×

کنگره طب و قضا فصل مشترک موضوعات پزشکی و فقهی، حقوقی است

کنگره طب و قضا فصل مشترک موضوعات پزشکی و فقهی، حقوقی است

عضو دبیرخانه علمی پنجمین همایش سراسری طب و قضا، فلسفه برگزاری همایش طب و قضا را بررسی موضوعات مبتلابه جامعه حقوقی قضایی و پزشکی دانست و گفت کنگره سراسری طب و قضا که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده فصل مشترک موضوعات پزشکی و حقوقی قضایی است

کنگره-طب-و-قضا-فصل-مشترک-موضوعات-پزشکی-و-فقهی،-حقوقی-است وکیل 

عضو دبیرخانه علمی پنجمین همایش سراسری طب و قضا، فلسفه برگزاری همایش طب و قضا را بررسی موضوعات مبتلابه جامعه حقوقی قضایی و پزشکی دانست و گفت: کنگره سراسری طب و قضا که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده فصل مشترک موضوعات پزشکی و حقوقی قضایی است.

محورهای مهم همایش طب و قضا معرفی شد - ضرورت های  برگزاری همایش طب و قضا ، چالش های پیش روی پزشکان و قضات - چهارمین همایش سراسری طب و قضا در شیراز آغاز شد - سومین همایش سراسری طب و قضا 

 دکتر عباس مینوی با بیان این مطلب افزود: به طور معمول در همایش‌های طب و قضا موضوعاتی که قضات در زمینه مسائل پزشکی با آن مواجه هستند و بالعکس نکات و موضوعاتی که پزشکان قانونی به عنوان کارشناسان مورد اعتماد دستگاه قضایی برای پاسخگویی به استعلامات قضایی با آن برخورد می کنند، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: پنجمین همایش سراسری طب و قضا با موضوع قانون مجازات اسلامی از منظر پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) و در قالب سه محور ارزیابی دیدگاه مقنن در قبال جنایت بر منافع، واکاوی دیدگاه مقنن در قبال صدمات وارد بر اعضا و چالش‌های روان‌پزشکی در قانون مجازات اسلامی در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

دومین همایش سراسری طب و قضا برگزار می شود - ارسال 192 مقاله به دبیرخانه چهارمین همایش طب و قضا 

مینوی خاطرنشان کرد: به منظور بررسی منسجم موضوعات و محورهای همایش، کارگروه‌هایی در استان‌ها تشکیل شده که با حضور مدیران کل پزشکی قانونی استان، کارشناسان پزشکی قانونی، قضات، حقوقدانان و اساتید حقوق و پزشکی و کارشناسان استانی در رشته های متناسب با موضوع کارگروه برگزار می شود.

به گفته وی نتایج جلسات کارگروه‌های استانی به دبیرخانه همایش در ستاد سازمان ارسال و ضمن بررسی و جمع‌بندی نهایی برای ارائه در همایش آماده می‌شود.

مدیرکل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور به تشکیل کارگروه‌هایی در ستاد سازمان نیز اشاره کرد و افزود: در ستاد سازمان سه کارگروه مجزا در خصوص هر یک از محورهای همایش تشکیل شده است که در کنار کارگروه های استانی ابهامات و سئوالات موجود در این زمینه را بررسی می کند.

وی درباره کارگروه ستادی تبیین جنایت بر منافع تصریح کرد: در جلسات این کارگروه که تاکنون دو جلسه آن برگزار شده کارشناسانی از مرکز تحقیقات قوه قضاییه، دفتر حقوقی قوه قضاییه، حوزه علمیه قم، مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی در قم، کارشناسان و اساتید رشته‌های مختلف پزشکی و حقوق و نیز کارشناسان و صاحبنظران سازمان حضور داشتند.

 آنچه مراجعان نزاع باید درباره پزشکی قانونی بدانند - طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند

مینوی مهم‌ترین موضوع مورد بحث در این جلسات را بررسی مفهوم اختلالات اسفنکتری و جنسی عنوان کرد و گفت: حالات مختلف اختلالات اسفنکتری (اختلالات ادراری و مدفوعی) در مصدومین ناشی از صدمات اعصاب مرکزی و تطبیق آن‌ها با مواد قانون مجازات اسلامی مرتبط نظیر مواد 704، 705 و 652، مفهوم عنن از نظر پزشکی، فقهی و قانونی و .... بررسی شد که نتایج خوبی نیز از مباحث ارائه شده به دست آمد.

این کارشناس پزشکی قانونی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات موجود در قانون جدید مجازات اسلامی خاطرنشان کرد: هر چند قانون مجازات اسلامی جدید نسبت به قانون قبلی پیشرفت‌هایی داشته و برخی ابهامات موجود در آن برطرف شده، اما در برخی مواد قانونی قانون جدید به ویژه در بخش دیات هنوز مواردی از ابهام وجود دارد که این موضوع موجب برداشت‌های و تفسیرهای مختلف توسط کارشناسان پزشکی قانونی و حتی قضات و حقوقدانان شده است.

وی اظهار کرد: یکی از این موارد ابهام موضوع اختلالات اسفنکتری و تطبیق مصادق آن با ماده قانونی است که تلاش می کنیم در نشست‌های تخصصی همایش طب و قضا و کارگروه‌های آن ابهامات موجود را برطرف کنیم و به زبان مشترکی در این خصوص دست یابیم.

جنون در پزشکی قانونی -  آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی -  تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1394 ابلاغ شد 

مینوی یکی از فواید جلسات کارگروه‌های همایش طب و قضا را آشنایی حاضران در جلسه به ویژه قضات، فقها، حقوقدانان و ... با موضوعات پزشکی دانست و عنوان کرد: برخی کارشناسان حاضر در جلسات کارگروه های طب و قضا در تدوین لایحه‌های قضایی نقش قابل توجهی دارند و امید است آشنا شدن آنان از نزدیک با مسائل پزشکی موجب شود در آینده تدوین و تصویب قوانین به گونه‌ای صورت گیرد که در عمل به آن‌ها ابهامات کمتری وجود داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: بهتر است مجلس و قوه قضاییه در تدوین قوانین پزشکی از صاحب‌نظران و کارشناسان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استفاده بیشتری به‌عمل آورند تا این قوانین در تفسیر و اجرا با مشکلات کمتری مواجه و کارشناسی‌ها به شکل دقیق‌تری انجام شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.