×

اسماعیلی نباید فاجعه منا را به سطح درگیری های سیاسی تقلیل داد

اسماعیلی نباید فاجعه منا را به سطح درگیری های سیاسی تقلیل داد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت برخی از اتفاقاتی که در فاجعه منا رخ داد حداقل در تاریخ بشری کم‌نظیر بود، چنانکه شاهد بودیم مرده و زنده را با هم جمع کردند و اجساد را بعضاً بدون هیچگونه مجوزی دفن کردند

اسماعیلی-نباید-فاجعه-منا-را-به-سطح-درگیری-های-سیاسی-تقلیل-داد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: برخی از اتفاقاتی که در فاجعه منا رخ داد حداقل در تاریخ بشری کم‌نظیر بود، چنانکه شاهد بودیم مرده و زنده را با هم جمع کردند و اجساد را بعضاً بدون هیچگونه مجوزی دفن کردند.

 ثبت شکایت خانواده جان باختگان منا از دولت عربستان - کار تایید هویت قربانیان حادثه منا آغاز شد - مسئولیت حقوقی دولت سعودی - مسئولیت بین المللی یک دولت بی کفایت - مسئولیت دولت عربستان در مقابل حادثه دیدگان رمی جمرات - دیه 900 میلیونی برای قربانیان حادثه مکه ! 

 محسن اسماعیلی در همایش بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا در ابتدا با تسلیت این فاجعه، اظهار کرد: نباید این فاجعه را به سطح درگیری‌های سیاسی بین ایران و عربستان تقلیل دهیم. کاری که برخی از جمله حاکمان عربستان به دنبال آن هستند؛ در واقع آنها درصدد هستند که این مسأله را به جای تحلیل و بررسی حقوقی و پاسخگویی در ارتباط با آن به سطح مسائل سیاسی تقلیل دهند.

این حقوقدان با بیان اینکه این فاجعه قربانیان دیگری از دیگر کشورهای مسلمان هم داشته است و فقط حجاج ایرانی نبوده‌اند، به اهمیت پیگیری این موضوع اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم با طرح مسائل فرعی اصل قضیه به فراموشی سپرده شود.

پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد -  آئین نامه تشکیل کمیسیون دائمی حج - دفن جانباختگان حادثه منا بدون اذن دولت و وراث متوفیان، خلاف همه اصول قانونی است - این حاجیان بشر نیستند؟! - آئین نامه امور حج - حکم و حج کشته شدگان فاجعه مکه چیست؟ 

وی با بیان اینکه در نظام حقوق بین‌الملل برای پیگیری جدی و کیفری این قضیه با یک کاستی روبرو هستیم و از طرف دیگر استانداردهای دوگانه‌ای در این ارتباط اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: می‌بینیم که بعضا‌ حوادث ناچیزی در جهان رخ می‌دهد ولی بسیار این حوادث بلد می‌شود ولی متاسفانه در مورد این قضیه به خاطر اینکه پای حقوق مسلمانان و ایران در کار است سعی می‌کنند آن را به حاشیه برانند و این حادثه با این تعداد قربانی به فراموشی سپرده شود.

اسماعیلی با انتقاد از این موضوع که آمار دقیق قربانیان این فاجعه اعلام نشده است و این یکی دیگر از مشکلات در راستای پیگیری این موضوع است، افزود: ولی ما مأیوس نیستیم که این فاجعه بتواند آثار قابل قبولی در نحوه مدیریت حج داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما به دلیل بی‌کفایتی آل سعود نمی‌توانیم حج را تحریم کنیم و چنین اقدامی یک واکنش انفعالی است، ادامه داد: آنها باید مشکلاتی را که دارند حل کنند و پاسخگوی وظایف خود در این راستا باشند.

آمار قربانیان منا به تفکیک استان ها - ایران می تواند به دلیل فاجعه منا علیه عربستان شکایت کیفری کند ؟ -  دفن جانباختگان حادثه منا مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان دارد 

این عضو شورای نگهبان با اشاره به اتفاقاتی که بعد از این فاجعه رخ داده است اظهار کرد: بعضاً شنیده شده که به برخی از حجاج زخمی ایرانی دارو داده نمی‌شده و یا اجازه داده نمی‌شده که دارو به آنها برسد و به نظر می‌رسد برخی از اتفاقاتی که در این ماجرا رخ داد حداقل در تاریخ بشر کم‌نظیر است مثل اینکه زنده و مرده را با هم جمع می‌کردند و بعضاً بدون هیچگونه مجوزی اجساد را دفن می‌کردند، در حالی که دفن یکی از ابتدایی‌ترین حقوق وراث است.

وی با بیان اینکه تبعات جریان فاجعه منا و اقداماتی که عربستان بعد از این فاجعه انجام داد کمتر از اصل فاجعه نیست، گفت: به مقامات کم‌تجربه و بعضاً مدعی عربستان می‌گویم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به نفع خود عربستان است و اگر آنها مدعی هستند که در این قضیه تقصیری نداشته‌اند بگذارند این کمیته تشکیل شود تا حقیقت موضوع مشخص شود.

این حقوقدان شورای نگهبان به ممانعت عربستانی‌ها جهت دسترسی به اطلاعات صریح و شفاف در ارتباط با این موضوع اشاره کرد و گفت: آیا این نمی‌تواند مصداق جلوگیری از کشف حقیقت و مجازات مسببان این حادثه باشد؟

 قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان حج و و اوقاف و امور خیریه - زیارت حج - آیا عمره تحریم می شود ؟ - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد

اسماعیلی با بیان اینکه عربستان وظیفه داشته از حجاج محافظت کند و آنها در امان باشند، گفت: فقه بر حکومت آنها حاکم است و ما از آنها می‌خواهیم که حداقل در ارتباط با این حادثه فقه اهل سنت را اجرا کنند و طبق آن با این موضوع برخورد کنند.

وی همچنین به موضوع جلوگیری از درمان مجروحان و همچنین مسأله مفقودان این حادثه اشاره کرد و گفت: در این فاجعه دکتر ناصر قربان نیا استاد حقوق بین‌الملل که در دانشگاه مفید مشغول به کار بودند و از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده بودند جان خود را از دست دادند و به خانواده ایشان و دیگر جان‌باختگان تسلیت عرض می‌کنم.

در این برنامه همچنین یاد سرتیپ همدانی گرامی داشته شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.