×

متوسط زمان رسیدگی به شکایات مردمی به 30 روز کاهش یافته است، رسیدگی به 541 شکایت در سال 93

متوسط زمان رسیدگی به شکایات مردمی به 30 روز کاهش یافته است، رسیدگی به 541 شکایت در سال 93

سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضائی نیروهای مسلح با اشاره به کاهش متوسط زمان رسیدگی به شکایات مردمی به 30 روز در این سازمان گفت در سال 93 به 541 فقره شکایت رسیدگی شد

متوسط-زمان-رسیدگی-به-شکایات-مردمی-به-30-روز-کاهش-یافته-است،-رسیدگی-به-541-شکایت-در-سال-93

سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به کاهش متوسط زمان رسیدگی به شکایات مردمی به 30 روز در این سازمان گفت: در سال 93 به 541 فقره شکایت رسیدگی شد.

تدوین پیش نویس آیین نامه آموزش ضابطان قضایی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح - تشکیلات تفصیلی جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح ابلاغ شد - نحوه رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح - نشست های قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح 

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا دائمی، سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضائی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات سازمان قضایی در رسیدگی به شکایات علیه کارکنان گفت: در سال 93 به 541 فقره شکایت رسیدگی شده که از این تعداد 45 فقره مربوط به سال 92 و تعداد 534 فقره شکایت نیز در سال 93 رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: 93 درصدِ مجموع شکایات مانده از سال 92 و وارده سال 93 توسط اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان رسیدگی شده که این میزان در سال 92  بالغ بر 88  درصد بوده و نشان دهنده عملکرد مثبت در این حوزه است.

دائمی گفت: از تعداد 534 فقره شکایات وارده در سال 93، تعداد 99 فقره شکایت واصله مربوط به سفر ریاست قوه قضائیه به استان کرمانشاه در اواخر سال 92 بوده که بیش از 60 فقره آنها به دلیل عدم ارتباط با وظایف سازمان قضایی به سایر مراجع ذی‌ربط ارسال شده است.

پیشگیری از وقوع جرم مهم ترین دغدغه سازمان قضایی نیروهای مسلح است - تدوین پیش نویس آئین نامه آموزش ضابطان قضایی توسطسازمان قضایی نیروهای مسلح 

این مقام قضایی افزود: جهت بررسی شکایات در مجموع 169 جلد پرونده و 24708 صفحه مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی بالاترین آمار شکایات را مربوط به استان تهران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از مجموع 579 فقره شکایات مربوط به سال 93 و قبل آن، تعداد 122 فقره آن مربوط به این سازمان است که تراکم بالای پرونده‌ها نسبت به سایر استان‌ها یکی از دلایل آن است و کمترین نیز مربوط به سازمان قضائی استان خراسان شمالی است که اصلاً شکایتی از این سازمان ثبت نشده است.

دائمی، بیشترین پراکندگی شکایات مردمی را تقاضای اعاده دادرسی و اعمال ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب برشمرد و افزود: این درخواست 22 درصد شکایات را شامل می‌شود و پس از آن، اعتراض به رای یا قرار صادره با 18 درصد و درخواست رسیدگی مجدد با 14 درصد قرار دارد.

سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این که در 80 درصد شکایت رسیدگی شده در سال 93 ایراد و اشکال شاکی، وارد تشخیص داده نشده، گفت: این در حالی است که سازمان بدون اغماض با تخلفات و احیاناً جرایم کارکنان برخورد کرده لیکن برخی شکایات ناشی از عدم آگاهی افراد از قوانین و مقررات و روند رسیدگی است که این اداره کل سعی فراوانی داشته تا شکات را درباره دلایل رد شکایت، ارشاد و راهنمایی لازم بنماید.

وی افزود: در عین حال در نزدیک به 9 درصد شکایات رسیدگی شده، ایرادها و اشکال‌هایی مشاهده شده که منجر به تذکر جهت اصلاح روند رسیدگی و جلوگیری از تکرار چنین ایرادهایی در آینده گردیده است. هم چنین در 7 درصد از شکایات رسیدگی شده، حسب درخواست دادسرای انتظامی قضات، گزارش کامل پرونده تهیه و به مرجع مذکور ارسال و در حدود 4 درصد موارد نیز مراتب به مبادی ذی ربط جهت اقدام، اعلام گردیده است.

دائمی میانگین زمان رسیدگی به شکایات را در سال 1393، حدود 30 روز عنوان کرد و افزود: این مدت در سال 92 حدود 34 روز و در سال 91 به طور میانگین 205 روز بوده است که نشان از کاهش زمان رسیدگی‌ها دارد.

هدف سازمان قضایی نیروهای مسلح ، کمک به اجرای ماموریت ها است - برنامه های سازمان قضایی نیروهای مسلح برای آموزش و نظارت بر ضابطان 

وی در پایان گفت: علاوه بر برخورد قانونی با خاطیان، ایرادها و اشکال‌های مشاهده شده در روند رسیدگی‌ها، به طور جدی تذکر داده شده و مراتب در پرونده ارزشیابی قضات و کارمندان مربوط نیز منعکس گردیده است.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.