×

فروش آثار هنرمندان در زندان برای آزادی زندانیان

فروش آثار هنرمندان در زندان برای آزادی زندانیان

هنرمندان صنایع دستی آثار خودشان را به نفع کمک به زندانیان نیازمند و پرداخت جرایم غیرعمد به فروش می‌رسانند

فروش-آثار-هنرمندان-در-زندان-برای-آزادی-زندانیان وکیل 

هنرمندان صنایع دستی آثار خودشان را به نفع کمک به زندانیان نیازمند و پرداخت جرایم غیرعمد به فروش می‌رسانند.

زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - آزادی بیان در زندان - هزینه روزانه هر زندانی 30 هزار تومان است 

 در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز‌،‌ با بیان خاطره‌ای از محسن رفیق‌دوست گفت: کار خیر و همیاری به عنوان میراث معنوی در سازمان ثبت شده است و ما وظیفه داریم برای بقای این کار تلاش و فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند.

رجبعلی خسروآبادی افزود: هنرمندان صنایع دستی ما عِرق ملی دارند‌ و با این کار و در نظر نگرفتن عایدات آن، آثار خودشان را خرج زندانیان جرائم غیرعمد می‌کنند. افرادی که بی‌گناه هستند و نمی‌توانیم به آنها کلاه‌بردار بگوییم. زیرا ناخواسته اتفاقی افتاده و آنها گرفتار شدند.

 چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان - تعداد زندانیان جرایم غیرعمد چقدر است ؟

او بیان کرد: 15 غرفه در باغ موزه زندان قصر، جایی که خودش زندان بوده و در حال حاضر باغ موزه شده است در نظر گرفته‌ایم تا مکانی برای پیش‌قراول آزادی زندانیان شود. هنرمندان قابلیت آن را دارند که مردم را به سمت این کار بکشند، همچنین آثاری که برای فروش عرضه شده نفیس هستند. امیدواریم بتوانیم این کار را در فیروزکوه،‌ شهر ری و دماوند هم انجام دهیم و نمونه‌های خوبی برای همکاری‌های دو نهاد باشیم و خیرات حاصل از این کار به افرادی برسد که محتاج هستند.

خسروآبادی با بیان اینکه ما فضاهای بسیاری داریم که می‌توانیم در اختیار این کار قرار دهیم گفت: هنرمندانی که آثارشان را برای کمک به زندانیان به فروش می‌رسانند قیمت محصول تمام شده را خودشان بر می‌دارند و سود حاصل از آن را در اختیار ستاد دیه قرار می‌دهند. حدود 40 هنرمند 90 تابلو که شامل معرق‌،‌ نقاشی و... هستند و همچنین دیگر آثارشان را برای فروش عرضه می‌کنند.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه استان تهران گفت: ستاد دیه در سال 1369 تشکیل شد و تا کنون بالای 80 هزار نفر از این طریق به خانواده‌هایشان بازگشته‌اند.

اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت  - بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود - هدید به مجازات حبس مؤثرتر از اعمال حبس است 

محسن رفیق‌دوست در ادامه صحبت‌هایش در نشست خبری که روز شنبه (18 مهرماه)، برگزار شد‌، افزود: در سال گذشته، 849 نفر از طریق این ستاد آزاد شدند که از این تعداد 37 زن و 812 مرد بودند و 223 نفر به دلیل نپرداختن دیه، 169 نفر مهریه‌ در زندان بودند.

او ادامه داد: در سال 93 نیز حدود 88 میلیارد و 100 میلیون تومان برای آزادی زندانیان پرداخت شده که از این مبلغ 3.5 میلیارد توسط خانواده‌هایشان،‌ چهار میلیارد و 500 میلیون تومان از طریق شرکت‌های بیمه و 5 میلیارد و 500 میلیون تومان از طریق صندوق خسارت‌های بدنی پرداخت شده است.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه استان تهران با بیان اینکه حدود 19 میلیارد تومان هم برای زندانیان تخفیف گرفته شده است‌، اظهار کرد: از مبلغ 88 میلیارد و یکصد میلیون تومان حدود 6 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک بلاعوض ‌، 12 میلیارد و 390 میلیون تومان هم به صورت وام‌ پرداخت شده است.

رفیق‌دوست‌ اضافه کرد: در ابتدای امسال نیز 423 نفر آزاد شدند و از این تعداد 416 مرد و 7 زن بودند که 79 نفر به دلیل داشتن دیه، 131 نفر مهریه‌ و 9 نفر نفقه‌ در زندان بودند. همچنین از این تعداد سه میلیارد و 660 میلیون تومان به صورت نقدی‌، چهار میلیارد و 660 میلیون تومان به صورت وام و شش میلیارد و 700 میلیون تومان از مبالغ مربوط به زندانیان به دلیل بخشش آزاد شد‌ه‌اند. همچنین دو میلیارد و 200میلیون تومان از کل مبلغی که برای کمک به جرایم غیرعمد از ابتدای امسال پرداخت شده را صندوق خسارت‌های بدنی و یک میلیارد و 320 میلیون تومان را شرکت‌های بیمه پرداخت کرده‌اند.

او افزود: این وظیفه جامعه است که به سمتی حرکت کنیم تا زندانیان غیرعمد در زندان‌ها نداشته باشیم. البته در چند سال گذشته اقدامات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است و ما به طریق مختلف از مردم برای شرکت در کار خیر دعوت می‌کنیم. امیدواریم از طریق فروش تابلوها و آثار صنایع دستی بتوانیم باز هم در این زمینه کمک کنیم.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه استان تهران ادامه داد: جمعیت زنان زندانی ما نسبت به مردان بسیار کمتر است‌ و حدود 5 درصد از 8 هزار زندانی را تشکیل می‌دهند و عمدتا دلیل زندانی شدن آنها مشکلات مالی است که یا کارگاهی را راه اندازی کردند و چک آنها برگشت خورده و یا ضامن همسرانشان شده‌اند.

رفیق دوست گفت: حدود هشت هزار زندانی دیگر در کشور داریم که اگر بودجه داشته باشیم آنها را آزاد می‌کنیم و منتظر هر فرصتی برای آزاد سازی آنها هستیم.

حبس تعزیری - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند

او همچنین درباره بیشترین مبلغ پرداختی برای کمک به جرایم غیرعمد از طریق ستاد دیه گفت: تا کنون مبلغ 800میلیون تومان هم برای آزادی زندانیان پرداخت شده است.

در این نشست محمدی، مدیرعامل ستاد دیه نیز بیان کرد: معمولا زندانیانی که به دلیل جرائم غیر عمد در زندان هستند بدهی‌شان بالای مبلغ پنج میلیون تومان است، اما بالاترین مبلغ هم مربوط به زندانی بود بدهی‌اش میلیاردی بوده که ما به آنها کمک نمی‌کنیم.

نمایشگاه صنایع دستی «دستان یار» در راستای کمک به زندانیان نیازمند آبرومند جرائم غیرعمد از فردا 19 مهرماه در محل باغ موزه زندان قصر به مدت یک هفته برگزار می‌شود. روز اول این نمایشگاه به صورت همت عالی برگزار می‌شود‌، اما روزهای دیگر برای همه آثار قیمت مصوب در نظر گرفته شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.