×

همایش ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

همایش ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

همایش ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

همایش-ارتقای-سلامت-نظام-اداری-و-مقابله-با-فساد

رییس قوه قضائیه:
احساس حاشیه امن متخلفان باید به خوف تبدیل شود رییس قوه قضاییه با اشاره به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر کوتاه‌کردن دست چپاول‌گران بیت‌المال، گفت: ما آماده‌ایم و دستگاه قضایی در این کار مصمم است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی که در همایش « ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» سخن می‌گفت، با تاکید بر این که ضرورت نظارت بر کسی پوشیده نیست و دستگاهی که مبتلا به فساد است، نبودش بهتر از بودنش است، اظهار کرد: در قانون اساسی دستگاه‌های متعدد نظارتی لحاظ شده است.

رییس قوه قضائیه با اشاره به دستگاه‌های نظارتی نظیر شورای نگهبان، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری و هم‌چنین نقش وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: بدون دستگاه‌های اطلاعاتی، دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند کارآیی مناسبی داشته باشند.

آملی لاریجانی هم‌چنین با بیان این که قانون اساسی و قوانین عادی بحث نظارت را جدی گرفته‌اند، گفت: توقع این است که مسئولان نیز این جدیت را داشته باشند. در حال حاضر با وجود روابط پیچیده اجتماعی و وجود دستگاه‌های متعدد نمی‌توان گفت ما دستگاه نظارتی نمی‌خواهیم، بالاخره در کشور مشکلات مربوط به عدم سلامت اداری وجود دارد و این مختص قوه‌ خاصی نیست.

وی ادامه داد: در دستگاه قضایی در کنار قضات شریف عده‌ای قلیل نیز به دنبال دنیا و ازیاد ثروت هستند و طمع دارند و در کارکنان دولت نیز چنین است؛ عده‌ای دنیاطلب و مدعی‌اند که با زیاده‌خواهی لکه‌ای برای نظام محسوب می‌شوند و این لکه قابل تحمل نیست و دستگاه‌های نظارتی مسئول پیگیری این امر هستند.

آملی لاریجانی مسئولیت‌های نظارتی را از مهم‌ترین مسئولیت‌ها دانست و ادامه داد: مهم‌ترین دستگاهی که بعد نظارتی به او محول شده، دستگاه قضایی است و در عین حال که تلاش‌های زیادی برای وضع نظارت شده، ولی در حدی نیست که مورد قبول مردم و اول از همه مورد قبول خداوند باشد.

رییس دستگاه قضا یادآور شد: در قوه قضائیه تلاش شده اجزای نظارتی قوه کار را پیش ببرند و ان‌شاءالله جریانی سیال برای بحث نظارت در کشور ایجاد شود و کسانی که احساس حاشیه امن می‌کنند، این احساسشان تبدیل به خوف شود.

وی هم‌چنین با بیان این که قانون میان تخلف‌ها تفاوتی نمی‌گذارد و عقل اقتضا می‌کند مهم را بر اهم ترجیح نکنیم،‌ گفت: هنگامی که سراغ یک کارمند ساده بانک که تخلف کوچکی را مرتکب شده می‌رویم با او برخورد می‌کنیم؛ اما باید اول سراغ کسی رفت که میلیون‌ها معوقه دارد و پول را بدون هیچ عذری پرداخت نمی‌کند یا کارمندانی با پررویی و جسارت تمام اسناد دولت را جعل کرده و میلیاردها پول به جیب زده‌اند که این افراد باید خوف داشته باشند، امنیت برای آن‌ها باید به عدم امنیت تبدیل شود. (در این هنگام حاضران در جلسه تکبیر گفتند).

لاریجانی وظیفه سران قوا به ویژه قوه قضائیه را سنگین توصیف کرد و افزود: هیچ یک از ما نمی‌توانیم از مسئولیت خود کنار بکشیم و هیچ عذری بر من موجه نیست که بعد از دو سال فلان قاضی را که مرتکب خطایی شده عوض نکنم.

آملی لاریجانی در ادامه سخنرانی‌اش اظهار کرد: زمانی رییس‌جمهور بیان کردند ما به کمک مردم و دستگاه‌ها دست چپاول‌گران را کوتاه می‌کنیم.

وی افزود: من اینجا می‌گویم که ما آماده‌ایم، دستگاه قضایی در این کار مصمم است و ان‌شاءالله دستگاه‌های اطلاعاتی به ما کمک کنند. خواهشم این است که در کار قضا نیز دخالت نکنند. ان‌شاءالله قوه قضائیه با استقلال بتواند به وظایفش عمل کند.

رییس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اساسنامه شورای دستگاه‌های نظارتی خاطرنشان کرد: کار این شورا باید مبتنی بر هماهنگی باشد. شورا نمی‌تواند فراتر از امر هماهنگی الزام خاصی را برای دستگاه‌های نظارتی بیاورد. کار شورا فقط هماهنگی است و وظایف فراتر درست نیست.

وی در پایان با اشاره به ماده 11 اساسنامه شورای دستگاه‌های نظارتی خاطرنشان کرد: در این ماده آمده است تشکیل شورا با تصویب سران قوا قابل اجراست، ولی هیچ دلیلی ندارد که اساسنامه به امضای سران سه قوه برسد. سران وظایف خاص خود را دارند. این که امضای آن‌ها برای نفوذ کارهای شورا باشد، مستندش چیست؟ به نظر من هیچ مستندی ندارد.


 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.