×

ثبت اختراعات کیفی تر شده است، ثبت حدود 900 اختراع در چهارماه

ثبت اختراعات کیفی تر شده است، ثبت حدود 900 اختراع در چهارماه

رییس مرکز امور مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام ثبت حدود 900 اختراع در چهارماهه اول امسال، گفت میزان ثبت اختراعات با اجرای ثبت تحقیقی کیفی تر شده است

ثبت-اختراعات-کیفی-تر-شده-است،-ثبت-حدود-900-اختراع-در-چهارماه

 رییس مرکز امور مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام ثبت حدود 900 اختراع در چهارماهه اول امسال، گفت: میزان ثبت اختراعات با اجرای ثبت تحقیقی کیفی تر شده است.

حقوق مادی و معنوی ثبت اختراع تغییر تشریفات ثبت اختراع با تصویب آیین نامه ای جدید صورت گرفت - مراحل انجام کار ثبت اختراع - وقتی اختراع ادعایی ، جدید نباشد ثبت آن محکوم به بطلان است و ذینفع می تواند بطلان آن را از دادگاه بخواهد - ضمانت اجرای حق اختراع ( patent ) 

محمدحسن کیانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا با اعلام این خبر، افزود: با تصویب قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری در سال 86 و اجرای آن در سال 87، تصور براین بود که میزان ثبت اختراعات کاهش یافته، در حالی که چنین نبوده است.

وی اضافه کرد، در سالهای 81 تا 87 که نظام ثبت اعلامی ( ثبت بدون بررسی ) بوده، به ترتیب، 581، یکهزار و 46، یکهزار و 884، سه هزار و 34، چهار هزار و 600، هفت هزار و 451 و 10 هزار و 341 اختراع به ثبت رسیده است.

کیانی با بیان اینکه از سال 87، اجرای نظام ثبت اختراع تحقیقی و اثباتی شد، ادامه داد: براساس این قانون، اختراع باید بررسی ماهیتی و سپس ثبت شود که از سال 88 تا 93 به ترتیب، 6 هزار و 99، پنج هزار و 282، پنج هزار و 82، چهار هزار و 668، سه هزار و 435 و 2 هزار و 851 اختراع ثبت شده است.

نظام حق اختراع ایران - ناآگاهی مخترعان از حقوق مادی و معنوی - حمایت از نرم افزار بر اساس حق اختراع - تقلب در کسب و پیشه و مشابه سازی و تجاوز به حق اختراع دیگری - ضمانت اجراهای نقض حقوق معنوی مخترعان 

رییس مرکز امور مالکیت معنوی با ارائه گزارش عملکرد چهارماهه سال 94، اظهار داشت: در بازه زمانی فروردین تا آخر تیرماه امسال نیز ، 1139 اظهار نامه ثبت اختراع داخلی و 22 اظهارنامه ثبت اختراع خارجی به این مرکز واصل شده که 279 اختراع داخلی و 19 اختراع خارجی به ثبت رسیده است.

** وصول بیش از پنچ هزار اظهارنامه و ثبت بیش از یکهزار علامت

کیانی همچنین از پنج هزار و 424 تقاضای داخلی و خارجی برای ثبت علامت در چهارماهه اول امسال خبر داد و گفت: چهار هزار و 981 مورد از اظهارنام های ثبت علامت داخلی و 443 مورد نیز خارجی بود که یکهزار و 54 علامت داخلی و 72 علامت خارجی در این بازه زمانی به ثبت رسیده است.

به گفته وی در بازه زمانی فروردین تا آخر تیرماه امسال همچنین، یکهزار و 71 اظهارنامه ثبت بین المللی مادرید و 43 مورد اظهارنامه ثبت بین المللی لیسبون برای ثبت نشان جغرافیایی وصول شد.

موضوع ثبت اختراعات باید هم اختراع باشد هم نوآوری - سازوکارهای قانونی ثبت اختراعات 

کیانی در تعریف نشان جغرافیایی گفت: نشان جغرافیایی نشانه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی می باشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشانه جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: محصولات کشاورزی معمولا دارای کیفیتی هستند که نشأت گرفته از محل تولید آنهاست و تحت تاثیر فاکتورهای جغرافیایی محلی خاص نظیر آب و هوا و خاک می باشند. اینکه آیا یک نشانه بعنوان نشانه جغرافیایی عمل می کند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کنننده دارد.

کیانی با بیان اینکه استفاده از نشانه های جغرافیایی به محصولات کشاورزی محدود نمی شود، گفت: نشانه های جغرافیایی می توانند کیفیت خاص یک محصول را که بواسطه عوامل انسانی که در محل تولید آن محصول وجود دارند، برجسته و نمایان سازند، نظیر سنتها و مهارت های خاص تولید و محل منشأ می تواند یک روستا، یک شهر، یک منطقه یا یک کشور باشد.

صیانت از حقوق مخترع ، از ثبت تا تجاری سازی - حقوق و مدیریت ثبت اختراع 

رییس مرکز امور مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان میزان اظهارنامه واصله طرح صنعتی از فروردین تا پایان تیرماه امسال را سه هزار و 360 مورد عنوان کرد و گفت: یکهزار و 21 تقاضا برای ثبت طرح صنعتی در این بازه زمانی به ثبت رسیده است.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.