×

حادثه فرودگاه جده از لحاظ بین المللی قابل تعقیب است

حادثه فرودگاه جده از لحاظ بین المللی قابل تعقیب است

یک وکیل دادگستری با جنایت علیه بشریت دانستن حادثه فرودگاه جده تاکید کرد که این موضوع از لحاظ بین‌المللی قابل تعقیب است

حادثه-فرودگاه-جده-از-لحاظ-بین-المللی-قابل-تعقیب-است

یک وکیل دادگستری با جنایت علیه بشریت دانستن حادثه فرودگاه جده تاکید کرد که این موضوع از لحاظ بین‌المللی قابل تعقیب است.

آیا عمره تحریم می شود ؟ - تصویبنامه راجع به اعزام زوار به سفر عمره و حج تمتع از طریق فرودگاه همدان - کلاهبرداری با وعده حج عمره - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد - حادثه فرودگاه جده و امکان تعقیب بین المللی آن از نگاه حقوقدانان - راهکارهای طرح دعوا علیه عربستان در حادثه فرودگاه جده از نگاه یک وکیل دادگستری 

نعمت احمدی ، اظهار کرد: ماده هفت اساسنامه دیوان کیفری بین المللی صراحتا می‌گوید هر نوع تجاوز و بردگی جنسی یا هر شکل دیگر خشونت جنسی جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

وی افزود: ماده هشت اساسنامه دیوان کیفری بین المللی نیز می‌گوید اگر این افراد مسلح باشند و با تهدید اتباع خارجی به ویژه کودکان مرتکب این اعمال شوند، مصداق جنایت جنگی است.

این حقوقدان گفت: بند ب ماده 21 همین اساسنامه تصریح می‌کند که تجاوز به کرامت شخص به‌ویژه رفتار مهم و تحقیرآمیز و ارتکاب تجاوز جنسی مصداق جنایت علیه بشریت است.

وی با بیان اینکه ‌از طرفی کمیته حقوق بشر سازمان ملل عهده‌دار رعایت حقوق کودکان است، گفت:‌ اگر بخواهیم این کار را به عنوان یک جنایت علیه بشریت تعریف کنیم، طبق مواد مذکور و با توجه به کودک بودن مجنی علیه و مسلح بودن مامورین، این امر در دیوان کیفری بین المللی قابل طرح است و می‌توان آن را تعقیب کرد؛ زیرا از مصادیقی است که خود سازمان ملل آن را تعیین کرده است.

رجاع پرونده حادثه فرودگاه جده ب بازپرس دادستانی کل عربستان - دولت تا اطمینان از مجازات عاملان ، حادثه فرودگاه جده را پیگیری کند - ستاد حقوق بشر خواستار پیگیری حادثه جده در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد 

این وکیل دادگستری گفت: از نظر کلی جنایات جنبه محلی دارد و قوانین محلی بر آن‌ها حاکم است. از طرفی این نوع جرائم در کشور ما و عربستان به لحاظ این که هر دو کشور مسلمان هستند، مجازات واحدی دارد.

وی افزود:‌ بر همین اساس اگر کما هو حقه عربستان بخواهد به این موضوع رسیدگی کند، با توجه به اینکه عمل انجام شده یک مجازات شرعی دارد و شرع عربستان و ایران در این باره تفاوتی با هم ندارند با قوانین داخلی عربستان هم می‌شود به پرونده رسیدگی کرد.

احمدی افزود: اگر نهایتا به این موضوع در عربستان رسیدگی نشد می‌توان با توجه به اساسنامه دیوان کیفری بین المللی به این موضوع رسیدگی کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.