×

پیشگیری از جرم توسط دستگاه قضایی خدشه‌ای به وظایف اجرایی کشور وارد نمی کند

پیشگیری از جرم توسط دستگاه قضایی خدشه‌ای به وظایف اجرایی کشور وارد نمی کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح دستاوردهای بین‌المللی و ملی این معاونت و الزامات مورد نیاز نظام جامع پیشگیری کشور پرداخت

پیشگیری-از-جرم-توسط-دستگاه-قضایی-خدشه‌ای-به-وظایف-اجرایی-کشور-وارد-نمی-کند وکیل 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح دستاوردهای بین‌المللی و ملی این معاونت و الزامات مورد نیاز نظام جامع پیشگیری کشور پرداخت.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم 

«محمدباقر الفت» در گفت‌وگو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی دستاوردهای سیزدهین کنگره عدالت کیفری در پیشگیری از وقوع جرم که از 23 تا 31 فروردین در دوحه قطر در حال برگزاری است را تشریح و اظهار کرد: کنگره‌ای که در قطر در حال برگزاری است یکی از برنامه‌های سازمان ملل متحد است، دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل از سال 1955 در پی تشدید نرخ وقوع جرم در دنیا به عنوان یک چالش جدی خود را در برابر مجرمان احساس کرد و در همین راستا برای مهار بسترهای وقوع جرم در حوزه ملی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تلاش کرد تا وقوع جرم را به سمت صفر میل دهد. وی افزود: از همین رو تلاشی جدی در سطح بین‌المللی آغاز شد و این دفتر برنامه خود را برای استانداردسازی پیشگیری ، مهارت‌های مربوط به آن و استفاده از تجارب کشورها و کارشناسان آغاز کرد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه نخستین گردهمایی بین‌المللی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در ژنو و در سال 1955 برپا شد، تصریح کرد: بعد از آن هر 5 سال یکبار این کنگره در یکی از کشورها برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران از دوره یازدهم در این کنگره شرکت کرده است و با اعزام مقامات عالی رتبه خود به این کنگره به بیان برنامه‌های خود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم می‌پردازد و از تجربیات کشورهای شرکت کننده در کنگره استفاده می‌کند.وی اضافه کرد: سیزدهمین دوره برگزاری این کنگره نیز اکنون در کشور قطر در حال برگزاری است و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مسئولیت برنامه‌ریزی شرکت در کنگره را تقبل کرد.

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

  دستاوردهای شرکت در کنگره بین‌المللی عدالت کیفری

معاون  قوه قضاییه همچنین با اشاره به دستاورد دو دوره گذشته شرکت ایران در این کنگره افزود: اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف حقوقی، قضایی، مردمی، فرهنگی، وضعی، امنیتی و انتظامی صورت می‌گیرد و این کار در آموزه‌های دینی ما مورد تاکید قرار گرفته و توصیه‌های جدی برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح رفتار و اخلاق شهروندان شده است.وی ادامه داد: اما متاسفانه واقعیت این است که این اقدامات در قالب آیین نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌هایی که بتوان آن‌ها را در سطوح مختلف جامعه اجرایی کرد در دسترس مردم قرار نگرفته است و دوره‌های گذشته این کنگره آشنایی جمهوری اسلامی با تجربیات کشورهایی که در این حوزه پیشقدم هستند و به این موضوع پرداخته‌اند صورت گرفت. الفت همچنین بیان کرد: در حوزه تقنین اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته و مقررات مبتنی بر مباحث پیشگیری به تصویب رسیده است . در حوزه مسایل انتظامی هم شاهد هستیم که مراجع انتظامی و امنیتی کشور اقدامات وسیعی را در امر پیشگیری انجام می‌دهند و منتظر وقوع جرم و رفتار انفعالی در مقابل مجرمان قرار نمی‌گیرند.

 از آموزش دانش پیشگیری تا اقدامات مردمی و فرهنگی

الفت با اشاره به مهمترین اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه فعالیت خود را به صورت رسمی و جدی از زمان حضور آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه آغاز کرد و طی 5 سال گذشته فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشته است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: آموزش دانش پیشگیری در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در راستای پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است و فارغ‌التحصیلان رشته‌های قضایی را به سمتی سوق داده‌ایم که در حوزه پیشگیری در محاکم بتوانند رفتار قضایی را به سمتی سوق دهند که تصمیمات و اقداماتشان در حوزه جرم، بازدارندگی ایجاد کند.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 

 برنامه‌های پیشگیرانه دستگاه قضایی مبتنی بر دخالت در امور اجرایی نیست

الفت در ادامه سخنانش با بیان اینکه متاسفانه هر دستگاه این اقدامات را به صورت انفرادی و بخشی پیاده و عملیاتی کرده است به تلاش قوه قضاییه در راستای هماهنگی دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و افزود: قوه قضاییه در تلاش است که این اقدامات را که به صورت فراقوه‌ای صورت می‌گیرد، مرجعیت و مدیریت کند و آن‌ها را به سمت یک هدف مشخص هدایت کرده تا مردم بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند. وی با تاکید بر بند 5 اصل 156 قانون اساسی که «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین» را از جمله وظایف قوه قضاییه برشمرده است، گفت: علی‌رغم آنچه که بسیاری تصورشان در خصوص وظایف قوه قضاییه ارایه احکام قضایی و مواردی از این دست است و حضور قوه قضاییه در موارد مدیریتی پیشگیری از جرم را خارج از وظایف این قوه می‌دانند، این قوه در چند سال اخیر تلاش کرده است تا در منظر دستگاه‌های دیگر، مرجعیت قانونی دستگاه قضایی را در حوزه پیشگیری به اثبات برساند.  به گفته الفت، علاوه بر ایجاد حس اعتماد و اطمینان در سایر مقامات، دستگاه قضایی هدفی برای دخالت در امور اجرایی کشور ندارد.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: عقلانیت دستگاه قضایی اقتضا می‌کند که مباحث پیشگیری را به گونه‌ای مدیریت کند که وظایف اجرایی کشور سلب نشود .

 چرا با افزایش جرم مواجه شده‌ایم؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا با افزایش جرم مواجه شده‌ایم هم تصریح کرد: شرایط حاکم بر مسایل اقتصادی، بیکاری، میزان درآمدها و مباحث فرهنگی علت افزایش جرم است و البته مباحث پیشگیری از وقوع جرم مباحث فراقوه‌ای است. الفت با اشاره به همکاری نهادهای مختلف در اجرای برنامه‌های پیشگیری افزود: تا به امروز تمام مسئولان کشور اعلام تمایل و  آمادگی خود را در حوزه پیشگیری از وقوع جرم ارائه کرده‌اند و اقدامات سازنده‌ای را در حوزه پیشگیری داشته‌اند. تفاهمنامه‌ها و سندهای همکاری متعددی بین قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها تنظیم و منعقد شده است که امیدواریم بتوانیم برنامه‌ها را به اتفاق پیش ببریم؛ زیرا پیشگیری یک کار جمعی است. برنامه‌ها را باید تمام سازمان‌ها اجرایی کنند و اینکه این امر فقط از قوه قضاییه مطالبه شود ما را به جایی نمی‌رساند. وی با بیان اینکه قوه قضاییه به تنهایی توان پیشگیری از جرم را ندارد، تاکید کرد: باید تمام دستگاه‌ها در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وارد شوند و همکاری‌های لازم را صورت دهند تا انشاالله بتوانیم از برنامه‌ها نتیجه بگیریم.

 تشکیل شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم

الفت همچنین از تشکیل شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکار سنجی در راستای افزایش سطح دانش مردم خبر داد و افزود: معاونت پیشگیری در تشکیلات خود واحدی را ایجاد کرده است که هدف آن ارتقای آگاهی‌های عمومی، افکار سنجی و اطلاع رسانی در خصوص رفتارهای مجرمانه و اقدامات بازدارنده است که استفاده از ابزارهای مربوط به اطلاع رسانی را در دستور کار قرار می‌دهد.

 اصل قانونی بودن جرم و مجازات

 ایران به تنهایی در خط مقدم مبارزه باپدیده شوم قاچاق مواد مخدر

الفت همچنین در سیزدهمین کنگره عدالت کیفری و پیشگیری از وقوع جرم ر قطر، پرداخت بهای سنگین اجتماعی، مالی و انسانی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با قاچاق مواد مخدر و جنگی را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله‌ای متعددی در سطوح مختلف انجام داده که همکاری‌ با کشورهای همسایه، تقویت همکاری‌ها در منطقه و خلیج فارس و بیشترین میزان ضبط مواد مخدر در جهان از جمله این اقدامات است.وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در خط مقدم مبارزه با این پدیده شوم و روبه رشد، هزینه سنگینی می‌پردازد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد در این خصوص جامعه بین‌المللی سهم خود را بر اساس اصل «مسئولیت مشترک» ادا کند.

 جامعه بین‌المللی نقش خود را در مقابله جرایم شنیع گروه‌های تروریستی ایفا کند

الفت همچنین با اشاره به جرایم شنیع گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه تاکید کرد: این جنایات تکان دهنده که بر خلاف اصول اساسی و حقوق بنیادین بشر است موجب شرمساری بشریت در قرن بیست و یکم شده است. وی با تاکید بر اینکه جامعه بین‌المللی نباید از هیچ تلاشی در مقابله با این جرایم فروگذاری کند، بیان کرد: لازم است جامعه بین‌المللی نقش مهم خود را در مقابله با این گروه‌های تروریستی با اتخاذ روش‌های مختلف ازجمله ممانعت از بکارگیری تروریست‌های خارجی، بلوکه کردن منابع مالی، مقابله با افراط گرایی خشن و فراهم آوردن کمک‌های مالی مورد نیاز دولت‌های متاثر از این گروه‌ها را با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن‌ها ایفا کند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: ایده «جهان عاری از خشونت و افراط گرایی» که در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شد قدمی در جهت مهار این نوع جرایم تروریستی بوده و بایستی به شکل مناسبی مد نظر قرار گیرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.