×

جمع آوری معتادان در راستای پیشگیری از وقوع جرم

جمع آوری معتادان در راستای پیشگیری از وقوع جرم

اعتیاد یکی از مهم‌ترین عوامل بروز جرم در جامعه است، به طوری که مسئولان قضایی عامل 80 تا 90درصد جرایم را اعتیاد عنوان می‌کنند

جمع-آوری-معتادان-در-راستای-پیشگیری-از-وقوع-جرم

اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) یکی از مهم‌ترین عوامل بروز جرم در جامعه است، به طوری که مسئولان قضایی عامل 80 تا 90درصد جرایم را اعتیاد عنوان می‌کنند و این در حالی است که سهم معتادان متجاهر و خیابانی در بروز جرایم بیشتر از سایر جرایم است و بنابراین نهادهای مسئول برای پیشگیری از بروز جرم، باید معتادان را از سطح شهرها جمع‌آوری می‌کنند و در این راه جدیت مسئولان قضایی برای جمع‌آوری و ساماندهی معتادان بیشتر از سایر دستگاه‌ها است.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است

  امضای تفاهم‌نامه پیشگیری از وقوع جرم

از آنجایی که اعتیاد منشا بسیاری از جرایم محسوب می‌شود به‌طوری که تونلی برای ورود به جرم است بر این اساس مسئولان در‌راستای کاهش تعداد معتادان از سطح شهرها اقدام می‌کنند این در حالی است که جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر از امضای تفاهم نامه پلیس مبارزه با مواد مخدر و شوراهای شهری و روستایی در حوزه پیشگیری از اعتیاد خبر می‌دهد.

 روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

سردار مرتضی میرزایی که مبارزه با مواد مخدر را یکی از اولویت‌های ناجا می‌داند معتقد است که با پیگیری‌ها و تدابیر اتخاذ شده توفیقاتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال گذشته در حوزه کشفیات و دستگیری‌ها در سطح کشور به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه کنترل مرزهای شرقی و مبادی ورودی در اولویت پلیس قرار دارد، بیان می‌کند: در 6ماه نخست امسال بالغ بر 235 تن مواد مخدر کشف شده است.

این در حالی است که میرزایی در راستای پیشگیری از جرم از رشد 10 تا 15 درصدی کشفیات موادمخدر خبر می‌دهد.

 جمع‌‌آوری 64 معتاد پرخطر و کارتن خواب از سطح شهر گرگان

با توجه به اهمیت موضوع جمع‌آوری معتادان، دستگاه‌های قضایی نیز برای پیشگیری از جرم دست به کار شدند به طوری که معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب گرگان از جمع‌آوری 64 معتاد پرخطر و کارتن خواب از سطح شهر گرگان خبر می‌دهد.

امیررضا رمضانی  با بیان این که این معتادان در قالب طرحی که با مشارکت دادسرای مرکز استان و پلیس مبارزه با مواد مخدر گرگان جمع آوری شده‌اند، خاطرنشان می‌کند: 44 نفر از این معتادان، پرخطر بودند که به مرکز ترک اعتیاد، ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد )  معرفی شدند.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر -  نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر 

این در حالی است که به گفته وی نگاه ویژه قانونگذار به این دسته از افراد به صورت بیمار است و معتادان مجرم شناخته نشده‌اند، البته این قبیل افراد اگر پس از ترخیص از مراکز ترک اعتیاد، دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورند مجرم محسوب خواهند شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب گرگان برخورد با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان موادمخدر را در اولویت کاری می‌داند که در این راستا نیروهای مردمی ستاد حفاظت اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرا نقش فعالی در شناسایی و معرفی سوداگران مرگ به پلیس موادمخدر استان دارند.

 سرقت خرد مهمترین جرم معتادان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک نیز معتقد است بسیاری از سرقت‌های خورد توسط معتادان صورت می‌گیرد، توضیح می‌دهد: این افراد با انگیزه به دست آوردن پول مواد مورد نیازشان دست به این کار می‌زنند.

سعید احمدزاده با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان در اولویت قرار دارد، می‌گوید: سامانه 129 ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری آبیک یا پلیس 110 تماس گرفته و موضوع را گزارش دهند. البته به گفته وی همه تقصیرها را نمی‌توان به گردن معتادان انداخت به طوری که اگر خریداران مال مسروقه وجود نداشته باشد سرقتی رخ نخواهد داد پس خرید هر گونه مال مسروقه جرم محسوب می شود و مال خرها به 3 سال زندان بدون مرخصی و 74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد و دستگاه قضا با جدیت مضاعف با مال خرها برخورد خواهد کرد.

 افزایش امنیت با کاهش تعداد معتادان

رییس دادگستری شهرستان قلعه گنج نیز در این باره می‌گوید: با تشکیل جلسات ستاد پیشگیری درسطح شهرستان و روستاهای حومه و بیان راهکارهای مناسب، می توانیم در افزایش امنیت نقش مهمی ایفا کنیم.

غلامرضا مارزی می‌افزاید: پیشگیری ازوقوع جرایم از اهم موضوعاتی است که در سال جدید باید به آن توجه داشت و همکاری لازم همه سازمان‌ها را می‌طلبد.

مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر  

دادستان عمومی وانقلاب شهرستان قلعه گنج با تاکید بر اتخاذ راهکارهایی برای داشتن شهری امن، معتقد است که موضوع جمع آوری معتادان خیابانی درسطح شهر از مهمترین مباحثی است که می‌تواند در پیشگیری از وقوع بسیاری از جرایم مانند سرقت موثر باشد.

مسلم سالاری نیز می‌گوید: تلاش کنیم که شهرستانی باکمترین دغدغه دروقوع جرایم راداشته باشیم وآمارجرم ومجرمان را در شهرستان پایین بیاوریم.

وی تصریح می‌کند: همه دستگاه‌های دولتی، آموزشی و قضایی می‌توانیم در پیشگیری از وقوع جرم نقش موثری داشته باشیم.

با توجه به اینکه یکی از راه‌های افزایش امنیت کاهش تعداد معتادان از سطح‌ شهرهاست بنابراین قوه‌قضاییه نیز به عنوان یکی از نهادهای مهم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم به روی کار آمده است و معتادانی را که متجاهر هستند را از شهرها جمع‌آوری می‌کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.