×

عریضه نویسی یکی از دلایل اطاله دادرسی است

عریضه نویسی یکی از دلایل اطاله دادرسی است

یک وکیل دادگستری گفت مراجعه به عریضه‌نویس‌ها و کارچاق‌کن‌ها یکی از دلایل اطاله دادرسی است

عریضه-نویسی-یکی-از-دلایل-اطاله-دادرسی-است

یک وکیل دادگستری گفت: مراجعه به عریضه‌نویس‌ها و کارچاق‌کن‌ها یکی از دلایل اطاله دادرسی است.

بخش نامه های مرتبط با عریضه نویسی - عرضه نویسان ، وکلای در سایه - آیا لایحه شوراهای حل اختلاف منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد ؟ - معضل اطاله دادرسی و لزوم ایجاد رویه های جدید حل اختلاف - علل اطاله دادرسی و راهکارهای مقابله با آن 

مهدی عامری، با اشاره به اینکه موضوع اطاله دادرسی از مباحث بسیار قدیمی است، اظهار کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ مراجعه به وکیل در ایران جا نیفتاده و این امر سبب مراجعه افراد به عریضه‌نویس‌ها و کارچاق‌کن‌ها می‌شود. افراد از این طریق اقدام به نوشتن طرح دعاوی می‌کنند و به دلیل ابهام این طرح، جلسات تجدید و دومرتبه طرح دعاوی نوشته می‌شود.

وی عنوان کرد: این امر ‎به دلایل متعددی بستگی دارد اما در پرونده‌هایی که وکیل وجود داشته باشد کار قاضی تسهیل می‌شود زیرا از طرح دعاوی متعدد که در برخی اوقات به آن‌ها نیازی نیست، جلوگیری می‌شود.

عامری با بیان اینکه وکلا در دادگاه وارد مطالب اصلی شده و در واقع پرونده را به سمت اجرای عدالت راهنمایی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در بعضی موارد به دلیل اینکه ابلاغ درست انجام نشده یا استعلام‌های مورد نیاز توسط محاکم صورت نگرفته، جلسه دادگاه تجدید و در نهایت مراحل دادرسی طولانی‌تر می‌شود.

 راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - دلایل عمده اطاله دادرسی و راهکارهای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی 

این وکیل دادگستری ادامه داد: برخی معتقدند که وکلا منجر به اطاله دادرسی می‌شوند که البته ممکن است همان‌طوری که در همه اقشار نیز مشاهده می‌شود، بعضی از وکلا نیز از ترفندهایی استفاده کرده و دادرسی را طولانی کنند، اما این مساله عمومیت ندارد.

وی عنوان کرد: به دلیل تراکم کاری دادگاه‌ها نمی‌توان به سرعت به پرونده‌ها رسیدگی کرد و بیشتر جلسات بیهوده تجدید می‌شوند.

عامری با اشاره به اینکه گاهی چندین پرونده در طول یک روز در دادگاه بررسی می‌شود که به دلیل کمبود وقت به جلسات بعدی نیز موکول می‎‌شود، اضافه کرد: نمی‌توان یک زمان مشخص برای رسیدن به نتیجه نهایی یک پرونده تعریف کرد زیرا برخی پرونده‌ها نیاز به شهادت شهود، ارجاع به کارشناس، استعلام از سازمان‌های دولتی و مراجع و ... دارد.

تشریح دلایل افزایش اطاله دادرسی -   اطاله دادرسی و فشارفزاینده بر قاضی 

وی در خصوص راهکارهایی برای حذف اطاله دادرسی، اظهار کرد: افزایش تعداد قضات یکی از این راهکارهاست که در این صورت پرونده‌های کمتری به قاضی ارائه شده و ابلاغ درست‎‌تر و نظارت دقیق‌تری صورت می‌گیرد.

عامری با بیان اینکه وکیل می‌تواند از اطاله دادرسی و ازدیاد پرونده‌‎ها جلوگیری کند، اضافه کرد: زیرا در این صورت طرح دعاوی توسط متخصصان صورت گرفته و قضات راحت‎‌تر می‌توانند خواسته دعاوی را با وجود مستندات بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: در حال حاضر 1483 وکیل پایه یک عضو کانون وکلای خراسان که شامل استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی می‌شود، هستند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.