×

بیکاری جوانان و برنامه ریزی 23 دستگاه اجرایی

بیکاری جوانان و برنامه ریزی 23 دستگاه اجرایی

رتبه 21 نرخ بیکاری برای ایران در میان کشورهای منطقه

بیکاری-جوانان-و-برنامه-ریزی-23-دستگاه-اجرایی وکیل 

رتبه 21  نرخ بیکاری برای ایران در میان کشورهای منطقه

ترک تحصیل و بیکاری از عوال افزایش بزهکاری - لایحه ای برای رفع بیکاری استان های محروم ارئه شود - رابطه بیکاری و پیدایش جرم

در حالی محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس روز گذشته از افزایش نرخ بیکاری جوانان خبر می‌دهد که این مشکل سال‌هاست از زبان مسئولان مختلف بیان شده و در این میان کاندیداهای انتخاباتی در هر دوره‌ای از طرح این مشکل و ارائه راه‌حل‌ برای آن بیشترین سود را برده‌اند.

23 دستگاه اجرایی به طور مستقیم و غیرمستقیم متولی امور مربوط به جوانان در کشور هستند، جوانانی که بیشترین میزان جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند. به عقیده کارشناسان، بیکاری جوانان زیر 30 سال کشور از مرز بحران گذشته و بسیار پیچیده شده تا جایی که نرخ بیکاری جوانان در استان مازندران به بیش از 50 درصد رسیده و این نرخ در جمعیت زنان ایلامی بیش از 86 درصد است.

افزایش نرخ بیکاری زنان - 3 رشته دانشگاهی با بیشترین درصد بیکاری 

همواره یکی از مهمترین و پرچالش‌ترین مسئله‌ای که دولت در حال حاضر در بخش داخلی با آن مواجه است، موضوع بیکاری جوانان و ناتوانی دولت در انجام برنامه‌های بزرگ در این بخش است. در این میان علی ربیعی، وزیر کار معتقد است: با افت شدید قیمت نفت و از سویی بزرگ بودن دامنه بیکاری در کشور، نمی‌توان تاثیر تلاش‌های دولت را در این بازار بزرگ مشاهده کرد؛ از این‌رو 400 هزار شغل ایجاد شده در سال 93 اصلا دیده نشد. اما آمارها به ثبت رسیده در زمینه بیکاری جوانان در سال 93 چه می‌گویند؟ آمارهای مربوط به بیکاری گروه سنی 15 تا 24 ساله کشور نشان می‌دهد که بیکاری مردان و زنان در این گروه سنی تا 50 درصد نیز بالا رفته است.

آمارهای رسمی کشور درباره بیکاری جوانان زیر 30 سال کشور نیز حاکی از آن است که تلاش بسیاری از کارجویان برای دستیابی به شغل بی‌نتیجه مانده و از این‌رو، کشور در این بخش با نوعی بیکاری انباشته شده، روبه‌رو است. در حالی که نرخ عمومی بیکاری در سال گذشته 1/12 درصد بوده، جوانان در حال سپری کردن روزهای بیکاری با نرخ عمومی 8/29 بودند.

توزیع نامتوازن ثروت در کشور

از سوی دیگر، بیکاری جوانان زیر 30 سال کشور از 3/15 درصد در قم در بهترین شرایط تا 50 درصد در مازندران در بدترین شرایط در نوسان بوده که فاصله 8/34 درصدی بیکاری در بین استان‌ها نشان‌دهنده تاثیر مستقیم محل زندگی در بیکاری و اشتغال و همچنین توزیع نامتوازن امکانات و ثروت در کشور است که باعث ایجاد استان‌های برخوردار و استان‌های کمتر برخوردار و حتی محروم شده است.

رنج زنان سرپرست خانوار از بیکاری 

بالاترین نرخ‌های بیکاری

در این میان آنچه که می‌توان درباره اوضاع بیکاری جوانان زیر 30 سال در استان‌ها گفت این است که بالاترین نرخ‌های بیکاری جوانان مربوط به استان‌هایی مانند ایلام با 44 درصد، چهارمحال و بختیاری با 4/47 درصد، خراسان‌شمالی 4/40 درصد، کرمانشاه با 2/45 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 47 درصد، گیلان 6/40 درصد، لرستان 1/41 و مازندران با 50 درصد است. البته اوضاع برخی استان‌ها مانند بوشهر با 5/18 درصد، قم 3/15 درصد، کرمان و همدان با 5/17 درصد بهتر است. دستکم در این 3 استان کشور بیکاری جوانان زیر 20 درصد قرار دارد. اما اوضاع بیکاری زنان جوان بسیار بدتر از نرخ عمومی بیکاری و نرخ بیکاری مردان است به طوری که بیکاری زنان در استان ایلام 4/86 درصد است. در عین حال متوسط نرخ بیکاری زنان زیر 30 سال کشور 5/54 درصد است. اما بالاترین نرخ‌های بیکاری زنان مربوط به استان‌های اردبیل با 2/51 درصد، اصفهان 53، البرز 9/55، ایلام 4/86، چهارمحال و بختیاری 1/80 درصد، خراسان‌رضوی 5/69، خراسان‌شمالی 55، خوزستان 5/63 درصد، فارس 70، قزوین 7/58 درصد، کردستان 1/55، کرمانشاه 6/61 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 7/64، گلستان 7/69، لرستان 7/81، مازندران 1/64، مرکزی 5/62 و هرمزگان 1/73 درصد است.

با این توضیح و ارایه نرخ بیکاری جوانان در استان‌ها به اعتقاد سعیدی دولت پاسخ قانع کننده‌ای درباره اشتغال جوانان نمی‌دهد و امروز و فردا می‌کند اما این موضوع به طور جدی از طریق کمیسیون‌های مربوطه در مجلس پیگیری می‌شود.

این موضوع که در آستانه روز جهانی جوان مطرح می‌شود اهمیت آن را با توجه به اینکه اشتغال این گروه سنی جزو مباحث مهم هر جامعه‌ای است، بیشتر می‌کند، زیرا نیروی مولد هر کشوری جوانان هستند. با این توضیح به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در بودجه امسال هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان از سوی دولت در نظر گرفته شده بود اما با نظر موافق نمایندگان مجلس این اعتبار به 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. با این حال این اعتبار رقم قابل ملاحظه‌ای است و چنانچه دولت بخواهد اقدام‌هایی در جهت رفع مشکل اشتغال جوانان انجام دهد، این امکان وجود دارد.

اعتباراتی که هزینه نشده است!

نکته قابل تامل دیگر مطرح شده از سوی سعیدی این است که با پیگیری‌هایی که مجلس انجام داده، مشخص شده که دولت هیچ اقدامی برای اشتغال جوانان انجام نداده و این اعتبار نیز هزینه نشده است. به گفته وی، بر اساس اطلاعات موجود و شواهد به دست آمده نرخ بیکاری جوانان افزایش داشته و در این میان پاسخ دولت در مقابل پیگیری مجلس در این زمینه قانع‌کننده نبوده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری در کشور و تغییرات آن در فاصله سال های 84 تا 92 نشان می‌دهد که از سال 84 تا 87 نرخ بیکاری در مسیر بهبود قرار داشته اما پس از آن تا سال 91 کشور شاهد افزایش نرخ بیکاری بوده است.

 با این حال، دولت امیدوار است تا سال 1404 بتوان نرخ بیکاری را در کشور تک رقمی کرد. این در حالی است که وضعیت بازار کار ایران و جایگاه آن در بین کشورهای منطقه نشان می‌دهد ایران فاصله بسیار زیادی با نرخ بیکاری تک رقمی دارد. قطر با 6 دهم درصد دارای بهترین نرخ بیکاری در منطقه و در این بخش ایران دارای رتبه 21 است.

آنچه بدیهی است این است جوانی که شغلی ندارد، نمی‌تواند ازدواج کند، میزان امید به زندگی در او کاهش می‌یابد، و به تبع آن خانواده فرد هم با یکسری مشکلات روبه‌رو می‌شود. از این‌رو، موضوع اشتغال جوانان موضوعی مهم است که همچون زنجیره‌ای عوامل مختلف یک جامعه سالم و پویا را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.