×

بانوان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند

بانوان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند

بانوان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند

بانوان-مجرد-بالای-18-سال-منعی-برای-دریافت-گذرنامه-ندارند

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که طبق مصوبه امروز کمیسیون متبوعش، زنان مجرد بالای هیجده سال برای خروج از کشور باید اذن ولی داشته باشند، ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه عصر امروز (یکشنبه) اعضای کمیسیون متبوعش، به ارائه گزارشی از این جلسه در جمع خبرنگاران پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه، مواد دیگری از لایحه گذرنامه بررسی و تصویب شد.

وی افزود: مطابق ماده 15 این لایحه، همه اشخاصی که هیجده سال تمام دارند، می‌توانند تقاضای گذرنامه کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مشمولین وظیفه عمومی با اجازه اداره وظیفه عمومی، می‌توانند گذرنامه دریافت کنند. زنان متأهل در هر سنی با موافقت کتبی شوهر، می‌توانند گذرنامه دریافت کنند. زنان مجرد بالای هیجده سال برای خروج از کشور باید اذن ولی داشته باشند، ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.

وی همچنین تأکید کرد: در این جلسه تصویب شد در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور، حادث شود یا کسانی که به موجب ماده 15 این قانون، صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است، از اجازه خود عدول کنند، از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه وی تا رفع مانع، ضبط می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: همچنین مطابق ماده 17، برای نوزادانی که از والدین ایرانی مقیم خارجی هنگام توقف در ایران متولد می‌شوند، بدون نیاز به موافقت پدر گذرنامه صادر می‌شود و همچنین در مواردی که در خارج از ایران، شوهر ایرانی در کشور محل تولد نوزاد حاضر نباشد، این حکم مجری است.

نقوی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در ادامه جلسه مواد 18، 19، 20 لایحه گذرنامه نیز تصویب شد، مطابق مواد مذکور، مدت اعتبار گذرنامه از تاریخ صدور پنج سال است. گذرنامه برای مسافرت به تمامی کشورها اعتبار دارد، مگر در کشورهایی که دولت جمهوری اسلامی در موارد مقتضی، مسافرت اتباع ایران را به آن کشورها ممنوع یا محدود می‌کند.

وی اضافه کرد: در ادامه جلسه، مواد 21 الی آخر لایحه مذکور مورد بحث قرار گرفت و به تصویب کمیسیون رسید؛ مواد مذکور ناظر بر جعل، کاربرد غیرقانونی و اقدامات خلاف قانون در صدور و بهره‌برداری از گذرنامه و جرایم و مجازات جرایم مذکور است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: در پایان جلسه امروز کمیسیون، کمیته‌های کمیسیون تشکیلات جلسه دادند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.