×

کاهش 50 درصدی اعتباات حوزه سلامت

کاهش 50 درصدی اعتباات حوزه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر کاهش 50 درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال گذشته، تصریح کرد با وجود این، حق نداریم تعهدات خود را نسبت به بیماران تالاسمی، هموفیلی و کلیوی کاهش دهیم

کاهش-50-درصدی-اعتباات-حوزه-سلامت وکیل 

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر کاهش 50 درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: با وجود این، حق نداریم تعهدات خود را نسبت به بیماران تالاسمی، هموفیلی و کلیوی کاهش دهیم.

جایگاه حق سلامت در اسناد بین الملل - آغاز طرح تحول نظام سلامت - وضعیت حقوقی تصرفات اشخاص بیمار - حقوق بیماران در برخورداری از خدمات فوریت های پزشکی 

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در سومین نشست سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بیماری‌ها گفت: بیماری‌های زیادی از جمله اوتیسم، ای.بی و دیگر بیماری‌ها در کشور وجود دارند که نیاز به توجه و حمایت دارند.

وی افزود: توجه وزارت بهداشت بیشتر به چهار بیماری که در دوره‌ای به عنوان بیماری خاص شناخته شده‌اند، بوده است در حالی که بیماری‌هایی چه بسا دردناک‌تر و دارای مشکلات بیشتر در جامعه وجود دارند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بهتر است مسیر بیماری‌ها را در وزارت بهداشت تغییر دهیم و به جای اینکه اداره بیماری‌ها را مامور مدیریت بیماری‌ها کنیم، از انجمن‌های مرتبط با بیماری‌ها بخواهیم در برنامه‌ریزی‌های ما مشارکت کنند.

حقوق بیمار از واقعیت تا عمل - قوانین حوزه خطاهای پزشکی و حقوق بیمار

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: اقداماتی که وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌ها انجام می‌دهد، دولتی است و باید امکان حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد را برای حدود 50 تا 60 بیماری که نیاز به توجه دارند، فراهم کرد و حوزه درمان، ساماندهی بیماری‌ها در سطح کشور را در قالب سازمان‌های مردم نهاد انجام دهد.

وی یادآور شد: در حوزه دولتی و در وزارت بهداشت هر قدر هم اداره‌های عریض و طویل برای درمان بیماری‌ها ایجاد کنیم، رسیدگی و رفع مشکلات بیماری‌ها مشکل خواهد بود زیرا نیروی کافی و اعتبارات لازم وجود ندارد.

وی به وظایف سنگین معاونت درمان در اجرای طرح بزرگ تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این معاونت با تعداد نیروهای مشخص و با مشکلاتی که در خصوص تامین و هزینه کرد منابع وجود دارد و با همان بستر قبلی در حال ارایه بسته‌های خدماتی در حوزه درمان در قالب طرح تحول سلامت است.

وی همچنین به بازدید اخیر خود از آسایشگاه بیماران اعصاب و روان سرای احسان اشاره کرد و افزود: در این آسایشگاه مجموعه‌ای تعداد 13 هزار نفر مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی را معاینه کرده‌اند و 500 نفر از مبتلایان به این بیماری اکنون در این آسایشگاه بستری هستند که از خانواده‌های اکثر آنها نیز اطلاعی در دست نیست و بسیاری از بیماران اعصاب و روان این آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط و مشکلات اقتصادی دولت و کاهش 50 درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال 93، تأکید کرد: اگر وزارت بهداشت می‌خواهد برای بیماران اقدامی انجام دهد باید از همین مسیر و افراد توانمندی که خارج از وزارت‌خانه حتی می‌توانند یک وزارتخانه را اداره کنند، بهره‌مند شود.

قوانینی دال بر حمایت حقوق بیمار در ایران نداریم 

قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: نمی‌توانیم در وزارت بهداشت به دلیل کاهش اعتبارات، تعهدمان را نسبت به بیماران تالاسمی، هموفیلی و کلیوی که در 20 ماه گذشته خدمات دریافت کرده‌اند، کاهش دهیم و اگر از مسیر انجمن‌ها اقدام می‌کردیم، کار ارائه خدمات به این بیماران سهل‌تر و عملی‌تر بود.

وی گفت: فرصت‌های حضور خیران را نیز فراهم نکرده‌ایم و باید 50 نوع بیماری موجود را معرفی می‌کنیم تا فرصت خدمتگزاری از سوی کسانی که می‌خواهند در این حوزه کمک کنند، فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌های خوب سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم در حوزه کمک به بیماران موفق باشیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.