×

احمدی نیاز اعمال فشار به قوه قضائیه نقض عدالت است

احمدی نیاز اعمال فشار به قوه قضائیه نقض عدالت است

یک حقوقدان گفت اولین تاثیر فشارها به قوه قضاییه نقض عدالت است و زمانی که این اتفاق بیافتد استقلال قوه قضاییه زیر سوال خواهد برد

احمدی-نیاز-اعمال-فشار-به-قوه-قضائیه-نقض-عدالت-است وکیل 

یک حقوقدان گفت: اولین تاثیر فشارها به قوه قضائیه نقض عدالت است و زمانی که این اتفاق بیافتد استقلال قوه قضاییه زیر سوال خواهد برد.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ - قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز 

حسین احمدی‌نیاز ، گفت: طبق قانون اساسی قوه قضاییه قوه‌ای مستقل است و اصل 57 قانون اساسی این موضوع را صراحتا بیان کرده است.

وی با اشاره به اصل 156 قانون اساسی اظهار کرد: طبق این اصل قوه قضاییه از وظایف و تکالیفی برخوردار است که از جمله این تکالیف برخورد با مفاسد، رانت‌ها و باندهایی است که در این زمینه موجب فساد می‌شوند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: هر زمان که قوه قضاییه طبق وظایف و تکالیف خود برخوردی را با این باندها انجام دهد مجرمین متاسفانه به جای پذیرش اتهام خود اقدام به انداختن توپ به حیات قوه قضاییه و فشار آوردن به این قوه می کنند؛ بنابراین آنچه که مطلوب است ایستادگی قوه قضاییه در مقابل این هجمه‌هاست.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: اقتضاء می‌کند که قوه قضاییه در مقابل هجمه‌ها، فشارها و تهدیدها به هیچ وجه نرمش و کوتاهی از خود نشان ندهد؛ زیرا آنچه که موجب اعتماد ملت به قوه قضاییه می‌شود ایستادگی قوه قضاییه در مقابل این گونه فشارهاست.

مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه - سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد 

احمدی‌نیاز ادامه داد: نحوه برخورد با این موضوعات نیز جزو وظایف قوه قضاییه است. این فشارها نباید خللی در وظایف قوه قضاییه به وجود آورد؛ زیرا همین مساله موجب اعتماد ملت به دستگاه قضایی و نشان دادن صلابت این قوه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد فشار به قوه قضاییه چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟ تصریح کرد : اولین تاثیر زیر سوال رفتن قوه قضائیه است؛ زیرا وقتی قاضی نتواند طبق قانون عمل کند و تحت فشارها قرار گیرد یعنی به نوعی عدالت را زیر پا می‌گذارد که این معضل بزرگی خواهد بود، بنابراین لطمه اول به عدالت وارد می‌شود.

این حقوقدان بیان کرد: انتظار تمام جوامع جهانی از قوه قضاییه که یک قوه مستقل محسوب می‌شود این است که در مقابل فشار و تهدید کوچکترین کوتاهی، عقب نشینی یا اهمالی نداشته باشد؛ لذا انتظار می‌رود قوه قضاییه بهتر و بیشتر با این فشارها برخورد کند.

 جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه اولین اثر فشارها به قوه قضاییه نقض عدالت است، گفت: تاثیر فشارها عدالت را پایمال و نقض می‌کند و وقتی که این اتفاق رخ دهد استقلال قوه قضاییه زیر سوال خواهد رفت و اعتماد ملت به عدالت دستگاه قضایی از بین می‌رود.

احمدی نیاز با اشاره به این که قوه قضاییه ملجا و پناهگاه مردم در دادرسی عادلانه است، خاطرنشان کرد‌: زمانی که قوه قضاییه تحت فشار باندها قرار گیرد قطعا این شعار نقض خواهد شد.

وی آثار داشتن دستگاه قضایی مستقل و به تبع آن قاضی مستقل را اقتدار دستگاه قضایی دانست و افزود: مساله این است که مجرمین نباید جرات ارتکاب جرم را پیدا کنند. حال چه مجرمین یقه سفید، چه قدرتمندان و چه طالبان قدرت. هر کدام از این ها نباید احساس امنیت داشته باشند و به جرائم خود ادامه دهند. پس مهمترین اثر اقتدار قوه قضائیه در مقابل اینها این است که این افراد جرات ارتکاب جرم را در جامعه پیدا نکنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.