×

سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری

سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت اگر حدود مالکیت‌های دولت در عرصه‌های کشور شفاف و عرصه‌ها سنددار شوند، ارتکاب جرم زمین‌خواری به مراتب کم‌تر می‌شود

سند-دار-کردن-اراضی-دولتی-به-منظور-کاهش-زمین-خواری

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر حدود مالکیت‌های دولت در عرصه‌های کشور شفاف و عرصه‌ها سنددار شوند، ارتکاب جرم زمین‌خواری به مراتب کم‌تر می‌شود.

احمد تویسرکانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ - منطقه خوزستان اظهارکرد:‌ در اجرای قانون تعیین تکلیف ساختمان‌ها و اراضی فاقد سند، کار با فرایندی جدید در مجموعه اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک در حال انجام است.

وی ادامه ‌داد: در این فرایند، تقاضای صدور سند بر خلاف رویه‌های سابق به صورت غیرحضوری و در شبکه انجام می‌شود. اشخاص در این روش باید تقاضای خود را از طریق پورتال سازمان در قالب فایل الکترونیکی ارسال و سپس اصل مدارک را به سازمان پست کنند تا تشکیل پرونده انجام شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تقاضاها در هیاتی مرکب از یک قاضی و نمایندگانی از مسکن و شهرسازی، جهادکشاورزی و رییس اداره ثبت اسناد و املاک منطقه، بررسی و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

تویسرکانی با بیان این‌که 420 هیات و دبیرخانه در سراسر کشور برای بررسی تقاضای صدور سند تشکیل شده و در حال فعالیت هستند،‌ افزود: تاکنون نزدیک به 500 هزار تقاضا از طریق سایت سازمان واصل شده و هیات‌ها در حال رسیدگی به این پرونده‌ها هستند.

وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که باید در جهت کاهش جرم زمین‌خواری و تعدی به بیت‌المال انجام شود، سنددار کردن آن‌ دسته از اراضی است که متعلق به دولت است. با این اقدام اشخاص از لحاظ قانونی دیگر نمی‌توانند این اراضی را متصرف شوند.

رییس سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور گفت:‌ حدود 140 میلیون هکتار از مجموعه حدود 165 میلیون هکتار عرصه کل کشور، جزو منابع طبیعی و جنگل‌ها است که اقدامات جدی برای کاداستری کردن این مجموعه از اراضی و صدور اسناد مالکیت آن‌ها، در حال انجام و پی‌گیری است.

تویسرکانی افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور متولی حفاظت از این عرصه‌ها و عرصه‌های کل کشور است که برای تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به اسناد کاداستری یا برای سنددار کردن آن اراضی که تاکنون سند نداشته‌اند، هماهنگی‌های لازم با این سازمان انجام شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص میزان اسنادی که در 9 ماهه امسال در کل کشور صادر شده‌اند، اظهارکرد: در 9 ماهه امسال یک میلیون و 548 هزار و 762 برگ سند مالکیت در سراسر کشور صادر شده است و 99 درصد کل اسناد مالکیتی که در این مدت در سراسر کشور صادر شده به صورت کاداستری (تک‌برگ) بوده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.