×

با دیوان سالاری در قوه قضاییه، مشکلات حل نمی شود

با دیوان سالاری در قوه قضاییه، مشکلات حل نمی شود

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت با تقویت سازمان و دیوان سالاری در قوه قضاییه، مشکلات حل نمی‌شود، بلکه باید توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی‌مان در این دستگاه داشته باشیم

با-دیوان-سالاری-در-قوه-قضاییه،-مشکلات-حل-نمی-شود

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: با تقویت سازمان و دیوان سالاری در قوه قضاییه، مشکلات حل نمی‌شود، بلکه باید توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی‌مان در این دستگاه داشته باشیم.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ 

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا امینی در جلسه معاونین منابع انسانی دادگستری‌های سراسر کشور که در معاونت منابع انسانی قوه قضاییه برگزار شد اظهار کرد: پس از تغییرات در تشکیلات ساختاری قوه قضاییه، معاونتی تحت عنوان معاونت منابع انسانی در این دستگاه ایجاد شد. بر همین اساس در این جلسه ما در خدمت معاونین منابع انسانی روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور هستیم.

وی افزود: طبیعی است که در هر دستگاهی عمده‌ترین بخش در نظر گرفته شده، منابع انسانی آن دستگاه است، حتی در سال‌های اخیر می‌بینیم که چنین عنوانی یعنی مدیریت منابع انسانی در تشکیلات فنی و حتی در بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است. در قوه قضاییه هم که انسانی‌ترین دستگاه است نقش نیروی انسانی بی‌بدیل است؛ بنابراین طبیعی است که باید توجه ویژه‌ای به سرمایه انسانی در این دستگاه داشته باشیم.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه 

امینی با بیان اینکه مدیریت اداری در قوه قضاییه، مساله بسیار جدی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود گفت: در دستگاه قضایی علاوه بر این که شبکه‌ و نیروی اداری داریم یک شبکه‌ قضایی هم وجود دارد که نیروی انسانی کار اصلی آن را انجام می‌دهد. ارتباط این امور یک مدیریت قابل توجهی می‌طلبد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: باید نگاه جامع‌تری به مجموعه نیروی انسانی دستگاه قضایی شود تا این مجموعه بتواند برای پیشبرد اهداف دستگاه قضایی برنامه‌های لازم را پیش بینی کند، این همان مدیریت اداری است.

امینی با یادآوری این که ما پذیرفته‌ایم که نیروی انسانی اصلی‌ترین کانون برای هرگونه توسعه‌ای در دستگاه قضایی است که باید به آن متوسل شویم گفت: ما پاره‌ای از مسائل را در حوزه‌ معاونت منابع انسانی رصد می‌کنیم. به دنبال این هستیم که یکسری از مسائل را در درون قوه قضائیه به مدیران بگوییم تا آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند، البته از یاد نبریم که تصمیمات اداری بدون توجه به منابع انسانی تحقق پیدا نمی‌کند و عامل انسانی حرف اول را می‌زند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید بر این که با تقویت سازمان، اداره و دیوان سالاری نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم بلکه باید به مقوله‌ نیروی انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، ادامه داد: در واقع بسیاری از مشکلات بدست نیروی انسانی حل می‌شود و ما باید آن را مهندسی کرده و در مبادی تصمیم‌گیری‌های‌مان قرار دهیم، البته ما نمی‌توانیم به مقولات فرهنگی بی‌توجه باشیم. باید برای تحول در نیروی انسانی فکر کنیم.

امینی یادآور شد: معاون منابع انسانی باید به مقوله‌ آموزش توجه هم داشته باشد؛ چرا که آموزش حرف اول را می‌زند و باید ببینیم که تا چه اندازه با آموزش، سطح نیروی انسانی‌مان جدی‌تر می‌شود، به همین اساس باید همه کارمندان در دستگاه قضایی تعلیم ببینند. ما اگر بهترین قوانین را هم بنویسیم ولی به کار گزارش توجه نکنیم فایده‌ای ندارد. در واقع هیچ توسعه‌ای بدون توجه به کار گزارش ممکن نیست.

سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد  - جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

امینی ادامه داد: موضوع دیگر در دستگاه قضایی این است که باید نظارت در قوه قضائیه جدی گرفته شود. بر همین اساس در هر استان بخش نظارت و ارزشیابی را به وجود آوردیم، البته ناگفته نماند که نظارت دستگاه قضایی بر قضات سیستم خاص خودش را دارد و با این نظارت متفاوت است. در واقع قوه قضاییه باید نظارت بالا داشته باشد و ریسک خطا را بالا ببرد.

امینی با بیان اینکه موضوعات دیگر همچون نقل و انتقالات و ارتقاء در دستگاه قضایی باید جدی گرفته شود گفت: ماموریت دیگری در معاونت منابع انسانی به ما اضافه شده که عبارت است از استعدادیابی و کادرسازی در قوه قضاییه که باید بر روی آن هم کار کنیم.

امینی در پایان گفت: ما در معاونت منابع انسانی باید از نگاه سخت که همان مدیریت اداری است به نگاه نرم که فرآیندکاریست برسیم و باید این دو نگاه را به هم نزدیک کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.