×

دنبال جذب معتادان هستیم نه جمع آوری

دنبال جذب معتادان هستیم نه جمع آوری

موضوع محله هرندی به عقیده بسیاری از کارشناسان، مدیران شهری و آسیب شناسان اجتماعی امروز به یکی از مهمترین و چالش‌های جدی پایتخت تبدیل شده است

دنبال-جذب-معتادان-هستیم-نه-جمع-آوری

موضوع محله هرندی به عقیده بسیاری از کارشناسان، مدیران شهری و  آسیب شناسان اجتماعی امروز به یکی از مهمترین و چالش‌های جدی پایتخت تبدیل شده است. بحثی که شاید یکی از دلایل تدوین و اجرایی شدن طرح انضباط شهری در منطقه 12 تهران باشد. براین اساس روز گذشته نیز شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره اجرای طرح مذکور در این منطقه  و بخصوص  محله هرندی توضیحاتی ارائه داد.

معتاد بیمار است اما تجاهر جرم است - جمع آوری معتادان در راستای پیشگیری از وقوع جرم - چه کسی مسئول ساماندهی معتادان است؟ - رفتار با معتادین بجرم اعتیاد - اشتغال معتادان جدی گرفته شود - معتادان تزریقی مخزن هپاتیت C - اعتیاد - اعتیاد زنان، بمبی خاموش، راه اندازی مرکز ترک اعتیاد بانوان خط قرمز ستاد مبارزه با مواد مخدر

 به دنبال ارتقای کیفیت زندگی هستیم

محمدباقر قالیباف درخصوص اینکه مدیریت شهری با اجرای برنامه مورد نظر در منطقه 12 چه هدفی را در این منطقه دنبال می‌کند، اظهار کرد که به دنبال ارتقای کیفیت زندگی از بعد مادی و معنوی هستیم. این درحالی است که در بخشی از منطقه 12 مشکلات و البته ظرفیت‌هایی نیز وجود دارد. به عقیده وی در قسمت‌هایی از منطقه 12 مانند محله هرندی جریان زندگی مختل شده است و بنابراین باید این جریان را به محلات بازگردانیم و تا زندگی عادی جاری و ساری شود.

شهردار پایتخت اما درباره اینکه تدوین و اجرایی شدن طرح انضباط شهری چه روندی را پشت سر گذاشته است، نیز بیان کرد: حداقل شخص بنده و بخشی از مسئولان شهرداری تهران حدود پنج سال است که این منطقه را رصد می‌کنیم و شناخت ویژه‌ای به دست آورده‌ایم و امروز معتقدیم که شناخت لازم از مساله منطقه 12 را پیدا کرده‌ایم.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است 

قالیباف ادامه داد:  از 2سال گذشته جلسات کارشناسی موضوع منطقه هرندی برگزار شده و در این جلسات صاحب‌نظران دانشگاه‌ها، کارشناسان حضور پیدا کردند و حدود 700طرح از دهه60 تاکنون را مورد مطالعه قرار دادند و در نهایت ماتریسی درست شد تا بتوانیم این آسیب اجتماعی را برطرف کنیم.

 طرح انضباط اجتماعی الگوی ملی خواهد شد

همه این اقدامات در حالی شکل گرفته است که به باور وی آسیب‌ها به نقطه‌ای رسیده است که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود، غیر قابل بازگشت خواهد بود  که از باب مدیریت و مسئولیت نگرانی و ضعف بزرگی است. سال‌ها برنامه‌ریزی، بررسی و برپایی جلسات کارشناسی موجب شده تا اکنون قالیباف اعلام کند طرح مورد نظر تبدیل به یک الگوی ملی خواهد شد. برنامه‌های زیادی برای محله هرندی و عودلاجان داریم و این یک اقدام ملی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود براین اساس نیازمند همراهی و همکاری همه است.
اما اینکه منطقه مورد نظر امروزه با چه آسیب‌هایی مواجه است که مدیریت شهری کلانشهر تهران را نگران کرده است، سئوالی است که شهردار پایتخت به آن اینگونه پاسخ داده است؛ در این منطقه کیفیت پایین زندگی وضعیت نامتوازن بازار همچنین بافت‌های فرسوده ناهمگون مسکونی وجود دارد. فرسودگی بناها و بافت‌های فرسوده در این منطقه مشکلاتی را در صورت حوادث طبیعی و غیرطبیعی به وجود می‌آورد. علاوه براین مالکیت بسیاری از املاک بخش آسیب‌پذیر منطقه 12 دچار مشکل است یا اینکه صاحب آن ملک مشخص نیست و اگر هم صاحب ملک حضور داشته باشد کنترلی بر ملک خود ندارد.

 موضوعی به‌نام نبود امنیت اجتماعی و عمومی

به عبارتی در حال حاضر به بدترین شکل ممکن از این املاک استفاده می‌شود و بهره‌برداری اقتصادی می‌کند لذا اسکان‌های غیرمجازی در این املاک داده می‌شود و اقدامات خلافی نیز انجام خواهد شد. به طور نمونه کارگران غیر مجازی آنجا هستند و تبعاتی که به دنبال خواهد داشت گستردگی آسیب‌های اجتماعی است. از سوی دیگر در منطقه هرندی پیچیدگی‌هایی وجود دارد و با چندین موضوع از جمله اعتیاد، کارتن‌خوابی، تکدی‌گری، دزدی، شرارت و فساد مواجه هستیم که از لحاظ سنی، جنسی، قشری، قومی و شهری و روستایی و خارجی بوده، البته بستر تمام این آسیب‌های اجتماعی بیکاری و مهاجرت است.بحث دیگری که قالیباف به آن اشاره کرده است، مربوط به نبود امنیت اجتماعی و عمومی در این منطقه است که به عقیده وی موجب شده تا ساکنان محدوده مذکور با مشکلات بهداشتی از جمله هپاتیت، ایدز و سرطان مواجه باشند. شهردار تهران اما مثال دیگری هم در این زمینه می‌زند، اینکه در ساعت 30دقیقه بامداد هنگامی که به محله شوش و اوراقچی‌ها مراجعه کنیم با صحنه‌هایی زننده و ناپسندی مواجه می شویم که در بخش اوراقچی‌ها اجناسی که در طی روز دزدیده‌اند در این بخش تهاتر یا تبدیل به پول می‌شود که البته مشکلات این بخش از منطقه 12 به طور قطع اثرات فرا منطقه‌ای و ملی دارد و تنها مربوط به شهر تهران نیست و به استان‌های دیگر و مجاور نیز مربوط می‌شود.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود - بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد 

 مشکلات مربوط به 7دهه قبل است

قالیباف براین باور است که مشکلات مربوط به منطقه 12 برای 6 تا هفت دهه گذشته بوده و یک زخم کهنه در تهران است که امروز به شکل یکی از چالش های مهم شهر در مرکز قدیمی و تاریخی تهران مشاهده می‌شود. البته به اعتقاد وی با شناخت دقیق موضوع و چالش‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات رفع‌ خواهد شد و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های بعدی دقیق و بهتر انجام می‌شود.

به عبارتی با توجه به همکاری بین دستگاهی مسئولان در نهاد عمومی و شهرداری از سوی دیگر همکاری مؤثر مردم و NGO ها این مشکل برطرف خواهد شد و باید امیدوار بود طرح انضباط شهری جریان زندگی را در منطقه 12 به حالت عادی خود باز می‌گرداند. با این وجود شهردار تهران براین باور است که نمی‌توان برای اجرای آن زمان مشخصی عنوان کرد ولی باید شاهد بهبود وضعیت در آنجا بود.

 نباید از کلمه جمع‌آوری برای معتادها استفاده کرد

قالیباف اما در میان صحبت‌های خود به موضوع دیگری نیز اشاره می‌کند اینکه نباید از کلمه جمع‌آوری برای معتادها و کارتن‌ خواب‌ها استفاده کرد، زیرا آنها انسان هستند، همه ما در مشکلات آنها سهیم هستیم و در این وضعیت وظیفه داریم از آنان حمایت کنیم.

عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر -  نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها 

به گفته وی ماده 15 و 16 قانون مربوط به معتادان و کارتن‌خواب‌ها است و ماده 16 به جمع آوری و نگه داری معتادان اشاره کرده و در ماده 15 افرادی هستند که خود معرف و داوطلب با اعتماد سازی جذب می‌شوند. ما بیشتر به ماده 15 توجه می‌کنیم و بخش قابل توجهی از این افراد شامل این ماده هستند. شهردار تهران این موضوع را نیز بیان کرده است که افرادی در بین معتادان و کارتن خواب‌ها هستند،از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند تا مشغول به کار شوند ولی چون جایی برای خواب ندارند در این محیط‌ها به سر می‌برند. براین اساس نگاه ما جذب این افراد است و مسئولان باید بستر را آماده کنند و در آینده نه چندان دور وضعیت بهبود می‌یابد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.