×

افزایش مبلغ جریمه راهکار اصلی کاهش تخلفات رانندگی نیست، محرومیت های اجتماعی و رانندگی کارساز است

افزایش مبلغ جریمه راهکار اصلی کاهش تخلفات رانندگی نیست، محرومیت های اجتماعی و رانندگی کارساز است

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی راهور فاتب افزایش مبالغ جریمه را به عنوان راهکار اصلی کاهش تخلفات رانندگی مؤثر ندانست و گفت اعمال محرومیت‌های اجتماعی و رانندگی می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین راهکار در پیشگیری از وقوع تخلفات مؤثر واقع شود

افزایش-مبلغ-جریمه-راهکار-اصلی-کاهش-تخلفات-رانندگی-نیست،-محرومیت-های-اجتماعی-و-رانندگی-کارساز-است

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی راهور فاتب افزایش مبالغ جریمه را به عنوان راهکار اصلی کاهش تخلفات رانندگی مؤثر ندانست و گفت: اعمال محرومیت‌های اجتماعی و رانندگی می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین راهکار در پیشگیری از وقوع تخلفات مؤثر واقع شود.

جریمه های رانندگی در کنار تسهیلات ترافیکی باشد - سازوکار جدید رسیدگی اعتراض به جرایم رانندگیتصویبنامه در خصوص تعیین مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه ساز - تحلیل حقوقی قانون تخلفات رانندگی - قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی - شرایط رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی 

 سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشتی راهکارهای کاهش تخلفات رانندگی را به شرح ذیل عنوان کرد:«جریمه‌های رانندگی (Enforcment) یکی از اصول سه‌گانه مدیریت ترافیک است که به منظور برقراری نظم و انضباط در عبور و مرور و مجازات رانندگان متخلف و جلوگیری از تکرار تخلفات مورد استفاده عوامل پلیس راهور قرار می‌گیرد.

جریمه‌های رانندگی زمانی بازدارنده خواهند بود که سه مؤلفه شدت، سرعت و قطعیت جریمه مدنظر قانونگذاران و مجریان قانون قرار گیرد. در این راستا تنها با افزایش مبالغ جریمه‌های رانندگی نمی‌توان انتظار داشت که تخلفات رانندگی در سطح جامعه کاهش یابد. بلکه اگر هر یک از متخلفین پس از ارتکاب تخلف، به سرعت با مجازات متناسب با آن تخلف روبه‌رو شوند و با قاطعیت و بدون اغماض با آنها برخورد شود مطمئناً شاهد کاهش تخلفات در سطح جامعه خواهیم بود.

علاوه بر این باید دو اصل آموزش رانندگان و مهندسی راه نیز (به عنوان دو رأس دیگر مثلث اصول مدیریت ترافیک) مدنظر قرار گیرد تا با بهره‌مندی از هر سه اصل، تخلفات رانندگی در سطح جامعه کاهش یابد.

جنبه های حقوقی کنترل نامحسوس تخلفات رانندگی - تحلیل جرم شناختی قانون جدید تخلفات رانندگی - جرایم ناشی از تخلفات رانندگی

در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای کنترل عبور و مرور و کاهش تخلفات رانندگی در سطح شهر از سه روش زیر توأمان بهره می‌گیرند:

الف) اعمال جریمه‌های رانندگی با مبالغ بالا و ابلاغ جریمه به رانندگان متخلف با سرعت و قاطعیت.

ب) اعمال محرومیت‌های اجتماعی و حقوقی برای شخص متخلف که از جریمه‌های رانندگی نشأت می‌گیرند. در کشورهای توسعه یافته، پس از ارتکاب تخلف و ابلاغ جریمه به وی، سوء پیشینه‌ای در سوابق رانندگی راننده متخلف در نظر گرفته می‌شود که محرومیت‌های اجتماعی برای شخص به دنبال دارد. به عنوان مثال شخص متخلف به راحتی در اداره یا سازمانی استخدام نخواهد شد و یا شخص متخلف شاغل، جایگاه و رتبه خود را در محل کار از دست می‌دهد و یا از حقوق وی کاسته می‌شود و یا حتی ممکن است شغل خود را از دست بدهد بنابراین جریمه رانندگی در کشورهای توسعه یافته محرومیت‌های اجتماعی سنگین را در پی دارد.

ج) جریمه‌های رانندگی در افزایش حق بیمه سالانه رانندگان وسایل نقلیه تأثیر می‌گذارد به نحوی که شرکت بیمه‌گر مبالغ بیشتری به علت سابقه تخلف رانندگی از شخص بیمه‌گزار دریافت می‌نماید و یا حتی در مواردی که تخلف فرد از جمله تخلفات حادثه‌ساز باشد از بیمه نمودن وی خودداری می‌نماید و فرد را در دسته رانندگان پرخطر قرار می‌دهد. البته ادارات بیمه راهکارهای تشویقی نیز برای رانندگان قانونمند در نظر گرفته است به طوری که رانندگان قانونمند از تسهیلات و تخفیف‌های ویژه‌ای برای بیمه خودرو از شرکت بیمه کسب می‌کنند.

رسیدگی به اشتباهات و اعتراضات تخلفات رانندگی - قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب اسفند 89

بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که صرفاً نبایستی به افزایش مبالغ جریمه به عنوان اصلی‌ترین راهکار کاهش تخلفات رانندگی توجه نمود؛ زیرا در بسیاری از موارد به دلیل تمکن مالی بعضی از افراد متخلف، امکان پیشگیری از تکرار تخلف در این قبیل افراد وجود نخواهد داشت؛ فلذا اعمال محرومیت‌های اجتماعی و رانندگی می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین راهکار در پیشگیری وقوع تخلفات مؤثر واقع شود. پس شایسته است قانونگذار و مسئولین امر در این خصوص برنامه‌ریزی نموده و تصمیمات مقتضی اتخاذ نمایند.»

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.