×

رشد 460 درصدی دستمزد پزشکان خانواده

رشد 460 درصدی دستمزد پزشکان خانواده

در حالی که در نخستین روزهای سال 93 علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آسیب‌شناسی و اجرای گام به گام برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال آینده خبر داد

رشد-460-درصدی-دستمزد-پزشکان-خانواده

در حالی که در نخستین روزهای سال 93 علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آسیب‌شناسی و اجرای گام به گام برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال آینده خبر داد روز گذشته محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، اعلام کرد: منابع پیش‌بینی شده برای برنامه پزشک خانواده نسبت به سال 92 از افزایش چشمگیری برخوردار شده به طوری که دستمزد پزشکان این طرح در سال جاری 460 درصد رشد داشته است.

چالش پزشکان بیکار تا معطل ماندن طرح پزشک خانواده - آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر - افزایش 10 هزار تومانی حق ویزیت پزشکان بخش خصوصی - پزشکانی که شرافت خود را نفروختند / حق ویزیت به نسبت تمکن مالی 

ابتدای سال 84 بود که نظام ارجاع در قالب برنامه پزشک خانواده به عنوان مناسب‌ترین استراتژی برای پیاده‌سازی برنامه بیمه سلامت در کشور اجرایی شد. طرحی که از هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری می‌کند و بیمار با قرار گرفتن در مراحل اصولی پزشکی دیگر نیازی نیست برای یک بیماری سرپایی و جزیی به چند متخصص مراجعه کند. بر اساس این طرح، خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی از سوی پزشک خانواده ارایه می‌شود تا اهدافی مانند کنترل هزینه‌های ناشی از خدمات تکراری، افزایش پاسخگویی به بیمار، امکان پیگیری خدمات ارائه شده به بیمار و تشکیل پرونده سلامتی برای همه افراد جامعه محقق شود. وضعیت طرح پزشک خانواده در ایران در حالی دنبال می‌شود که در بسیاری از کشورهای اروپایی این طرح اجرا می‌شود و حتی درپایتخت کشوری مانند لندن هیچ فردی بدون مراجعه به پزشک عمومی به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کند.

   طرح از 2 برنامه پنج ساله عقب مانده است

در این میان، بر اساس گفته علیرضا زالی، رییس سازمان نظام پزشکی کشور مبنی بر اینکه طبق ماده 91 قانون برنامه چهارم قرار بر این بود تا پایان برنامه چهارم توسعه، بیمه سلامت با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع استقرار یابد اما این اتفاق نیفتاد. این در حالی است که اگر نظام ارجاع در سال گذشته مستقر و اجرایی شده بود حالا موضوعی با عنوان بحران اشتغال پزشکان عمومی برای جامعه پزشکی کشور مطرح نبود. از سوی دیگر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت نیز معتقد است: اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می‌برد، بنابراین اگر طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع ابتدای همان سال 84 اجرا شده بود در حال حاضر خبری از این‌ همه پزشک عمومی بیکار نبود. روند کند اجرای نظام ارجاع در کشور در حالی است که این طرح از جمله اقدا‌م‌هایی است که از دو برنامه پنج ساله تدوین شده کشور عقب مانده است.

 نارضایتی مردم و پزشکان از تعرفه ها - حقوق بیمار از واقعیت تا عمل 

اما با این حال چند روز پیش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گزارشی از وضعیت افزایش سرانه پزشک خانواده روستایی ارایه داد که طبق آن سرانه این بخش از 21 هزار و 346 تومان در سال 92 به 96 هزار و 500 تومان در سال 93 بر اساس تفاهمنامه منعقده بین معاونت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران، مهمترین اقدام در جهت تقویت برنامه پزشک خانواده روستایی، عشایری و شهرهای زیر 20 هزار نفر بود. همچنین افزایش تعداد پزشک خانواده از 4 هزار و 567 نفر در سال 92 به 6 هزار و 397 نفر در اسفند 93، یعنی جذب یک‌هزار و 830 پزشک جدید برای مناطق محروم، دومین اقدام انجام شده در این عرصه بود. این در حالی است که معاون بهداشت وزیر بهداشت سال گذشته اعلام کرد برای ارائه خدمات درمانی به 23 میلیون روستایی، نیازمند تامین 7 هزار و 600 پزشک در مراکز بهداشتی درمانی مناطق روستا هستیم. البته در این میان بر اساس این گزارش شاهد افزایش تعداد ماما برای هرچه بهتر انجام شدن این برنامه به میزان 348 نفر نیز هستیم به طوری که تعداد ماماها از 4 هزار و 718 نفر در سال 92 به 5 هزار و 66 نفر در سال 93 رسید.

   تا پایان برنامه پنجم هم اجرا نمی‌شود

اگرچه در قانون برنامه پنجم توسعه توجه خاصی به پیگیری نظام ارجاع یا همان پزشک خانواده شده است، طرحی که تا اتمام برنامه پنجم باید فراگیر شود اما حسینعلی شهریاری، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اجرای این طرح به صورت کلان را تا پایان برنامه پنجم متصور نیست. این در حالی است که کشورهای پیشرفته دنیا با بهره‌مندی از این طرح هزینه درمان را کاهش و سرعت درمان را افزایش داده‌اند.  در این میان برخی از کارشناسان و حقوقدانان بر این باورند که طرح‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر مانند پزشک خانواده از ضمانت اجرای کافی و حمایت قانونگذار برخوردار نیستند و از سویی چون طرح پزشک خانواده طرحی کلان است که نیازمند برنامه‌ریزی، توجه و بودجه کافی است، نمی‌توان امیدوار به  همگانی شدن این برنامه تا پایان برنامه پنجم بود.  اما به هر صورت به نظر می‌رسد تلاش مسئولان در بخش سلامت در ماه‌های گذشته بیش از گذشته شده به طوری که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: با توجه به منابع پیش‌بینی شده برای برنامه پزشک خانواده نسبت به سال 92 از رشد و افزایش چشمگیری برخوردار بوده است. به عقیده وی، با توجه به فعالیت‌های انجام شده می‌توان سال خوبی را برای طرح پزشک خانواده متصور شد.

کبیر اضافه می‌کند: تا پایان سال 93، هزینه‌ها براساس تعرفه‌های جدید به طور کامل به استان‌ها پرداخت شده است. تلاش بر این بوده تا براساس مفاد تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت صد درصد هزینه‌های سطح یک ارجاع روستایی پرداخت شود.

قوانین حوزه خطاهای پزشکی و حقوق بیمار - قوانین دال بر حمایت حقوق بیمار در ایران نداریم 

   توجه به سازمان‌های بیمه‌گر

از سوی دیگر برای پیشروی بهتر طرح نظام ارجاع این مقام مسئول معتقد است که سازمان‌های بیمه‌گری که در بخش درمان روستایی کار می‌کنند، لازم است همانند وزارت بهداشت در حوزه اجرایی مورد توجه بیشتر قرار بگیرند و همچنین در امر پایش و نظارت فعالیت بیشتری داشته باشند.

اما نکته‌ای که در این میان کبیر به آن اشاره می‌کند افزایش 460 درصدی حقوق و دستمزد پزشکان خانواده است. به گفته وی،  اگر پزشکان مشکلی در خصوص حقوق دریافتی خود دارند می‌توانند به وزارت‌خانه بهداشت و همچنین بیمه سلامت مراجعه و مشکلات خود را در میان بگذارند تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم.

حق ویزیت 

تمامی اظهارنظرها درباره نظام ارجاع یا طرح پزشک خانواده در حالی است که این طرح از سال 84 با توافق صورت گرفته میان مجلس و دولت در روستاهای سراسر کشور به اجرا درآمد. پس از گذشت 5 سال یعنی در 23 بهمن سال 89 به صورت آزمایشی در شهرهایی با جمعیتی کمتر از 50 هزار نفر در چهار استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و ‌بختیاری و کردستان اجرا شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در تمام نقاط کشور همه‌گیر می‌شد. اما اجرای این طرح مهم که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های درمان خانوارها شده، حتی نظام دارویی کشور را اصلاح کند و راهکار مناسبی برای رعایت عدالت نسبی در توزیع خدمات درمانی کشور باشد، به دلیل نبود بودجه با قدم‌‌هایی آهسته گام برمی‌دارد در صورتی که رفع ریشه‌ای بسیاری از مشکلات بخش سلامت کشور در گروی اجرای این برنامه است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.