد نیاز را به دادسرا معرفی می کردند و اقدامات بعدی که شامل کارشناسی سند و استعلامات مربوط به اصالت سند جهت وثیقه گذاری و تمام مراحل را با جعل انجام می دادند.

این باند در مدت فعالیت  موفق شدند در شهرهای تهران و حومه و استان‌های اردبیل – کردستان  برای آزادی زندانیان وثیقه‌گذاری نمایند و بعضی از زندانیان را از زندان آزاد کردند که با توجه به دستگیری این افراد و اعتراف آنها طی مکاتبه با مراجع قضایی و اطلاع‌رسانی با  همکاری خیلی خوب قوه‌قضاییه مجددا زندانیان آزاد شده دستگیر و به زندان اعاده شدند.

شرایط ادعای جعل سند رسمی - جعل اسناد سجلی ، و استفاده از اسناد مجهول سوء استفاده از موقعیت شغلی ، معاونت در جعل ، جعل وکالت نامه رسمی 

تاکنون چند نفر از متهمان  با این روش از زندان آزاد شده اند؟

7 نفر. برخی هم با گذاشتن وثیقه در حال پیگیری بودند و با توجه به دستگیری و کشف اسناد مربوطه  موفق به آزادی نشدند.

چه مدتی این باند جاعل  مشغول فعالیت بودند؟

زمانی که اینها شروع کردند و با توجه به سخت گیریهای مراجع قضایی در نحوه وثیقه‌گذاری و استعلامات مربوطه شروع فعالیت اینها مدت طولانی نبود و پس از چند ماه موفق به دستگیری این افراد شدیم و همه مدارک جعلی ( مقالات مرتبط با جعل - سوالات مرتبط با جعل ) و مهرهای ساخته  شده جعلی در محل زندگی متهم جاعل"مهران محسنی "کشف شد.

افرادی که با اسناد جعلی آزاد شده بودند اتهام شان چه بود؟

بیشتر جرایم اقتصادی و جرایم مهم بودند که با وثیقه های میلیاردی «جعلی» آزاد شده بودند و به جرایم اقتصادی و جرایم دیگر می پرداختند. تحصیلات این 7 نفر دانشگاهی بوده  بعضی از اینها از جعلی بودن سند و مراحل وثیقه‌گذاری کاملا مطلع بودند و برخی از آنها در خصوص جعل سند اطلاعی نداشتند.  این خانم‌ها «اعضای باند» برای وثیقه گذاشتن (به عنوان چهره های موجه) به دادسرا مراجعه و پیگیر آزادی زندانیان می شدند در حالی که یکی از بانوان این باند 6 نفره که به دادسرا مراجعه می کرده دارای سابقه کیفری که بعضا جعل و کلاهبرداری هم بوده می باشد. همین فرد اقدام به وثیقه گذاشتن بیش از30 نفر  زندانی کرده و 7زندانی آزاد نموده است روش اصلی  باند مذکور در جذب زندانیان  از طریق نشر در مطبوعات و ایجاد مکالمه با مرتبطین خود در زندان بود و از این طریق با شناسایی افراد نیازمند وثیقه گذاری کرده با خانواده شان ارتباط و در این میان  مبالغ کلانی نیز دریافت می کردند.

نحوه ارایه سند به چه صورتی بود؟ تمام سندهای جعلی به نام این خانم ها بوده و با ارایه سند جعلی به نام خودشان به دادسرا مراجعه حضوری داشتند و پاسخ استعلامات درخواستی هم به نام این افراد به صورت جعلی به دادسرا ارایه شده است. دلیل مطرح کردن این پرونده به خاطر این است که مردم عزیز فریب ظاهر افراد و عناوینی که دارند و دفترهای شیک را نخورند و در خصوص آگهی های روزنامه ها بررسی و تحقیقات کامل و شناخت لازم را به دست آورده و سپس با سیر مراحل قانونی ، شخصا از سیکل مراحل قانونی مطلع و با بررسی کامل به این گونه مسایل دست بزنند که خدای ناکرده با این گونه شیادان برای خود و زندانیان در بند گرفتاری مجدد و جدیدی درست نکنند.

شکوائیه جعل مهر و امضای شخص حقیقی

متهمان مهرها و اسناد چه اداراتی را جعل کردند؟

متاسفانه متهمان برای جعل اسناد دولتی و مهرهای ادارات مختلف که نیاز داشتند اکثریت آنها را با مراجعه به ادارات مختلف اسناد خام آنها را به دست آورده و اقدام به جعل برگه های خام ادارات و سازمان های دولتی نموده و مهرهای مورد نیاز دستگاه های قضایی و سازمان های مرتبط را جعل ( مقالات مرتبط با جعل - سوالات مرتبط با جعل ) و در سند سازی از آنها استفاده می کردند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.