×

بررسی مفهوم عضو و مصادیق آن در کمیته علمی همایش طب و قضا

بررسی مفهوم عضو و مصادیق آن در کمیته علمی همایش طب و قضا

عضو کمیته علمی پنجمین همایش سراسری طب و قضا با اشاره به برخی ابهامات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 گفت یکی از موارد چالش‌برانگیز در قانون جدید مجازات اسلامی مربوط به ماده 563 این قانون است که به عضو مربوط می شود

بررسی-مفهوم-عضو-و-مصادیق-آن-در-کمیته-علمی-همایش-طب-و-قضا

عضو کمیته علمی پنجمین همایش سراسری طب و قضا با اشاره به برخی ابهامات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 گفت: یکی از موارد چالش‌برانگیز در قانون جدید مجازات اسلامی مربوط به ماده 563 این قانون است که به عضو مربوط می شود.

محورهای مهم همایش طب و قضا معرفی شد - ضرورت های  برگزاری همایش طب و قضا ، چالش های پیش روی پزشکان و قضات - چهارمین همایش سراسری طب و قضا در شیراز آغاز شد - سومین همایش سراسری طب و قضا 

 علی‌اصغر قربانی افزود: ماده 563 قانون مجازات اسلامی در مورد دیه اعضای زوج و فرد است؛ در این ماده آمده که از بین بردن اعضای فرد و از بین بردن هر دو عضو زوج یک دیه کامل دارد. این ماده قانونی در اجرا و در تطبیق مصادیق، با ابهاماتی همراه بوده که از جمله موضوعات مهمی است که در جلسات کارگروه تخصصی، در حال بحث و بررسی است.

وی درباره ابهامات موجود در اجرای ماده 563 قانون مجازات اسلامی و تطبیق مصادیق آن اظهار کرد: به عنوان مثال، یکی از اعضایی که در حوادث به ویژه سوانح رانندگی دچار آسیب می شود طحال است. تا پیش از ابلاغ قانون جدید - از آنجا که در شرع برای طحال دیه تعیین نشده - برای صدمات یا از بین رفتن طحال ارش در نظر گرفته می‌شد اما با حاکمیت قانون جدید مجازات اسلامی، ظاهر ماده 563 در قانون یادشده حکایت از امر دیگری داشت.

دومین همایش سراسری طب و قضا برگزار می شود - ارسال 192 مقاله به دبیرخانه چهارمین همایش طب و قضا 

قربانی ادامه داد: به دنبال ابلاغ و لازم‌الاجرا شدن قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در عمل سئوالات و اشکالاتی در امر کارشناسی‌های پزشکی قانونی به ویژه در حوزه معاینات بالینی در خصوص برخی مواد قانونی مطرح شد که از جمله مهم‌ترین آنها موضوع ماده 563 قانون مجازات اسلامی بود. بدین روی با عنایت به اهمیت و گستردگی موضوع، مسئولین سازمان پزشکی قانونی را بر آن داشت تا یکی از محورهای همایش طب و قضا را که زمینه ساز تعامل هرچه بیشتر بین پزشکان قانونی، قضات و حقوقدانان است به آن اختصاص دهند و در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی و بحث قرار گیرد. در حال حاضر علاوه بر ستاد سازمان در برخی استان‌ها نیز با تشکیل کارگروه‌های تخصصی متشکل از افراد مجرب و کارشناسان خبره، اساتید حقوق، فقها و صاحب‌نظران پزشکی قانونی موضوع در حال بررسی است.

این کارشناس پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت پذیرفته در مورد ماده 563 قانون مجازات اسلامی دو دیدگاه کلی مطرح گردیده؛ دیدگاه نخست مبین این نکته است که ماده 563 قانون مجارات اسلامی موضوع جدیدی نیست و تنها در صدد بیان سنجش دیه اعضای زوج و فرد است. دیدگاه دوم حکایت از آن دارد که ماده 563 قانون جدید مجازات اسلامی است و در مقام بیان این مطلب است که هر عضوی در بدن واجد دیه است.

قربانی افزود: با عنایت به صدور آراء متفاوت در مورد موضوع واحد، هیات عمومی دیوان عالی کشور تشکیل جلسه داد رأی وحدت رویه به شماره 740 در تارخ 18/ 1/ 94 در مورد طحال صادر شد. بر اساس این رای برای صدمات یا از بین رفتن طحال باید ارش تعیین کرد و قانون حاکم را همان ماده 449 قانون مجازات اسلامی دانسته است.

پنجمین همایش طب و قضا 27 آبان ماه برگزار می شود 

به گفته وی در حال حاضر، در جلسات کارگروه ها بحث و تبادل نظر در خصوص عضو و ابهامات موجود ادامه دارد تا نتایج حاصل پس از جمع بندی نهایی در همایش طب و قضا - که فرصت مغتنمی با حضور مقامات محترم قضایی و مسئولین محترم سازمان پزشکی قانونی و کارشناسان خبره این سازمان است - ارائه شود.

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.