×

به یاد معلم برجسته حقوقی کشور، زنده یاد استاد دکتر محمود آخوندی

به یاد معلم برجسته حقوقی کشور، زنده یاد استاد دکتر محمود آخوندی

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به مناسبت فرا رسیدن روز معلم و چهلمین روز درگذشت دکتر محمود آخوندی بیانیه‌ای را منتشر کرد

به-یاد-معلم-برجسته-حقوقی-کشور،-زنده-یاد-استاد-دکتر-محمود-آخوندی

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به مناسبت فرا رسیدن روز معلم و چهلمین روز درگذشت دکتر محمود آخوندی بیانیه‌ای را منتشر کرد.

قانون جدید آیین دادرسی کیفری از نگاه محمود آخوندی - آشنایی با محمود آخوندی یکی از مشاهیر حقوق ایران - دکتر آخوندی : هیچ دادگاهی حق ندارد استقلال وکیل دادگستری را نادیده بگیرد 

 متن این بیانیه به شرح زیر است:

«همزمان با روز معلم چهل روز از درگذشت استاد دکتر محمود آخوندی و آرامش ابدی ایشان در قطعه نام آوران بهشت زهرا گذشت. استاد دکتر محمود آخوندی پس از نیم قرن حضور در محافل علمی حقوقی و قضایی و تربیت صدها شاگرد که امروزه در کسوت قاضی، استاد دانشگاه، وکیل دادگستری، فعال مدنی در داخل و خارج کشور فعالیت می‌کنند، یکی از اثرگذارترین اساتید حقوقی طی چند دهه اخیر به ویژه در عرصه حقوق کیفری و آئین دادرسی کیفری بود. بسیاری از علاقمندان ایشان عنوان پدر حقوق جزای نوین در ایران را در مورد این استاد بکار می گیرند. کتب ایشان در زمینه آئین دادرسی کیفری سال‌هاست یکی از مراجع اصلی این درس در ایران بوده و خواهد بود.

مواضع شجاعانه استاد آخوندی در دفاع از حقوق مردم و موازین حقوقی سال‌ها زبانزد جامعه حقوقی بوده، آن گونه که بسیاری از فعالان حقوقی مرام و مسلک آزادمنشانه و عدالت خواهانه دکتر آخوندی را الگوی خود قرار داده و با پیروی از سبک اعتدالی و بدور از جهت گیری‌های زودگذر جریان‌های سیاسی منشا آثار مفید برای جامعه بوده و هستند.

متهم باید در برابر بازجو احساس امنیت کند - دکتر آخوندی - سلامت رفتار و پایبندی به حقوق شهروندی دکتر خوندی الگو باشد 

آنان که از نزدیک با مرحوم زنده یاد دکتر آخوندی سروکار داشته‌اند بخوبی بخاطر دارند که این معلم شریف چه ویژگی‌های اخلاقی و انسانی برجسته ای را سرلوحه زندگی آموزشی و معلمی خود قرار داده بود: حضور در اکثر واحدهای دانشگاهی کشور که در سطح کارشناسی ارشد و دکترا رشته حقوق دارند، مهربانی و محبت بی دریغ به دانش پژوهان مختلف، شخصیت دادن زیاد به جوانان طالب علم به ویژه استقبال از رشد بانوان کشور، ترغیب جوانان به پژوهش های نوآورانه، پیشرو و کاربردی مورد نیاز مملکت، ارتباط برقرار کردن بین دانشجویان با مراکز حقوقی و قضایی کشور در راستای تقویت مهارت های عملی آنان، ترغیب دانشوران حقوقی به ارتقای نگرش دفاع از حقوق انسانها و حساسیت نسبت به بی عدالتی ها و قانون شکنی ها از جمله ویژگی های برجسته معلمی آن مرحوم طی چند دهه خدمتگزاری آموزشی به این آب وخاک بود. رویکرد آن مرحوم طی سال‌ها حضور در مناصب مختلف سیستم قضایی به ویژه اداره حقوقی قوه و بخش های تدوین لوایح قضایی و امور آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه نیز همواره معلمی و حق‌گویی و تربیت افراد مختلف برای خدمت صادقانه به اجرای عدالت قضایی در کشور بود.

در جلسه ختم آن زنده‌یاد که در سالن مسجد جامع شهرک غرب در پنج شنبه هفته اول سال جدید برگزار شد طیف گسترده ای از اساتید و حقوقدانان حضور داشتند. در این مراسم برخی از اساتید حقوق به ذکر جنبه هایی از خوبی های آن مرحوم پرداختند از جمله مسئولیت شناسی اجتماعی، پشتکار زیاد ایشان آن گونه که تا آخرین روزهای عمر پر برکت خویش در عرصه آموزشی و پژوهشی فعال بود، آزادگی و حریّت و شجاعت دفاع از حق و نقد موارد خلاف قانون به‌ویژه در عرصه رعایت اصول دادرسی عادلانه و همچنین بی ادعایی و پرهیز از خودنمایی و غرور علمی و اجتماعی.

در مورخ 24/ 1/ 94 جلسه نکوداشت چند دهه خدمات علمی زنده یاد استاد دکتر محمود آخوندی از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با همکاری دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و خانه اندیشمندان علوم انسانی در محل خانه یاد شده برگزار شد که در این مراسم نیز طیف گسترده ای از اساتید و علاقمندان آن مرحوم حضور یافتند. در این مراسم دکتر سید محمد هاشمی استاد برجسته حقوق اساسی برخی از ویژگی های اخلاقی وعلمی آن مرحوم را برشمرد و از این امر انتقاد کرد که در کشورمان تا صاحبنظران و متفکران در قید حیات هستند کمتر قدر آنها دانسته می شود، حال آنکه باید در زمان حیات قدردان یکایک شخصیت‌های زحمتکش اعتلای مملکتمان باشیم.

دکتر محمد آشوری استاد برجسته حقوق جزای دانشگاه تهران سخنران دیگر مراسم نکوداشت دکتر آخوندی بود که ایشان نیز ضمن بازگویی مصادیقی از خدمات آن زنده یاد به ویژه ایستادگی ایشان در مقابل حذف نظام دادسرایی از سیستم قضایی و تلاش برای بازگشت دادسراها، ارائه آثار علمی ماندگار در حیطه مباحث حقوق جزا و آئین دادرسی کیفری و پرورش شاگردان مختلف که امروزه در مناصب مختلف به کشور خدمت می کنند، ابراز امیدواری کرد که راه آن زنده یاد در ابعاد مختلف علمی با جدیت پیگیری شود. آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی عضو شورای عالی قضایی در دهه اول انقلاب نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از اثرگذرای های مرحوم دکتر آخوندی در دهه اول انقلاب در فرایندهای حقوقی و قضایی کشور تصریح نمود که امثال آن مرحوم را براحتی نمی توان پیدا کرد که هم سواد علمی سطح بالایی داشته باشد و هم اینکه از شجاعت بیان حقایق مختلف در مسیر عدالت خواهی برخوردار باشند.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر کشور سرمایه انسانی است که بدون این سرمایه امکان رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار ممکن نیست والحمد لله کشور ما از این جهت برخوردار از نیروهای شایسته زیاد می باشد، اضافه نمود که مرحوم دکتر آخوندی یکی از سرمایه های علمی ارزشمند برای کشور بود که در فراز و فرود های مختلف تاریخ مملکت طی 5 دهه گذشته حضوری فعال در عرصه حقوقی و قضایی داشت و آثار ماندگاری از خود برجای گذاشت.

مرحوم دکتر آخوندی یکی از معدود اساتید برجسته حقوق بود که مانند یکی از همتایان شهیر خود مرحوم استاد دکتر ناصرکاتوزیان خاطرات زندگی خود را در زمان حیاتش منتشر نمود. کتاب «نیم قرن در دادگستری» گزیده خاطرات آن مرحوم از زندگی شخصی و اجتماعی اش است که حاوی نکات درس آموز جالبی برای همگان است.

دکتر محمود آخوندی درگذشت - هاشمی : تلاش برای احیای دادسراها از خدمات دکتر آخوندی بود 

از جمله آخرین آثار منتشره مرحوم زنده یاد استاد دکتر محمود آخوندی جلد هفتم شناسایی آئین دادرسی کیفری با تمرکز بر اثبات بزهکاری و راهنماهای آن می باشد که حاوی نکات مهم علمی است. این اثر با قلم روان و شیوای مرحوم استاد به موضوعاتی پرداخته که باید مورد تعمق جدی حقوقدانان و سیاست گذاران کیفری قرار گیرد. این اثر این ظرفیت را دارد که در صورت پرورش بحث ها توسط متخصصین حقوقی و فقهی بتوان در آینده شاهد تحولات مختلفی در حیطه ادله اثبات در امور کیفری ایران بود. چندین اثر از مرحوم استاد از جمله شرح ایشان بر قانون جدیدی آئین دادرسی کیفری هنوز منتشر نشده که امید است به همت خانواده محترم به ویژه همسر دانشور و فاضل ایشان بزودی در دسترس عموم قرار گیرد.

خداوند به همه توفیق دهد که قدردان اساتید برجسته کشور مانند دکتر آخوندی و امثال ایشان باشند به ویژه تا زمانی که شخصت های علمی و ماندگار در قید حیات هستند و پس از فوت اساتید و متفکران و نیروهای خدوم نیز تلاش‌های علمی آنان باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد تا موجبات اعتلای هرچه بیشتر امور کشور فراهم شود.

خداوند روح این استاد و معلم گرامی را قرین غفران و رحمت واسعه خود قرار دهد و به فرموده پیامبر عظم الشان اسلام که مُرکّب قلم اهل علم ارزشی فراتر از خون شهدا دارد، اجر اخروی بی شمار نصیب زنده یاد دکتر آخوندی نماید و ایشان را با اولیا و مقربان درگاه خود محشور سازد.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.