×

راهنمایی برای آنهایی که دلشان بچه می‌خواهد

راهنمایی برای آنهایی که دلشان بچه می‌خواهد

گروه اجتماعی- کم نیستند افرادی که حاضرند هر کاری انجام دهند تا بعد از ازدواج، احساس مادر یا پدر شدن را تجربه کنند گاهی برای فرار از صحبت‌های عمه وخاله و نیش زبان های فامیل، گاهی برای آنکه عصای دستی درآینده داشته باشند و گاهی نیز برای آنکه به قولی صدای ونگ ونگ بچه ای را بشنوند و زندگی‌شان رنگی دیگری بگیرد، دنبال بچه‌دار شدن هستند این گزارش متعلق به همه آنهایی است که نمی توانند باردار شوند و می‌خواهند کودکی را از آن خود کنند

راهنمایی-برای-آنهایی-که-دلشان-بچه-می‌خواهد وکیل 

گروه اجتماعی- کم نیستند افرادی که حاضرند هر کاری انجام دهند تا بعد از ازدواج، احساس مادر یا پدر شدن را تجربه کنند. گاهی برای فرار از صحبت‌های عمه وخاله و نیش زبان های فامیل، گاهی برای آنکه عصای دستی درآینده داشته باشند و گاهی نیز برای آنکه به قولی صدای ونگ ونگ بچه ای را بشنوند و زندگی‌شان رنگی دیگری بگیرد، دنبال بچه‌دار شدن هستند. این گزارش متعلق به همه آنهایی است که نمی توانند باردار شوند و می‌خواهند کودکی را از آن خود کنند.

در حال حاضر و براساس قوانین کشور ما، یک زوج جوان که توانایی بچه دار شدن را ندارند، می‌توانند یک کودک بی سرپرست را به فرزندی بپذیرند. البته به همین سادگی‌ها هم نیست، کلی شرط و شروط دارد. در کشور ما دو نوع کودک وجود دارد که پدر یا مادری از او نگهداری نمی‌کند، در گروه اول بچه های بی سرپرستی قرار دارند که علاوه بر پدر و مادر، هیچ قیمی ندارند. دسته دومی کودکانی هستند که پدر و مادر ندارند، اما قیمی دارند یا پدر و مادر به طورکامل سرپرستی از آنها را به عهده نمی‌گیرند. این بچه‌ها را بد سرپرست می‌نامند و طبق قانون بهزیستی، تنها، بچه های بی سرپرست به فرزندی سپرده می‌شوند.

کودک بی سرپرست قبل از آنکه به فرزندخواندگی سپرده شود، باید تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرارگرفته باشد، به عبارتی قبل از سپردن کودک به پدر و مادر جدید باید از طریق مراجع قضایی، سرپرستی طفل به سازمان بهزیستی سپرده شده باشد.

به استان‌های همجوار نروید

این را هم به یاد داشته باشید، کارهای مربوط به فرزندخواندگی درهر استان درهمان استان انجام می‌شود. یعنی کمیته‌هایی به نام کمیته ستادی استان و کمیته شبه خانواده استان بررسی‌های لازم را درحوزه فرزندخواندگی انجام می‌دهند. اعضای کمیته هم از مدیرکل بهزیستی استان، معاون امور اجتماعی بهزیستی، کارشناس شبه خانواده استان، کارشناس فرزندخواندگی، مددکار و کارشناس حقوقی استان تشکیل شده است.

کودکانی را می‌توان به عنوان فرزند خوانده انتخاب کرد که تمامی تلاش‌ها و کوشش‌های حرفه ای برای شناسایی والدینشان بی نتیجه مانده باشد و مسوولان بهزیستی امیدی به بازگشت کودک به خانواده خودش را نداشته باشند.

اگر توان مالی دارید، سراغ بچه بروید

در بحث فرزندخواندگی یکی از موارد بسیار مهم، توان مالی خانواده خواهان کودک است، بهزیستی اگر بخواهد بچه‌ای را به زوجی بسپارد، باید مطمئن شود که آنها تمکن مالی دارند. باغ، ویلا و خانه دوبلکس لازم نیست، اما زوج جوان باید بتوانند حداقل‌های یک زندگی آرام را برای کودکی که به فرزندی می‌پذیرند، فراهم کنند.

علاوه بر پول، زن و مرد خواهان بچه باید سالم هم باشند. نه اینکه لازم باشد زن و مرد به اندازه شرکت درآزمون خلبانی سالم باشند و مثلا حتی یک دندان پوسیده هم در دهانشان نباشد، اما ابتلا به بیماری صعب العلاج، مانع فرزندخواندگی است.

هرگونه اعتیاد نیز زن و مرد را از داشتن یکی از بچه های بهزیستی محروم می‌کند. یادتان باشد هرچند برابر قانون فرزندخوانده از پدر و مادر قانونی خود ارث نمی‌برد، والدین زمان پذیرش فرزندخواندگی باید یک سوم اموال خود را از طریق دفترخانه های رسمی یا مراجع قضایی به فرزند خود بدهند.

افتتاح حساب پس انداز، بیمه آتیه یا روش های قانونی اطمینان بخش دیگر نیز می‌توانند از راهکارهایی باشند که به موازات صلح اموال انجام می‌شود.

لیست شرایط اجباری

قصد نداریم شما را دلسرد کنیم. اما باید بدانید قوانین فرزندخواندگی کمی سخت بوده و یکسری قوانین ثابت دارد که استثنا بردارهم نیست. این شرایط را به یاد داشته باشید : زن و مرد خواهان سرپرستی باید ایرانی باشند، آنها باید در ایران زندگی کنند، حداقل 5 سال از تاریخ ازدواجشان گذشته باشد، ضمن این که در این مدت نیز نباید فرزندی به دنیا آورده باشند.

ضمن آنکه سن یکی از زوجین باید بالای 30 سال باشد. به موارد بالا، صلاحیت اخلاقی و نداشتن سوءسابقه را نیز اضافه کنید.

حالا قلم و کاغذ را آماده کنید و این مدارک را که زمان ارایه درخواست باید به همراه داشته باشید، یادداشت کنید: تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه زن و مرد، تصویر سند ازدواج، گواهی ناتوانی در بچه دار شدن که باید از پزشک متخصص زنان و زایمان گرفته شود، گواهی پزشکی قانونی در مورد عقیم بودن زن و مرد یا یکی از آنها، حکم سرپرستی آزمایشی که باید از مراجع قضایی گرفته شود، برگ عدم سوءپیشینه کیفری زن و شوهر گواهی سلامت جسم و روان از پزشکی قانونی برای هر 2 نفر، گواهی تمکن مالی که می‌تواند فیش حقوقی، فتوکپی سند ماشین، منزل مسکونی یا هر ملک دیگری باشد گواهی سلامت از پزشک که مبتلا نبودن زن و شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج را تایید کند وگواهی عدم اعتیاد.

همه مراحل یک موفقیت

اگر با همه این موارد ذکرشده، هنوز هم درصدد هستید کودکی را به خانه خود بیاورید و عزم خود را جزم کرده و البته تمام شروط را نیز دارید، باید بدانید که در اولین مرحله باید در کلاس‌های مشاوره قبل از فرزندپذیری شرکت کنید. یعنی قبل از تشکیل کمیته فرزندخواندگی، زن و شوهر باید در این جلسات مشاوره شرکت کرده که نتیجه آن نیز در پرونده درج می‌شود. کلاس‌ها که تمام شد و پرونده به کمیته فرزندخواندگی رسید، در صورتی که رای کمیته نسبت به پدر و مادر خواهان فرزند مثبت باشد، آنها در فهرست نوبت قرار می‌گیرند. زوجی که در فهرست قرارگرفتند، با فرا رسیدن نوبتشان برای انتخاب فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند. پدر و مادر جدید وقتی کودکی را انتخاب کردند از سوی بهزیستی به دادگاه معرفی می‌شوند و دادگاه نیز حکم سرپرستی موقت را صادر می‌کند. این مدت دوره آزمایشی پدر و مادر به حساب می‌آید. در این دوره 6 ماه زمان به والدین جدید داده می‌شود و مسوولان بهزیستی در این مدت 3 بار زندگی کودک را مورد بازدید قرار می‌دهند. اگر در این بازدیدها مشخص شود که این زوج، مورد مناسبی برای سرپرستی طفل هستند، بالاخره با رای نهایی دادگاه، آنها والدین قطعی کودک می‌شوند. این را هم به یاد داشته باشید که حکم سرپرستی ابدی و ازلی نیست و اگر سازمان بهزیستی تشخیص دهد کودک در زندگی جدید آسیبی می‌بیند و والدین شایستگی لازم را ندارند، حکم سرپرستی با هماهنگی دادگاه فسخ می‌شود.

قانونی که سختی‌ها را از بین برد

برای از بین بردن برخی مشکلات لوایح جدیدی در مجلس مطرح شد، در این لوایح افرادی که تک فرزند دارند ، می‌توانند فرزند دیگری را به فرزندخواندگی بگیرند، لازم نیست زن و مرد مقیم ایران باشند و زن‌های تنها نیز می‌توانند سرپرستی کودکی را عهده بگیرند. در حال حاضر براساس قانون، زنان مجرد هم می‌توانند فرزند خوانده داشته باشند. زنان مجرد بالای 30 سال هم توانایی پذیرش حضانت فرزند را خواهند داشت.

علاوه بر این پدر و مادری که دارای فرزند هستند و توانایی پذیرش حضانت فرزند دیگری را دارند، می‌توانند کودک دیگری را هم به فرزندخواندگی بپذیرند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.