×

تاکید نجفی توانا بر آمار بالای سلامت وکلا نسبت به مشاغل دیگر

تاکید نجفی توانا بر آمار بالای سلامت وکلا نسبت به مشاغل دیگر

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت آمار سلامت وکلا از آمار تمام مشاغل در کشور بالاتر است

تاکید-نجفی-توانا-بر-آمار-بالای-سلامت-وکلا-نسبت-به-مشاغل-دیگر

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: آمار سلامت وکلا از آمار تمام مشاغل در کشور بالاتر است.

استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ 

 علی نجفی توانا در مراسم سوگند بیش از 400 نفر از قبول شدگان اولین اختبار سال 94 که صبح روز جمعه در تالار امام علی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان این‌که «حرفه وکالت، حرفه مظلومی است»، اظهار کرد: توقع از حرفه وکالت و وکیل با امکاناتی که برای وکیل دادگستری مقرر شده، مناسبتی ندارد. به دلیل یک فرآیند نادرست در نظام فرهنگی و القائات ناشی از اطلاعات ناصواب نسبت به حرفه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) ، ما را در شرایطی قرار داده اند که باید هم از خود و هم از نهاد وکالت دفاع کنیم.

وی افزود: اگر وکیل دادگستری در ایران و دنیا نباشد، فرشته عدالت قادر به پرواز نیست.

میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در هیات مدیره این دوره در مقایسه با دوره‌های گذشته، گفت: از مسوولان قوای سه گانه خواستیم که نگاه جامعه و برخی از عزیزان را نسبت به وکالت تغییر دهند؛ زیرا جامعه وکالت باید به عنوان قوی‌ترین جامعه کشور تبدیل شود. ضمن این‌که ما همیشه آمادگی همراهی و همکاری در نظام قضایی و حتی نظام اجتماعی را داریم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به این‌که «امروز وکیل دادگستری در تمام صحنه‌ها حضور دارد»، گفت: وکیل دادگستری در دفاع از کشور همیشه حضور داشته اما مظلومانه بهای لازم به این نهاد داده نشده و در مواردی با سوءبرداشت سعی در تضییع این نهاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: هرچند ممکن است هدف از وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) امرار معاش باشد و شما امروز به عنوان شغل وارد این حرفه می‌شوید اما در کنار این نگاه طبیعی، یک انگیزه حق‌طلبی و دفاع از حق هم وجود دارد.

وی با بیان این‌که «موتور حرفه وکالت، انگیزه حق‌طلبی و دفاع است»، گفت: وکیل آرامش و سکون نمی‌پذیرد و همیشه در حال حرکت، جستجو و دفاع و تحقیق است. این شغل که من آن را "سنگربان عدالت" می‌نامنم، در صورتی امکان توفیق را دارد که ما وکلا سعی کنیم مسلط به دانش وکالت شویم. سعی کنیم تجربه‌اندوزی کنیم تا وکیل متعادل باشیم. وکیل موفق و متعادل کسی است که بتواند شم وکالتی داشته باشد با عناصری مثل مطالعه مستمر، دانش افروزی و تجربه و ... .

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که «وکالت یک رقابت است»، گفت: پیروزی در این حرفه ممکن نیست. اگرچه توسل به هر وسیله‌ای برای درآمدزایی در کوتاه مدت جواب می‌دهد اما فراموش نکنیم که متعاقب استمرار این حرکت، محکومیت های اجتماعی، اداری، کیفری و مرگ حرفه‌ای مان را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که «برای وکیل بودن باید اول انسان خوبی بود»، گفت: آمار سلامت وکلا از آمار تمام مشاغل در کشور مان بالاتر است. من خدمت رییس قوه قضاییه نیز گفتم که شما آمار وکلا را پس از انقلاب با قضات، سیاستمداران ، نیروهای انتظامی، کارمندان دولت و مدیران ارشد مقایسه کنید، آیا از سلامت بالایی برخوردار نیستند؟

وی تصریح کرد: ما برای این‌که نشان دهیم که وکیل هستیم و توان وکالت داریم، باید اول کسی باشیم که پشت سر قانون حرکت کنیم نه این‌که جلوی قاضی بایستیم.

نجفی توانا با اشاره به این‌که «تعداد محکومین ما(وکلا) بسیار اندک است»، گفت: این آمار نشان می دهد که ما پذیرفته‌ایم که در این مسیر به گونه‌ای حرکت کنیم که بهانه دست افرادی که منتظر بهانه هستند، ندهیم. در مسیر همراهی با این ایده‌ها و افکار، هیات مدیره سعی کرده در این دوره عملگرا باشد و با حذف برخی وظایف کارآموزی، رویه کارورزی و ایجاد کارگاه‌ها را در پیش گیرد.

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز - خواسته الزام به استرداد پروانه های وکالت 

وی افزود: درصدد هستیم که وکیل قبل از این که وارد جامعه وکالت شود، با ماهیت وذات وکالت آشنا شود. این کار باعث پایین آمدن توقعات و مدیریت بر وکالت می‌شود.

وی درباره برخورد وکلا در مراجع قضایی، گفت: قاضی با هر شرایطی سنی و سواد و موقعیتی که دارد، قاضی دادگستری است و ما اولین وظیفه مان احترام به قاضی دادگستری است زیرا احترام به قاضی، احترام به خودمان است و برخورد شما در دادگستری مانع آن می‌شود که قاضی به خود اجازه دهد که به شما توهین کند. ناگفته نماند که در دوره ریاست آقای اسماعیلی - رییس کل دادگستری استان تهران - ما شاهد تعاملی هستیم که در گذشته کمتر شاهد آن بودیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که «وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) تبلور و انعکاس مشارکت مردمی در اداره کشور است»، گفت: امروز در دنیا در نظام قضایی سعی می‌کنند که مشارکت مردمی را گسترش دهند؛ لذا ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که در تمام بخش‌های کشور فعال باشیم. این مشارکت، مشارکت موفقی است.

وی با اشاره به این‌که «شما-وکلا- فقط مدافع حق موکل نیستید بلکه مدافع اثبات وجودی خود و مدافع جامعه وکلا هستید»، گفت: باید مشارکت به گونه‌ای انجام شود که مسوولان کشور وجود شما را احساس کنند.

وی با اشاره به این‌که «مطرح می کنند که تبلیغ ممنوع است ولی تبلیغ ممنوع نیست»، خاطرنشان کرد: شما باید این توان را داشته باشید که تخصص، درجه وکالت و گرایش حرفه ای تان را به اطلاع مردم برسانید. این‌که مطرح می‌کنند که تبلیغ ممنوع است؛ منظور استفاده از کلماتی است که موجب فریب موکل می‌شود. شما در دنیای جدید امکان شناسایی و تعرفه خود را دارید اما سعی کنید که تعرفه متناسب با توانایی‌های‌تان باشد. ما باید ثابت کنیم که وکیل قبل از همه، مدافع حق و قانون است.

نجفی‌توانا با اشاره به «حدود 30 نشست و ملاقات با مقامات و مسوولان عالی رتبه دستگاه قضایی»، گفت:ما در این دیدارها عنوان کردیم که آماده تعاملیم. تعامل به این معنا نیست که مداخله نهادها را برتانیم بلکه استقلال وکالت باید خودگردان و به خود وکلا واگذار شود و ما نظارت قانونی را پذیرفته‌ایم.

وی یادآور شد: ما در دیدار با رییس قوه قضاییه درخواست کردیم که وکالت اجباری شود؛ زیرا حضور وکیل در مراجع قضایی باعث درستی تنظیم اسناد قضایی می‌شود. تقاضای دیگرمان این بود که موسسات غیرقانونی حقوقی که توسط افرادی با لیسانس های غیرمرتبط تاسیس شده، حذف شود. البته آقای محسنی‌اژه‌ ای نیز در این زمینه همراه با ما بودند. ناگفته نماند که موسسات حقوقی آفت دستگاه قضایی است و باعث فساد قضایی کشور می‌شود.

وی ادامه داد: مقررشد که برای حفظ سلامت وکلا و قضات، کمیته ای تشکیل شود و این کمیته با حضور دو وکیل و دو قاضی باشد تا وکلا و قضات خوشنام ما بدنام نشوند.

نجفی توانا با اشاره به تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری که موجب تبعض در امر وکالت می‌شود، گفت: به ما اعلام کردند که شما لیست وکلا را اعلام کنید و من نیز اسامی همه وکلا را اعلام کردم زیرا از نظر من تمام وکلا سالم‌اند.

وی خطاب به محمدی قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران گفت: وقتی شما از کار قضاوت به وکالت روی می‌آورید، ما با احترام شما را می پذیریم، اما کاری کنید که وقتی ما وارد محاکم می شویم با ما مثل متهم عمل نکنند و همه جای ما را نگردند؛ چراکه ما وکیلیم. البته مدیریت آقای اسماعیلی باعث شده که همکاری های ارزنده‌ای با ما شود، اما بحث بازرسی با موانعی روبروست که این موضوع را خدمت رییس قوه قضاییه اعلام کرده‌ایم.

آئین نامه صدور جواز وکالت اتفاقی ( موقت )

در ادامه این مراسم، بیژن شقاقی نماینده کمیسیون کارآموزی با بیان این‌که «کانون وکلا را خانه خود بدانید»، گفت: در اسفندماه انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری را داریم و امیدواریم که با حضور پرشورتان، هیات مدیره جدیدی را که انتخاب می شود، یاری کنید.

وی افزود: برای اولین بار این امکان برقرار شده که کارآموزان پس از انجام مراسم تحلیف ، پروانه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) خود را دریافت کنند. 370 نفر در همین لحظه با انجام مراسم تحلیف پروانه خود را دریافت می‌کنند و 50 نفر دیگر نیز پس از تکمیل مدارک پروانه خود را اخذ می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از 10 نفر رتبه برتر آزمون اختبار سال 94 تقدیر به عمل آمد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.