×

سیاست الزامی کردن وکالت راهی برای کاهش اطاله دادرسی است

سیاست الزامی کردن وکالت راهی برای کاهش اطاله دادرسی است

استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت الزامی نبودن وکالت از مهم‌ترین علل افزایش اطاله دادرسی است

سیاست-الزامی-کردن-وکالت-راهی-برای-کاهش-اطاله-دادرسی-است

استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: الزامی نبودن وکالت از مهم‌ترین علل افزایش اطاله دادرسی است.

رسول مقصودپور در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، با تاکید بر نقش موثر وکیل در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی تصریح کرد: کم بودن میزان هزینه دادرسی باعث طرح دعاوی واهی بسیار زیادی در دادگستری شده است و الزامی کردن وکالت راه جلوگیری از طرح چنین دعاوی است.

وی با بیان اینکه دادسرای انتظامی قضات نیز می‌تواند در کاهش اطاله دادرسی موثر واقع شود، افزود: یکی دیگر از عوامل ایجاد اطاله دادرسی عملکرد قضات مبنی بر تجدید جلسه رسیدگی بدون هیچ دلیل موجه است که در این میان دادسرای انتظامی قضات می‌تواند با رسیدگی به این تخلف انتظامی باعث کاهش مدت رسیدگی به پرونده‌های قضایی شود.

این حقوقدان با اشاره به معطل ماندن بسیاری از پرونده‌ها در دادگستری اضافه کرد: جابجایی و تغییر دادرسان نیز باعث افزایش مدت رسیدگی به پرونده‌های می‌شوند؛ چرا که آشنا شدن دادرسان جدید با پرونده‌های ارجاع شده به آنها زمان‌بر است.

این وکیل دادگستری کمبود تعداد قضات و جرم انگاری را از علل دیگر افزایش مدت رسیدگی به پرونده‌های ‌ قضایی عنوان کرد.

مقصودپور با بیان اینکه اطاله دادرسی می‌تواند تاثیر به سزایی را در حقوق طرح کنندگان دعاوی داشته باشد، افزود: در مجتمع شهید مطهری مشهد مدت سه الی چهار ماهه رسیدگی به پرونده‌های قضایی در سال گذشته به 9 تا 10 ماه در سال جاری افزایش یافته است که این موضوع بیانگر تورم قضایی موجود در جامعه است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.