×

مشروح مذاکرات مجلس در خصوص ماده 3 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری

مشروح مذاکرات مجلس در خصوص ماده 3 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قاضی‌پور در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس که در ابتدا حذف این ماده را پیشنهاد داده بود، گفت اگر رییس‌جمهور فوت کرد یا برکنار شد بر اساس اصل 131 قانون اساسی باید ظرف 50 روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، آیا همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در چنین شرایطی درست است؟ در این صورت تکلیف شوراها چه خواهد شد؟

مشروح-مذاکرات-مجلس-در-خصوص-ماده-3-طرح-اصلاح-قانون-انتخابات-ریاست‌-جمهوری وکیل 

با در دستور قرار گرفتن ماده 3 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، قاضی‌پور و قاضی‌زاده، نمایندگان ارومیه و مشهد خواستار رفع ابهام از این ماده شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قاضی‌پور در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس که در ابتدا حذف این ماده را پیشنهاد داده بود، گفت: اگر رییس‌جمهور فوت کرد یا برکنار شد بر اساس اصل 131 قانون اساسی باید ظرف 50 روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، آیا همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در چنین شرایطی درست است؟ در این صورت تکلیف شوراها چه خواهد شد؟

لاریجانی در پاسخ به این پیشنهاد قاضی‌پور گفت:‌ درباره اصل برگزاری همزمان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین برگزاری همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه به تصویب رسیده است و این مصوبه باید اجرا شود؛ بنابراین باید شما رفع ابهام دهید نه اینکه این ماده را حذف کنید.

امیرحسین قاضی‌زاده نیز ضمن رفع ابهام از ماده 3 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اگر بتوانیم در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام دست ببریم خوب است، ولی این کار مجلس با مخالفت شورای نگهبان روبرو خواهد شد؛ بنابراین باید در قالب عبارتی پیشنهاد "رفع ابهام" داده شود.

لاریجانی در واکنش به سخنان قاضی‌زاده، خواستار ارائه متن پیشنهادی برای اصلاح این ماده شد.

ایرج ندیمی در مخالفت با پیشنهاد قاضی‌زاده، اظهار کرد: باید در خصوص واژگان حقوقی پیشنهادی توجه جدی شود بنابراین بهتر است این ماده را به کمیسیون‌های شوراها و قضایی برگردانیم تا تدبیر مناسبی شود.

موسوی‌نژاد نیز در موافقت با پیشنهاد قاضی‌زاده، گفت:‌ باید واژه "جهت برگزاری انتخاباتی دیگر" به این ماده افزوده شود.

سید صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزارت کشور نیز اظهار کرد: می‌شود پیشنهاد داد چنانچه یکی از شرایط مندرج در اصل 131 اتفاق افتاد در آن صورت می‌توان همزمان مجلس تدبیر کند تا عمر شوراها افزایش یا کاهش یابد و این کار را می‌توان در قالب افزودن یک تبصره به این ماده انجام داد.

سپس تبصره پیشنهادی مبنی بر اینکه "در صورتی که در اثر موجبات مذکور در اصل 131 قانون اساسی، دوره ریاست‌جمهوری قبل از چهار سال به پایان برسد مجلس جهت همزمان شدن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق توقف یا تمدید دوره شوراهای شهر و روستا تصمیم‌گیری خواهد کرد"، به رای گذاشته شد که از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه 177 نفر با افزوده شدن این تبصره به ماده 3 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت کردند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.