×

تاکید صادقی بر کارا آمد سازی نهاد داوری در جلوگیری از طلاق

تاکید صادقی بر کارا آمد سازی نهاد داوری در جلوگیری از طلاق

سومین جلسه کارگروه ازدواج و طلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد

تاکید-صادقی-بر-کارا-آمد-سازی-نهاد-داوری-در-جلوگیری-از-طلاق

سومین جلسه کارگروه " ازدواج و طلاق" ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد.

عطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق -  منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - شکوائیه به دلیل ثبت نکردن واقعه طلاق  - همه چیز درباره طلاق توافقی -  طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ - همه چیز درباره طلاق توافقی - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ -  حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان 

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی با تاکید بر بیانات مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار مسئولان عالی قوه قضائیه با ایشان در مورد موضوع طلاق، در مورد راهکارهای قضایی کاهش آمار طلاق راه کارهایی ارائه کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان پیشنهادهایی برای تعیین نقش قوه قضاییه در پیشگیری از طلاق، راه اندازی مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده در کنار دادگاه های خانواده را از جمله این طرح ها دانست و افزود: تربیت و به کارگیری قضات تخصصی خانواده و قضات زن مشاور و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل تربیت مشاوران ویژه خانواده از جمله پیشنهادات قوه قضاییه برای جلوگیری از کاهش طلاق در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اهتمام مسئولان قوه قضائیه بر احیای سنت "حکمیت قرآنی و کارآمد سازی نهاد داوری" در جلوگیری از طلاق، به موارد دیگری مانند لزوم اخذ نظر مشاور از سوی دادگاه‌ها در هنگام رسیدگی به پرونده‌های درخواست طلاق را نیز مورد اشاره قرار داد.

طلاق توافقی ، مراحل و شرایط وقوع آن چگونه است ؟ - وکالت زوجه در طلاق و تفویض حق طلاق به او - اثبات تاریخ وقوع طلاق و رجوع با شهادت شهود مانع قانونی ندارد - عدم ثبت واقعه ازدواج و طلاق و رجوع 

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین تشکیل شوراهای تخصصی حل اختلاف خانوادگی و نیز تقویت دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در حل و فصل دعاوی خانواده را دیگر پیشنهاد های قوه قضاییه برای جلوگیری از طلاق عنوان کرد.

در ادامه جلسه نیز گزارش تهیه شده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان "برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق"، در خصوص راهکارهای عملی کاهش نرخ طلاق مطرح و مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

در این گزارش با اشاره به نقش و تاثیر مشاوران خانواده در ترویج ازدواج آسان و پایدار و جلوگیری از طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) ، لزوم تدوین دستورالعمل تشخیص صلاحیت حرفه‌ای این مشاوران با همکاری وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به هدفگذاری برای توقف رشد نرخ طلاق در سال اول اجرای آن، لزوم کاهش سالانه نرخ طلاق به میزان 5 درصد نسبت به سال قبل در طول اجرای برنامه تا پایان سال ششم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

دستور بعدی جلسه، به بررسی برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص داشت که نماینده این وزارتخانه ضمن تاکید بر تدوین برنامه فراگیر به منظور افزایش نقش آزمایش‌های پیش از ازدواج در جلوگیری از ازدواج نامناسب، اجرای دقیق " سیاست‌‍‌های جامع جمعیتی" را به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از طلاق مورد تاکید قرار داد.

در بخش دیگری از برنامه پیشنهادی وزارت بهداشت مواردی مانند گسترش شمول آزمایش های اعتیاد پیش از ازدواج به ترکیبات شایع مانند ترامادون و اکستازی، تقویت ابزارها و روش‌های تشخیص اعتیاد، راه‌اندازی مراکز جامع خدمات مشاوره، معطوف شدن مشاوره به پیشگیری از طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) در 5 سال نخست ازدواج و مدیریت موثر روابط جنسی هم مورد اشاره و تاکید قرا رگرفته است.

دادخواست طلاق توافقی - دادخواست طلاق به لحاظ عدم اجرای عدالت بین دو همسر - تفاوت حق طلاق و وکالت برای طلاق -  ازدواج دوم زوج و حق طلاق برای زن - طلاق خلع چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ - ماهیت طلاق های به حکم دادگاه - طلاق در کانادا - طلاق در سایر ادیان 

بعد از سخنان نماینده وزارت بهداشت، اعضا ضمن تاکید بر لزوم شمول پوشش بیمه بر خدمات وزارت بهداشت در این زمینه، کلیت برنامه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قوه قضائیه را از تصویب گذراندند.

در این جلسه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر آموزش و پرورش و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز حضور داشتند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.