×

شایعترین مخدر مصرف در ایران، مرگ سالانه 3000 ایرانی به دلیل اعتیاد

شایعترین مخدر مصرف در ایران، مرگ سالانه 3000 ایرانی به دلیل اعتیاد

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت گفت سالانه 3000 نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان خود را از دست می‌دهند

شایعترین-مخدر-مصرف-در-ایران،-مرگ-سالانه-3000-ایرانی-به-دلیل-اعتیاد

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: سالانه 3000 نفر بر اثر اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است

دکتر علیرضا نوروزی در اولین سمینار علمی و آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر با تمرکز بر رسانه که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: براساس اطلاعات و آمار سازمان پزشکی قانونی، سالانه 3000 نفر در کشور بر اثر مصرف مواد مخدر فوت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نقش و جایگاه رسانه‌ها در پیشگیری از موادمخدر بسیار موثر است، عنوان کرد: بخشی از سواد سلامت در حوزه مواد مخدر مرتبط با آشنایی درست در خصوص اصطلاحات این حوزه است.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت افزود: باید اطلاعات صحیحی در خصوص غربالگری، کاهش آسیب اعتیاد و ... به مردم داده شود، زیرا براساس اینکه ماهیت این پدیده را چگونه درک کنیم نحوه برخورد ما با موضوع مشخص می‌شود.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

نوروزی با اشاره به اینکه رسانه باید به سمتی حرکت کند که موجب کاهش انگ متصل به اختلالات روانپزشکی شود، ادامه داد: رسانه‌ها باید در حوزه پیشگیری از مواد مخدر ورود کنند تا نگرش‌ها نسبت به این قضیه تغییر کند.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت اظهار کرد: بار بیماری مجموع سال‌هایی است که بر اثر بیماری، ‌ناتوانی یا مرگ از بین می‌رود و سیگار پنجمین عامل بار بیماری‌ها در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در کشور یک میلیون و 325 هزار نفر به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند، ‌عنوان کرد: شایع‌ترین مواد مخدر مصرفی در کشور تریاک، هرویین و پس از آن شیشه است.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت تصریح کرد: نوع اعتیاد تزریقی نگران‌کننده است؛ زیرا موجب انتقال بیماری‌ها از طریق خون می‌شود.

وی اظهار کرد: در دو گروه جمعیتی مردان و زنان بین سن 15 تا 29 سال بار ناشی از اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد )  بیشتر است؛ در واقع اعتیاد برای فرد مصرف‌کننده مواد، تبدیل به تنها منبع کسب لذت و رضایت در زندگی می‌شود و بعد از مدتی فرد کنترل خود را روی مصرف از دست می‌دهد و در نهایت مصرف مواد مخدر و تداوم آن برای فرد اهمیت غیرعادی پیدا می‌کند.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به لزوم ارائه منابع و اطلاعات در خصوص اثرات مواد مخدر بر روی مغز و در نتیجه بروز رفتارهای اجباری در فرد به مردم، خاطرنشان کرد: به طور مثال باید به مردم آموزش داده شود که مصرف سیگار عوارضی از جمله عفونت‌های تنفسی و آسم، فشارخون بالا، دیابت، بیماری کلیوی، پیری زودرس و ... را بر سلامتی افراد دارد.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر 

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد افیونی تضعیف کننده دستگاه اعصاب مرکزی هستند، گفت: باور غلطی است که تصور می‌شود مصرف تریاک موجب کاهش قندخون می‌شود؛ در صورتی که این موضوع درست نیست و حتی کسانی که تریاک استفاده می‌کنند کلسترول بدتری به نسبت افرادی که از این ماده استفاده نمی‌کنند، دارند.

نوروزی در خصوص عوارض استفاده از مواد محرک،‌ اظهار کرد: پرخاشگری، خشونت، حالت جنون، افسردگی، افزایش خطر اقدام به خودکشی و رفتارهای پرخطر و ... از جمله این موارد است.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف الکل در سطح جهان جزو پرعارضه‌ترین مواد مخدر است، افزود: مصرف الکل موجب افت کیفیت زندگی و مرگ زودرس می‌شود، همچنین با بروز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر نیز ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه در آموزش عوارض مصرف مواد مخدر باید از اغراق جلوگیری شود، گفت: مخاطب حرف‌های ما در رسانه‌ها همه مردم جامعه هستند و باید اطلاعات دقیقی به آنها داده شود.

 نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر  

نوروزی با بیان اینکه تجارب بین‌المللی نشان داده که اختلالات مصرف مواد مخدر قابل پیشگیری و درمان‌پذیر است، اضافه کرد: باید کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر در حوزه اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد )  را شناسایی و درمان کنیم؛ باید به عموم مردم و والدین آموزش داده شود که در چنین موقعیت‌هایی چه رفتاری با کودک و نوجوان صورت گیرد.

منبع : خبر آن لاین

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.