×

سراج رسانه ها قانون را رعایت کنند تا موارد کم تری برای معرفی به دادگاه داشته باشیم

سراج رسانه ها قانون را رعایت کنند تا موارد کم تری برای معرفی به دادگاه داشته باشیم

مراسم تقدیر از زحمات هیات‌ منصفه پیشین مطبوعات استان تهران به میزبانی ناصر سراج، نماینده رییس قوه قضاییه در این هیات برگزار شد

سراج-رسانه-ها-قانون-را-رعایت-کنند-تا-موارد-کم-تری-برای-معرفی-به-دادگاه-داشته-باشیم وکیل 

مراسم تقدیر از زحمات هیات‌ منصفه پیشین مطبوعات استان تهران به میزبانی ناصر سراج، نماینده رییس قوه قضاییه در این هیات برگزار شد.

اشخاص دارای مسئولیت کیفری در جرایم مطبوعاتی - جرم مطبوعاتی چیست ؟ - جرائم مطبوعاتی در کدام دادگاه رسیدگی می شود ؟ - نحوه رسیدگی به جرائم مطبوعاتی - مسئولیت کیفری در قلمرو جرائم مطبوعاتی - یک نمونه دفاع پرونده مطبوعاتی 

 ناصر سراج، نماینده رییس قوه قضاییه در هیات‌ منصفه مطبوعات در سخنانی در این مراسم با گرامی‌داشت یاد مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی، رییس فقید هیات‌ منصفه مطبوعات استان تهران گفت: از اعضای هیات برای حضور در جلسات متعدد دادگاه تقدیر و تشکر می‌کنم. جای بسی خوشحالی است که حتی یک جلسه دادگاه نیز به خاطر حضور نداشتن اعضای هیات‌ منصفه لغو نشد و همه جلسات با حضور اکثریت حدنصاب برگزار و اعضا با دقت راجع به پرونده‌ها اظهارنظر کردند.

او با ارائه گزارشی از عملکرد این هیات در تهران گفت: در دو سال گذشته 141 جلسه برگزار شد. هیات جدید جمعاً 6 نفر تغییرات داشت. البته هدف ما این بود که در هر دوره 5 تا 6 نفر جابه‌جا شوند تا افراد آموزش لازم را دیده و در جای لازم از این افراد با تجربه استفاده کنیم.

تعارض دادگاه کیفری استان و دادگاه اطفال در رسیدگی به جرم مطبوعاتی - بررسی لزوم علنی بودن محاکمه مطبوعاتی 

سراج وظیفه هیات‌ منصفه مطبوعات در دوره جدید را سنگین‌تر خواند و گفت: در این دوره وظیفه هیات‌ منصفه مطبوعات سنگین‌تر خواهد بود؛ چرا که پرونده‌های بیش‌تری برای رسیدگی خواهیم داشت. علت آن است که طبق قانون مطبوعات رسانه‌های الکترونیک نیز به این فضا اضافه شده است و هیات‌ منصفه مطبوعات باید به پرونده‌های رسانه‌های الکترونیک نیز رسیدگی کند. از رسانه‌های کشور تعداد 6735 روزنامه و نشریات چاپی و مکتوب داریم. تعداد 44 خبرگزاری و تعداد 1046 پایگاه خبری داریم. بنابراین هیات باید به 7890 رسانه اعم از مکتوب و مجازی رسیدگی کند. امیدواریم در دوره جدید رسانه‌ای مرتکب تخلف قانون نشود تا خدایی نکرده هیات‌ منصفه مطبوعات بخواهد پرونده‌ای را به دادگاه و دادسرا ارسال و لغو امتیاز کند.

وی تأکید کرد: در هیات‌ منصفه مطبوعات سعی ما این است که با دید باز با رسانه‌ها برخورد کنیم. هم‌چنین بنده عضو هیات نظارت که هفته‌ای یک جلسه برگزار و نشریات را رصد می‌کند، هستم. تلاش ما در این هیات آن است که مشکل را حل کرده و کم‌تر پرونده‌ای را به دادگاه و دادسرا ارسال کنیم. تلاش داریم مشکلات را با تذکر و مذاکره با سرپرست و مدیرمسوول رسانه حل کرده و معمولاً نشریات توقیفی و لغو مجوز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. ولی باز هم انتظار داریم رسانه‌ها قانون را رعایت کنند تا کمتر به معرفی به دادگاه داشته باشیم.

سراج در بخش دیگر از این جلسه خاطرنشان کرد: در رابطه با اصلاح قانون مطبوعات باید اشاره کنم که قانون جامع مطبوعات در دوره قبل به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است ولی از وضعیت آن اطلاعی ندارم. هم‌چنین راجع به هماهنگی بیش‌تر بین هیات‌ منصفه و هیات نظارت بر مطبوعات در دوره فعلی، دبیر هیات نظارت، عضو هیات‌ منصفه مطبوعات شده تا ارتباط تنگاتنگی بین دو هیات برقرار باشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور هم‌چنین در خصوص انتخابات هیات‌ منصفه مطبوعات در سراسر کشور گفت: طبق ماده 36 قانون مطبوعات، انتخابات هیات‌ منصفه مطبوعات به دعوت رییس قوه قضاییه یا نماینده رییس قوه قضاییه در کل کشور در مهرماه برگزار شد و 441 ابلاغ از سوی بنده به‌عنوان نماینده رییس قوه قضاییه در هیات‌ منصفه مطبوعات صادر و به کل کشور ارسال شده است و از امروز کل کشور هیات‌ منصفه جدید دارند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام رحیمیان، رییس هیات‌ منصفه مطبوعات استان تهران با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون مطبوعات گفت: باید با توجه به تجربه‌ای که طی سالیان سال حاصل‌ شده قانون مطبوعات مورد بازنگری و اصلاح قرار داده شود تا برخی کاستی‌ها، نارسایی‌ها و ابهامات برطرف شود.

او مطبوعات را یکی از عرصه‌های نفوذ دشمن خواند و گفت: هم‌اکنون مطبوعات عرصه تاخت و تاز دشمنان انقلاب، نظام و اسلام هستند.

 جرایم سیاسی و مطبوعاتی - حقوق مطبوعات در ژاپن 

کساییان، دبیر هیات‌ منصفه مطبوعات استان تهران نیز با ارائه گزارشی از آمار پرونده‌های بررسی‌شده در این هیات گفت: نگاه به محاکمات دو ساله اخیر نشان می‌دهد که تعدادی از مطبوعات از رسالت اخلاقی خود فاصله گرفته و بسیاری از نشریات به بی‌صداقتی و درج مطالب خلاف واقع روی آوردند که جمعاً 90 مورد از پرونده‌ها در این زمینه بود و این یعنی همان نفوذ فرهنگی که مقام معظم رهبری بر آن تذکر دادند.

هم‌چنین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران وظیفه هیات‌ منصفه مطبوعات را حساس و کمک‌کننده به مجموعه دادگستری خواند و گفت: یکایک اصحاب رسانه و مطبوعات را به حریم‌نگاری قوانین جمهوری اسلامی توصیه می‌کنم و از مطبوعاتی که رسالت اطلاع‌رسانی خود را با رعایت قوانین و مقررات به انجام رساندند و به آگاهی بخشی جامعه نقش خود را ایفا کردند، تشکر می‌کنم.

در پایان این نشست سراج با اهداء لوح یادبود از زحمات اعضای دوره قبل تقدیر کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.