×

اعتیاد زنان در دام نا آگاهی

اعتیاد زنان در دام نا آگاهی

در سالهای اخیر که بلای اعتیاد کانون خانواده ها را نشانه گرفته است بسیاری از زنان ندانسته و ناآگاهانه در این دام گرفتار شده اند

اعتیاد-زنان-در-دام-نا-آگاهی

در سالهای اخیر که بلای اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) کانون خانواده ها را نشانه گرفته است بسیاری از زنان ندانسته و ناآگاهانه در این دام گرفتار شده اند.

اعتیاد زنان، بمبی خاموش، راه اندازی مرکز ترک اعتیاد بانوان خط قرمز ستاد مبارزه با مواد مخدراهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  

با وجود آنکه اعتیاد به مواد مخدر همواره در بین مردان بیش از زنان بوده اما در چند سال اخیر این بلای خانمانسوز در بین زنان نیز افزایش چشمگیری داشته است.

اعتیاد به مواد مخدر در دو دسته مخدرهای سنتی و صنعتی یا محرک ها که همانا روانگردانها بشکل های مختلف است در کنار جوانان و مردان، زنان را نیز گرفتار توهم های خود کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: براساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده در حوزه اعتیاد زنان، بانوان بدلیل اطلاعات ناکافی و ندانسته در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود

مصطفی هادی زاده افزود: متاسفانه در حوزه اعتیاد میزان اطلاعات و دانش دختران جوان و زنان به مراتب از مردان کمتر است.

وی با اشاره به آمار 10 هزار نفری زنان معتاد در استان اصفهان گفت: بیشترین نوع اعتیاد آنها مواد مخدر صنعتی است.

وی اظهار کرد: برنامه های جمعی زنان، باشگاههای بدنسازی و آرایشگاه ها از جمله مکانهایی هستند که بدلیل تبلیغ استفاده از مواد گوناگون از جمله مخدر صنعتی در اعتیاد زنان نقش دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: بسیاری از زنان معتاد با اعتماد به دیگران و بدون تحقیق و تفحص در زمینه موادی که با بهانه لاغری، زیبایی و مسائل دیگر به آنها پیشنهاد و عرضه می شود، به وادی اعتیاد وارد می شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر از زنان معتاد نیز از طریق اعضای خانواده و یا گسستن پیوند عاطفی خانواده با آنها از همان دوران کودکی با مواد مخدر آشنا می شوند و به مرور به چرخه اعتیاد وارد می شوند.

هادی زاده یادآور شد: اعتیاد زنان مساوی با فجایع وحشتناکی است که از جمله آن می توان به کودک آزاری ، تن فروشی و از این قبیل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از مجموع حدود 10 هزار زن معتاد در استان اصفهان تنها 10 درصد تحت درمان هستند، گفت: هزینه سنگین ترک اعتیاد، وابستگی های مالی به خانوده، نگرانی از محرومیت های حقوقی مانند حضانت فرزندان و دلایلی دیگر موجب می شود تا زنان به سیستم درمانی مراجعه نکنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز شیب ابتلای زنان به اعتیاد را تند ارزیابی کرد و گفت: نقش پیشگیرانه در بحث مواد مخدر در زنان باید پررنگ شود.

عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر -  نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر  

مرضیه فرشاد با اشاره به تفاوت اعتیاد در زنان و مردان گفت: عود اعتیاد در زنان چندین برابر بیشتر از مردان می باشد اما ورود به رفتارهای پرخطر در زنان کمتر از مردان معتاد است.

وی تصریح کرد: صرف ابراز نگرانی برای اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) زنان کافی نیست بلکه ورود دستگاههای مختلف به امر پیشگیری و کاهش این آسیب بسیار مهم است.

این مسوول حوزه اعتیاد تاکید کرد: ما در پی ایجاد رویکرد واحد مسئولان دستگاههای دولتی و کارشناسان و همسو کردن آنها با اعتیاد هستیم زیرا نقشه راه در اعتیاد بسیار کلی است.

فرشاد یادآور شد: مشکل بزرگ و مهم دیگری که در این موضوع دیده می شود به سطح نگرش مساوی ما به مقوله اعتیاد زنان و مردان بر می گردد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برای پیشگیری و درمان اعتیاد زنان با همان رویکرد پیشگیری و درمان اعتیاد مردان اقدام می شود درحالیکه این دو مقوله بسیار متفاوت است و در بسیاری موارد ، اقدامات برای پیشگیری و درمان اعتیاد زنان غیر کارشناسی است و تاثیرات منفی در پی دارد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان همچنین ارتباط با مخاطب را یکی دیگر از مشکلات این اداره کل برای پیشگیری از اعتیاد در زنان بیان کرد و گفت: برای درمان افراد معتاد، خانواده ها استقبال می کنند اما در موضوع پیشگیری، جذب مخاطب بسیار مشکل و استقبال کمتر است.

وی یادآور شد: شیوه ارتباط گیری ما با مخاطبان چهره به چهره است که شیوه ای پرهزینه و در عین حال زمانبر است.

فرشاد، تنوع مخاطبان در امر پیشگیری از اعتیاد را نیازمند همکاری ویژه رسانه ها دانست.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، مباحث اخلاقی و مذهبی را از جمله مباحث مهم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: طرح این مباحث به بهترین شکل می تواند عاملی موثر در پیشگیری از این آسیب ها باشد.

بیتا آگاهی، کارشناس حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی اصفهان نیز سهم حضور زنان معتاد به مراکز درمانی را بسیار کم دانست و گفت: یکی از دلایل عدم مراجعه زنان برای درمان اعتیاد، انگ اجتماعی این موضوع برای زنان است.

وی تصریح کرد: اگر مردی اقدام به درمان کند خانواده استقبال می کنند ولی اگر زن معتادی بخواهد برای درمان مراجعه کند امکان فروپاشی خانواده و در پی آن آسیب های دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه زنان پایه، اساس و رکن اساسی خانواده هستند، گفت: شناسایی عوامل خطرساز از جنبه های مختلف جسمی، روانی، فرهنگی و اجتماعی در این مقوله تاثیر بسزایی در روند پیشگیری و محافظت زنان در برابر این آسیب اجتماعی دارد.

جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است 

این کارشناس، فرزندپروری و شیوه های رفتاری مناسب را از عوامل مهم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) بیان کرد.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز افزایش شیوع اعتیاد زنان را یک معضل بزرگ اجتماعی دانست و گفت: اعتیاد در حوزه زنان، بسیار نگران کننده است زیرا اعتیاد یک مادر، باعث بروز آسیب هایی برای فرزندان و از هم گسستگی کانون خانواده می شود.

سعید صادقی افزود: افزایش ضریب آسیب دیدگی در زنان معتاد نسبت به مردان در سراسر دنیا بالاتر است.

وی یادآور شد: نرخ بستری در بیمارستانها، ابتلا به بیماریهای جسمی، اختلال روحی و روانی، آزارهای جنسی و خشونت در زنان معتاد از میزان بالاتری نسبت به مردان برخوردار است.

وی، مهاجر پذیر بودن استان اصفهان را یکی دیگر از دلایل بالا بودن آسیب های ناشی از اعتیاد عنوان کرد و گفت: 60 درصد طلاق ها در این استان به اعتیاد مربوط است.

سعید صادقی افزود: امروزه اعتیاد با شیوع 1.9 درصدی در استان اصفهان، مهمترین عاملی است که می تواند نیروهای کارآمد و جوان را به تخریب بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: در استان اصفهان حدود 96 هزار نفر معتاد وجود دارد واگر هر فرد معتاد دارای خانواده ای چهار نفر باشد 384 هزار نفر در استان بطور مستقیم با پدیده اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روانگردان درگیر هستند.

وی فعالیت دفتر پیشگیری و امور اعتیاد اداره کل بهزیستی استان را بمنظور مبارزه با این آسیب و معضل اجتماعی در چهار حیطه شامل پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان، بازتوانی اعتیاد و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پیشگیری اولیه از اعتیاد، استراتژی گوناگونی از جمله انتشار اطلاعات را در خود دارد که با افزایش اطلاعات مردم نسبت به عوارض و پیامدهای مصرف مواد مخدر و روانگردان آشنا می شوند و خطر بروز وشیوع مواد در جامعه را کاهش می دهد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، روشهای آموزش مهارتهای زندگی و پیشگیری از سوء مصرف مواد، فعالیت های جایگزین شامل مسابقات فرهنگی، ورزشی، فعالیت های تفریحی، شناخت مشکل و ارجاع و اجرای برنامه اجتماع محور را از جمله اقدامات بهزیستی برای افزایش و تقویت عوامل محافظت کننده در برابر اعتیاد و کاهش عوامل رفتارهای پرخطر برشمرد.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد 

صادقی یادآوری کرد: هم اکنون 65 محله (49 محله شهری و 16 محله روستایی)، 181مهد کودک، سه محیط دانشگاهی و 10 محیط کار زیر پوشش طرح اجتماع محور برنامه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی قرار دارند./

مدیرکل بهزیستی اصفهان همچنین از اجرای طرحی بصورت پایلوت با عنوان همکاری خانه و مدرسه، همکاری خانواده و مدرسه در کنار هم بمنظور پیشگیری از اعتیاد در اصفهان خبر داد و افزود: این طرح از مهر امسال در مقطع دبستان و پیش دبستان اجرایی شده است.

وی درباره درمان و بازتوانی اعتیاد (پیشگیری ثانویه) نیز گفت: در این سطح از پیشگیری تلاش می شود تا هرچه سریعتر بیماری اعتیاد تشخیص داده شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری و فرد وارد فرایند درمان شود.

رییس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اضافه کرد: از فعالیت های این مراکز، درمان و بازتوانی سرپایی و مراکز اقامتی میان مدت است.

وی اظهارکرد: مراکز درمان تحت نظارت سازمان بهزیستی، خدمات درمانی خود را از طریق تیم درمان شامل روانپزشک، پزشک، روانشناس، مدد کار اجتماعی و پرستار به مراجعه کنندگان ارائه می دهند.

وی افزود: علاوه بر خدمات دارو درمانی، خدمات مشاوره فردی و گروهی، آموزش خانواده و آموزش مقابله با وسوسه ارائه می شود.
صادقی خاطرنشان کرد: هم اکنون 67 مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد سرپایی ، 49 مرکز اقامتی میان مدت (کمپ) و یک مرکز اجتماع درمان مدار تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان اصفهان در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند.

وی گفت: بهزیستی استان اصفهان با ساماندهی مراکز اقامتی میان مدت (کمپ ها)، بازدید و نظارت مراکز درمان سرپایی و اقامتی و پرداخت یارانه درمان به معتادان بی بضاعت گام های موثری در راه درمان و پیشگیری از اعتیاد در سطح استان برداشته است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان درباره پیشگیری ثالثیه در اعتیاد (کاهش آسیب) نیز گفت: در این سطح از پیشگیری تلاش می شود تا مهارت های از دست رفته فرد تا آنجا که ممکن است به وی باز گردانده شود و این فرد به سطح قابل قبولی در عملکردهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی دست یابد.

وی تعداد مراکز گذری در سطح استان را شش مرکز و سر پناه شبانه معتادان را یک مرکز اعلام کرد.

صادقی درباره برنامه حمایت های اجتماعی از معتادان بهبود یافته نیز گفت: 2 هزار و 512 نفر از معتادان بهبود یافته در سال گذشته در زمینه آماده سازی شغلی خدمات دریافت کردند./

مواد مخدر جرم و جنایات و چراها 

وی این خدمات را شامل مشاوره شغلی ،آموزش مهارت های زندگی در محیط کار و معرفی به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و نیز معرفی جهت دریافت تسهیلات برای خود اشتغالی اعلام کرد و گفت: در این مدت یکهزار و 178 نفر تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ 110میلیارد ریال دریافت کرده اند.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.