×

اولویت های دهگانه و راهبردی سازمان زندان ها

اولویت های دهگانه و راهبردی سازمان زندان ها

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اولویت‌های دهگانه این سازمان و برنامه‌های راهبردی آن را ابلاغ کرد

اولویت-های-دهگانه-و-راهبردی-سازمان-زندان-ها

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اولویت‌های دهگانه این سازمان و برنامه‌های راهبردی آن را ابلاغ کرد.

تاریخچه سازمان زندان ها - اصلاح آئین نامه سازمان زندان ها - آئین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور - تفحص از سازمان زندان ها در کمیسیون حقوقی کلید خورد - اعلام نیاز سازمان زندان ها به اعتبارات برای تامین پابندهای الکترونیکی - تصویبنامه در خصوص تعیین مشاغل سخت و زیان آور در سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور 

در بخش هایی از این گزارش آمده است :اولویت‌های دهگانه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور که در حقیقت خط‌ مشی اصلی این سازمان در پیشبرد اهداف اصلاحی و تربیتی است، پس از برگزاری نشست ها و جلسات کارشناسی در کمیته های تخصصی و بر اساس اهداف و برنامه های کلان سازمانی تدوین و طراحی شده است.این اولویت‌ها با لحاظ کردن چالش‌ها، مشکلات و بر حسب اهداف سازمان و با در نظر گرفتن تجربیات گذشته و نیازهای روز طراحی شده است و سازمان زندانها با تمام ظرفیت و امکانات اهداف بلند مدت و میان مدت خود را بر اساس این اولویت‌ها پایه ریزی خواهد کرد.این اولویت‎ها طی نامه ای از سوی دکتر «اصغرجهانگیر» به مدیران ستادی و استانی سازمان زندان‌ها ابلاغ شد. کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان، توسعه و بهسازی فضای نگهداری زندانیان و انتقال زندانها به خارج از شهرها، ارتقای بهره‌وری و توسعه منابع انسانی، ارتقای امنیت پایدار در زندان، توسعه توانمندی و مهارت‌های فردی و اجتماعی زندانیان و.... از جمله مواردی است که در این ابلاغیه مدنظر قرار گرفته است.

 کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان

کاهش جمعیت کیفری زندانیان مهمترین اولویت سازمان زندانهاست زیرا در صورت وجود تراکم جمعیت کیفری ، تمامی برنامه‌های ما تحت‌الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت و سیاست اصلی سازمان زندانها استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی برای تحقق این امر است.

بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - زندان تنها راه مجازات مجرمان نیست - آزادی بیان در زندان 

 توسعه و بهسازی فضای نگهداری زندانیان و انتقال زندان ها به خارج از شهرها

بهسازی فضای نگهداری زندانیان و انتقال زندانها ، خارج از شهرها را اولویت بعدی سازمان زندانها‌ست و یکی از دغدغه های اصلی سازمان زندانها توسعه فضای فیزیکی و استاندارد سازی سرانه امکان زندانیان است که در حال حاضر طرح های مهمی در این زمینه در دست اجراست.

 ارتقای بهره وری و توسعه منابع انسانی

بی‌شک نیروی انسانی کارآمد مهمترین سرمایه هر سازمان است. ارتقای بهره‌وری و توسعه منابع انسانی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های سازمان با هدف ارتقای دانش علمی و به کارگیری نیروهای متخصص در امور زندانبانی طراحی شده است.

 توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد زندان‌های هوشمند

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد زندان‌های هدفمند نیز از مهمترین اولویت‌های سازمان زندانهاست زیرا استفاده از تکنولوژی‌های جدید در عرصه انفورماتیک و ایجاد زندان‌های هوشمند هم در کاهش استفاده از مجازات حبس و هم در بهبود فرآیندها تأثیر بسزایی دارد که در این زمینه نیز اقدامات مهمی از جمله ایجاد سامانه پابندهای الکترونیکی طراحی شده است.

رای متهمان جرائم غیر عمد، حکم زندان صادر نکنید - زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد 

ارتقای امنیت پایدار در زندان

زندان به عنوان یک عامل بازدارنده در خصوص جلوگیری از ارتکاب جرم و یکی از ابزارهای اجرای عدالت در جامعه باید دارای امنیت نظم و قانونمداری باشد تا بتواند کارکرد اصلی خود را در جامعه مختلف کند. ارتقای امنیت پایدار در زندان‌ها می‌تواند ضمن تامین این کارکرد زندان، فضای مناسبی را برای اجرای هرچه بهتر فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی فراهم کند.

 ارتقای سلامت زندانیان

تامین و حفظ سلامت زندانیان یکی دیگر از اولویت‌های سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است. با توجه به این اولویت مهم، سازمان زندان‌ها تمامی توان خود را برای بازگرداندن سلامتی جسمی زندانیان بیمار و حفظ آن با به کارگیری نیروی انسانی متخصص و امکانات روز به کار خواهد گرفت.

 توسعه   و مهارت‌های فردی و اجتماعی زندانیان

مهمترین هدف برنامه‌های اصلاحی و تربیتی، توسعه توانمندی و مهارت فردی و اجتماعی زندانیان است تا شرایط لازم را برای بازگشت شرافتمندانه آنان به جامعه فراهم کند تا ضمن اجرای رسالت اصلاح و تربیت زندانیان زمینه‌های بازگشت مجدد آنان به چرخه جرم را از بین ببرد.

 ارتقای خدمات حمایتی همه خانواده زندانیان

هر چند رویکرد خدمات حمایتی از زندانیان به یک فرهنگ تبدیل شده است اما باید در توسعه و ترویج این فرهنگ همه جامعه بسیج شوند زیرا حمایت از خانواده زندانیان یعنی کاهش آسیب‌های زندان و جلوگیری از ورود افراد به چرخه جرم است .

 زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند 

 اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از منابع

دانش روز مدیریت در پی آن است تا با استفاده بهینه از منابع و اصلاح الگوی مصرف بیشترین بهره‎وری را فراهم کند. سازمان زندان‌ها نیز با تدوین این اولویت در پی آن است تا ضمن تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از شیوه‌های نوین مدیریتی بهره برداری کند.

 ساماندهی بازداشتگاه‌ها

سازماندهی بازداشتگاه‌ها با هدف صیانت از حقوق شهروندی افراد و توسعه عدالت اجتماعی یکی دیگر از اولویت‌های سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است که با توجه به وظیفه سازمانی در پی ارتقای آن خواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.