×

تصمیم‌سازی برای واردات دارو با ارز آزاد

تصمیم‌سازی برای واردات دارو با ارز آزاد

با وجود اولویت دارو برای اختصاص ارز مرجع، اسناد موجود نشان می‌دهد که برخی منابع تصمیم ساز در دولت به دنبال کاهش یا حذف ارز مرجع برای دارو هستند که نتیجه آن گرانی دارو تا حدود 3 برابر نرخ فعلی است

تصمیم‌سازی-برای-واردات-دارو-با-ارز-آزاد وکیل 

با وجود اولویت دارو برای اختصاص ارز مرجع، اسناد موجود نشان می‌دهد که برخی منابع تصمیم ساز در دولت به دنبال کاهش یا حذف ارز مرجع برای دارو هستند که نتیجه آن گرانی دارو تا حدود 3 برابر نرخ فعلی است.

بر اساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، تصمیماتی در دولت در حال شکل گیری است که بر اساس آن اختصاص ارز مرجع برای دارو به جز موارد اضطراری حذف شود و از این پس دارو با ارز آزاد وارد کشور است که با توجه به تفاوت حدود 3 برابری نرخ ارز مرجع با نرخ ارز آزاد این تصمیم به افزایش 3 برابری قیمت دارو برای مردم منجر می‌شود.

طی ماههای گذشته موضوع اختصاص ارز دارو به عنوان یکی از موضوعات چالش برانگیز در رسانه‌ها مطرح شد،مسئولان وزارت بهداشت نسبت به اختصاص نیافتن به موقع ارز دارو و ترخیص نشدن دارو به همین علت گلایه کردند و از طرف دیگر کمبود برخی اقلام دارویی در بازار برای مردم نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

در پی گلایه‌های مردم نسبت به کمبود برخی اقلام دارویی از جمله داروهای سرطانی و گران شدن آنها و نیز هدایت بیماران برای تهیه داروهای کمیاب به بازارهای غیر مجاز مانند ناصر خسرو، مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به تخصیص نیافتن کافی ارز برای دارو هشدار دادند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد هشدار داد که فقط تغییر نرخ ارز مرجع از هزار و 50 تومان در سال گذشته به 1226تومان در سال جاری به تنهایی موجب گرانی حدود 16 درصدی دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

بنابراین اگر قرار باشد دارو و مواد اولیه دارویی با نرخ ارز آ‌زاد وارد کشور شود، رشد قیمت دارو بسیار بیشتر خواهد بود که برای مردم غیر قابل تحمل است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.